Akademik Birim: |
Hukuk |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
Türkçe |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
- - |
Dersin Amacı: |
Öğrencilere yapay zeka ve algoritmaların ceza, borçlar ve iş hukuku alanındaki yansımalarını anlayarak, hukuki düşünce becerilerini geliştirmek ve etik sorumlulukları anlamalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Bu derste, yapay zeka ve algoritmaların ceza, borçlar ve iş hukuku süreçlerine etkisi ele alınarak, öğrencilere geleceğin dijital yaşamının bu hukuk alanlarındaki zorlukları hakkında kapsamlı bir anlayış kazandırılacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Öğrencilere yapay zeka ve algoritmaların ceza, borçlar ve iş hukuku alanındaki etkilerini anlatarak, gelecekteki hukuki zorlukları anlama yeteneği kazandırmak.
- 2- Yapay zeka tabanlı sistemlerin hukuki sorumluluklarını ve bireylerin veri mahremiyeti haklarını anlamalarını sağlayarak, etik ve hukuki düşünce becerilerini geliştirmek.
- 3- Yapay zekanın hukuki sorumluluğunu tartışabilmek.
- 4- Yapay zekanın iş ilişkilerindeki görünümü ile ilgili eleştirel bakış açısı kazanmak.
- 5- Yapay zeka ve ceza sorumluluğu arasındaki ilişkiyi anlamak.
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Ders anlatımı, tartışmalar, somut olay analizi |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Algoritmaların Ceza Hukuku Üzerindeki Etkileri: Suç önleme, tahmini, tespiti ve soruşturma süreçleri |
|
2 |
Yapay Zeka Destekli Ceza Adaleti Sistemleri: Suç önleme, cezanın bireyselleştirilmesi, vb. |
|
3 |
Yapay Zekanın Yargı Makamlarınca Kullanımı |
|
4 |
Hatalı Kararlar ve Adalet İhlalleri: Riskler, hatalı yargılama, önyargı, ayrımcılık ve adaletsizlik |
|
5 |
Ceza Sorumluluğu ve Yapay Zekalı Otonom Sistemler |
|
6 |
Yapay Zeka Teknolojileri ve Sözleşme |
|
7 |
Bahar Tatili |
|
8 |
Yapay Zekalı Otonom Sistemlerin Hukuki Statüsü |
|
9 |
Yapay Zeka ve Ürün Sorumluluğu |
|
10 |
Yapay zekanın iş ilişkilerindeki görünümü: İşverenin algoritmik yönetimi |
|
11 |
Yapay zeka uygulamaları ile işçilerin temel hak ve özgürlükleriarasındaki denge(sizlik) 1 |
|
12 |
Yapay zeka uygulamaları ile işçilerin temel hak ve özgürlükleriarasındaki denge(sizlik) 2 |
|
13 |
Yapay zeka karşısında işçilerin temel hak ve özgürlüklerinin güvencesinin sağlanması |
|
14 |
Genel Değerlendirme |
|
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.
İstanbul Barosu YZÇG, Yapay Zekâ Temelli̇ Teknoloji̇ler Ve Ceza Hukuku, 2021 Yıllık Raporu; Pınar Bacaksız, Seda Yağmur Sümer, “Robotlar, Yapay Zeka ve Ceza Hukuku”, 2021; Zafer İçer, Başak Buluz, “Yapay Zekânin Ceza Muhakemesindeki Rolü Ve Geleceği”, 2019.
O’Neil C, Matematiksel İmha Silahları- Büyük Veri, Eşitsizliği Nasıl Artırıp Demokrasiyi Tehdit Ediyor? (Akım Emre Pilgir tr, Tellekt 2020); Alp M and Doğan S, ‘Giyilebilir Teknolojiler ve İş İlişkisine Etkileri’ (2021) Çalışma ve Toplum (71) 4, 2599-2632; Ozan Özparlak B, Büyük Veri Çağında Yapay Zeka Sistemlerinin Çalışma İlişkilerinde Kullanımı: Hukuki Bir Değerlendirme (On İki Levha 2021); Ozan Özparlak B, ‘İşe Alımda Ayrımcılık ve Yapay Zeka Sistemleri’ in E. Eylem Aksoy Retornaz and Osman Gazi Güçlütürk (eds), Gelişen Teknolojiler ve Hukuk II: Yapay Zeka (On İki Levha 2021) 223-274; Mesut Serdar Çekin, Yapay Zeka Teknolojilerinin Hukuki İşlem Teorisine Etkisi (On İki Levha 2021); Cemre Polat, Sözleşme Dışı Sorumlulukta Otonom Sistemler (Yetkin 2022); Seda Gayretli Aydın, Yapay Zekanın Ürün Sorumluluğu (Adalet 2023). |
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ
# |
PY1 |
PY2 |
PY3 |
PY4 |
PY5 |
PY6 |
PY7 |
PY8 |
PY9 |
PY10 |
OC1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Katkı Düzeyi: 1 Düşük, 2 Orta, 3 Yüksek