Akademik Birim: |
Hukuk |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
- - |
Dersin Amacı: |
Bu ders, insan haklarına ilişkin temel kavramları ve tartışmaları karşılaştırmalı bir bakış açısıyla sunar. |
Dersin İçeriği: |
Dersin ilk bölümü (1-6. Haftalar) insan haklarına yönelik normatif yaklaşımlara ayrılmıştır. Temel olarak, insan haklarını modern siyasette genel, eşit ve devredilemez bir anayasal norm olarak nasıl konumlandırabileceğimiz sorusuyla ilgilenir. Bu bağlamda, derste insan haklarının felsefi ve tarihsel kökenlerini keşfedilecek ve çağdaş insan hakları rejimine yönelik bazı eleştirileri gözden geçirilecektir. İkinci bölümde (7-13. haftalar), çeşitli vaka incelemelerine (Güney Afrika, Şili, Arjantin, Ruanda, Darfur) odaklanılarak, uluslararası insan hakları rejiminin ortaya çıkışı ve ırk ayrımcılığı, işkence, soykırım, yoksulluk ve onarıcı adalet kavramları üzerinden şekillenen insan hakları sorunları incelenir. Bu derste akademik makale ve kitapların yanı sıra Missing, Hotel Rwanda, Cry Freedom ve Argentina 1985 gibi filmleri öğrencilere sunulmakta ve bu filmler etrafında sınıf tartışmaları düzenlenmektedir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- insan haklarının felsefi ve tarihsel kökenlerini öğrenmek
- 2- İnsan haklarına ilişkin temel normatif yaklaşımları anlamak
- 3- İnsan hakları rejimine ilişkin eleştirel yaklaşımları öğrenmek
- 4- İnsan hakları rejiminin çıkış nedenlerini kavramak
- 5- İnsan hakları rejimine ilişkin ortaya çıkan kimi sorunları görmek
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Quiz, ödev-sunumlar |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
|
2 |
İnsan Hakları nedir? |
Marie-Bénédicte Dembour, “What are Human Rights? Four Schools of Thought,” Human Rights Quarterly 32, no. 1 (2010). Martha C. Nussbaum, “Capabilities and Human Rights,” Fordham Law Review 66, no. 2 (1997). |
3 |
İnsan haklarının felsefi temelleri |
Andrew Fagan, “Philosophical Foundations of Human Rights” in Thomas Cushman (ed.), Handbook of Human Rights, Chapter 1 (pp. 9-22), (Abingdon: Routledge, 2011). Lynn Hunt, Inventing Human Rights: A History (New York: W. W. Norton & Company, Inc., 2007). Introduction and Chapter 1 (pp. 15-69) |
4 |
İnsan Hakları olarak Ekonomik ve Sosyal Haklar |
Film: I, Daniel Blake (2016) Minkler, Lanse. “Introduction: Why Economic and Social Human Rights?” in The State of Economic and Social Human Rights. Edited by Lanse Minkler. (Cambridge, 2013). pp. 1-12 Rhoda Howard Hassmann 1983. “The Full-Belly Thesis: Should Economics Rights Take Priority Over Civil and Political Rights? Evidence from Sub-Saharan Africa” Human Rights Quarterly. 5(4): 467-490. |
5 |
Uluslararası İnsan Hakları Rejiminin Gelişimi |
Donnelly, J, Whelan, D, “Human Rights in Global Politics: Historical Perspective”, In International Human Rights, Chapter 1 Sikkink, Kathryn, The Diverse Political Origins of Human Rights, Evidence for Hope, Chapter 3. Princeton University Press 2017 |
6 |
Liberal İnsan Hakları Rejiminin Eleştirisi 1 |
Samuel Moyn, “A Powerless Companion: Human Rights in the Age of Neoliberalism,” Law and Contemporary Problems 77, no. 4 (2015). |
7 |
Liberal İnsan Hakları Rejiminin Eleştirisi 2 |
Samuel Moyn, “A Powerless Companion: Human Rights in the Age of Neoliberalism,” Law and Contemporary Problems 77, no. 4 (2015). |
8 |
Siyasal ve medeni haklar ile ulusal güvenlik: Arjantin |
Film: Missing (Costa Garvas) Cavallaro, James L., and Stephanie Erin Brewer. Review of Never Again? The Legacy of the Argentine and Chilean Dictatorships for the Global Human Rights Regime, by Thomas C. Wright and Sonia Cardenas. The Journal of Interdisciplinary History 39, no. 2 (2008): 233–44. |
9 |
Güney Afrika'da Apartheid’in (ırkçılığın) Ulusal ve Uluslararası Siyaseti |
Film: Cry Freedom David Black, “The Long and Winding Road: International Norms and Domestic Political Change in South Africa,” in The Power of Human Rights: International Norms and Domestic Change, T. Risse, S. C. Ropp, and K. Sikkink, eds., pp. 78 –108. Audie Klotz, “The International Politics of Apartheid,” in Norms in International Relations: The Struggle Against Apartheid, pp. 3 – 12; (10 pages) |
10 |
Kolektif Hak olarak İnsan Hakları: BM ve 1994 Ruanda Soykırımı |
Film: Hotel Rwanda International Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide: http://www.preventgenocide.org/law/convention/text.htm Scott Straus, “Genocide and Human Rights,” in Human Rights: Politics and Practice, Michael Goodhart, ed., Oxford: Oxford University Press, 2009. |
11 |
Geçiş Dönemi Adaleti; Cezalandırıcı Adalet, Onarıcı Adalet ve Uzlaşma |
Film: Argentina 1985 Clark, Janine Natalya. 2008. “The Three Rs: Retributive Justice, Restorative Justice, and Reconciliation.” Contemporary Justice Review, 11(4): 345–366. Peskin, Victor. 2005. “Beyond Victor’s Justice? The Challenge of Prosecuting the Winners at the International Criminal Tribunals for the Former Yugoslavia and Rwanda.” Journal of Human Rights, 4(2): 213–231 |
12 |
Geçiş Dönemi Adaleti: Cezai Adalet ve Ceza Mahkemeleri mi, Onarıcı Adalet ve Hakikat Komisyonları mı? |
Hayner, Priscilla. 2010. Unspeakable Truths: Transitional Justice and the Challenge of Truth Commissions (2nd Edition). Routledge. (pp.1-27) |
13 |
Sunumlar |
|
14 |
Değerlendirme |
|
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.