DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Altüst Olan Dünya: Avrupa'da Devrim, Savaş, Faşizm (1905-1945) KHAS 1354 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Ders, öğrencilerin tarih alanına olan ilgilerini uyandırmayı amaçlamaktadır. Özellikle 20. yüzyılın ilk yarısının Avrupa tarihini, özellikle de faşizm, liberalizm ve komünizm gibi kavramları öğrencilere tanıtmayı ve 20. yüzyılın ikinci yarısındaki modern liberal demokrasilerin evrimini anlamalarına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Ders süresince öğrenciler, savaş deneyimleri, siyasi mücadeleler, grevler, savaş karşıtı hareketler, toplumsal cinsiyet perspektifleri gibi dönemin farklı yönlerini göstermek için kullanılacak gazeteler, romanlar ve film alıntıları gibi birincil kaynaklarla çalışmayı öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği: Bu ders, 1905 Rus Devrimi'nden başlayarak İkinci Dünya Savaşı'nın sonuna kadar 20. yüzyılın ilk yarısında Avrupa'da meydana gelen radikal gelişmelere tarihsel bir bakış sunmaktadır. Bu dönem, Hobsbawm'ın da belirttiği gibi, insanlık tarihinde milyonlarca insanın küresel savaşlarda öldüğü, kitlesel katliamların ve soykırımların yapıldığı kaotik bir dönem olan 'Aşırılıklar Çağı'dır. Bu ders, dönemin siyasi mücadelelerine ve ekonomik krizlerine, soldan ve sağdan liberalizme alternatif arayışlarına, iki dünya savaşına giden yola ve sosyalizm ile faşizmin evriminin sosyo-ekonomik ve siyasi arka planına/nedenlerine odaklanacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- 20. yüzyılın ilk yarısında Avrupa tarihindeki temel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olmak,
  • 2- Bu gelişmeler üzerine eleştirel düşünebilmek,
  • 3- Farklı tarihyazımı akımlarını ayırt edebilmek, (siyasi tarih, aşağıdan tarih, toplumsal cinsiyet tarihi, vb.)
  • 4- Doğru soruları sorarak birincil kaynakları eleştirel bir bakış açısıyla analiz edebilmek,
  • 5- Eleştirel bir şekilde yazılmış bireysel ödevleri tamamlayabilmek ve grup ödevlerinde sorumluluk ve yaratıcılık gösterebilmek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders Anlatımı, Tartışma, Birincil Kaynakların Analizi, Soru-Cevap, Grup Çalışmaları, Rol Oynama


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Derse Giriş
2 Yirminci Yüzyılın Başında Siyasi İdeolojiler: Liberalizm, Muhafazakarlık, Yeni Sağ ve Sosyalizm - 1905 Rus Devrimi Verilen metnin okunması.
3 Birinci Dünya Savaşı'na Giden Yol: Emperyalizm ve Diplomasi Verilen metnin okunması.
4 Birinci Dünya Savaşı ve Paris Barış Anlaşması Verilen metnin okunması.
5 Sinemada Birinci Dünya Savaşı: Sınıfta Bir Film İzlemek ve Tartışmak Film hakkında bilgi toplama. Verilen metnin okunması.
6 Birinci Dünya Savaşı Sırasında Askerler, Kadınlar ve İşçiler Verilen metnin okunması.
7 1917-1920 Rus Devrimi; Alman Devrimi ve Avrupa'nın Üzerindeki Komünizm Hayaleti Verilen metnin okunması.
8 İtalya ve Almanya'da Sağın Tepkisi ve Faşizmin Yükselişi Verilen metnin okunması.
9 İki Savaş Arası Dönem: Kültür, Sanat ve Sosyal Yaşam Verilen metnin okunması.
10 Tek Ülkede Sosyalizm ve Stalinizm (1920-1938) Verilen metnin okunması.
11 Büyük Buhran 1929-1933; Hitler'in Yükselişi ve Nazilerin İktidarı Ele Geçirmesi Verilen metnin okunması.
12 Sinemada İkinci Dünya Savaşı: Sınıfta Bir Film İzlemek ve Tartışmak Film hakkında bilgi toplama. Verilen metnin okunması.
13 İkinci Dünya Savaşı'nın Patlak Vermesi: Dünyayı Değiştiren 6 Yıl Verilen metnin okunması.
14 İkinci Dünya Savaşı: Katliamlar ve Holokost Verilen metnin okunması.


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Joshua Cole, Carol Symes (ed.), Western Civilizations, Their History and Their Culture (New York, London: W.W. Norton and Company, 2011).
Robert O. Paxton, The Anatomy of Fascism (New York: Knopf, 2004).
Ian Kershaw, To Hell and Back, Europe 1914-1949 (New York: Penguin Books Ltd, 2015).
Eric Hobsbawm, The Age of Extremes: The Short Twentieth Century, 1914-1991 (London: Little, Brown and Company, 1995).
(Excerpts from the books) Erich Maria Remarque, All Quiet on the Western Front (London: Little, Brown and Company, 1929).
& Svetlana Alexievich, The Unwomanly Face of War: An Oral History of Women in World War II (London: Penguin, 2017).


DİĞER KAYNAKLAR

Filmler ve romanlardan seçkilerin yanı sıra popüler gazete ve dergi makaleleri de tartışma oturumlarını tamamlayıcı nitelikte olacaktır.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 30
Proje 1 20
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 14 -
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Final Sınavı 1 30
Total: 31 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje188
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14456
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar177
Final Sınavı11212
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1                        
OC2                        
OC3                        
OC4                        
OC5