Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Edebiyat, Sanat ve Filmde İklim Değişikliği | KHAS 1452 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Ortak Dersler Bölümü |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | Bu ders iklim değişikliği, iklim krizi konuların estetik olarak farklı türler ve anlatılarda nasıl temsil edildiğini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu ders karşılaştırmalı ve ilişkisel olarak dünya üzerindeki iklim değişikliği tanıklıklarını çağdaş edebiyat, sanat ve film örnekleriyle öğrenciye tanıtmayı hedeflemektedir. Bunun için şu soruları soracaktır: Bir bilim kurgunun iklim değişikliği hakkında bize sunacağı distopik bir anlatı eriyen buzullardan yapılan bir sanat eserinden ne derece farklılaşır? Farklı mecralar ekolojik krizin farklı boyutlarını mı tartışmaktadır: Bu dersteki okumalar ve tartışmalar öğrenciye beşeri bilimlerin iklim değişikliği söylemine ve çalışmalarına katkılarını tanıtacaktır. |
Dersin İçeriği: | Dersimiz esas olarak dört iklimsel etki etrafında şekillenecektir: Eriyen buzullar, iklim göçü ve iklim mültecileri, biyoçeşitlilik kaybı ve kitlesel yok oluş. Bu konular çağdaş görsel sanat, çağdaş edebiyat (roman, kısa öykü ve şiir), çağdaş belgesel ve film, fotoğraf gibi farklı türlerden beslenerek incelenip tartışılacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders anlatımı & Yazma ve tartışma alıştırmaları ● 60-90 dk. Ders anlatımı ● 90 dk tartışma ve yazma alıştırmaları Reading and Writing Sessions ● Ders içi okuma ve yazma alıştırmaları ● 1. Yorum yazıları, 2. Final ödevi taslağı, 3. Poster sunumu, 4. Final ödevi |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders çizelgesi ve ders konusuna giriş | |
2 | The Anthropocene and the Climate Change Katie Pavid, “What is the Anthropocene and why does it matter?” https://www.nhm.ac.uk/discover/what-is-the-anthropocene.html Dipesh Chakrabarty, “The Human Condition in the Anthropocene” (Bölümler) | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
3 | The Artic Zachary Provant and Mark Carey “ Who is Killing Glaciers?” https://edgeeffects.net/glacier-funerals/ Sally Flint, “When Climate Science Met Poetry” Kathy Jetñil-Kijiner, “My poem to my daughter” https://www.kathyjetnilkijiner.com/united-nations-climate-summit-opening-ceremony-my-poem-to-my-daughter/ | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
4 | Stef Craps, “Climate Trauma” Marybeth Holleman, “How to Grieve a Glacier” (poem) | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
5 | Clarie Armitstead, “Stories to save the world: the new wave of climate fiction.” https://www.theguardian.com/books/2021/jun/26/stories-to-save-the-world-the-new-wave-of-climate-fiction Seçme Öyküler, Everything Change: An Anthology of Climate Fiction (Bölümler) | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
6 | Seçme Öyküler, Everything Change: An Anthology of Climate Fiction (Bölümler) | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
7 | Climate Refugees and Gender 1. https://theconversation.com/environmental-disasters-are-fuelling-migration-heres-why-international-law-must-recognize-climate-refugees-173714 2. https://theconversation.com/wildfire-and-flood-disasters-are-causing-climate-migration-within-canada-167730 Film: Climate Refugees (belgesel film), (2010); Michael P. Nash | Ders materyalinin okunması ve izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık Poster sunumu için hazırlık, grup çalışması |
8 | Grup Ödevi, poster sunumu | |
9 | Biodiversity Loss & Extinction (The Sixth Mass Extinction) Ursula Heise, “Lost Dogs, Last Birds, and Listed Species: Cultures of Extinction.” (excerpts) Lucienne Rickard, Extinction Studies (art installations) Deniz Gündoğan İbrişim, Ecological Grief in Beykoz (video-art) | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
10 | Saha Gezisi; Balat; Haliç. Ekolojik Günce yazımı | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
11 | Global Middle East and the Climate Change Yashar Kemal, The Birds Have Also Gone (excerpts) Yashar Kemal, The Sea Crossed Fisherman (excerpts | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
12 | Midway (belgesel film) by Chris Jordan, 2013. | Ders materyalinin izlenmesi, yazma çalışması için ön hazırlık |
13 | Remembrance and New Narrates Jenny Wüstenberg, “Climate change and Slow Memory” https://www.weforum.org/agenda/2022/02/climate-change-inaction-slow-memory/ Deniz Gündoğan İbrişim, “Toward a Slow Witnessing” https://niche-canada.org/2022/09/20/thinking-with-ash-toward-a-slow-witnessing-in-relation-to-wildfires/ | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
14 | Genel tekrar | Yazma çalışması için ön hazırlık |
Chakrabarty, Dipesh. “The Human Condition in the Anthropocene,” Tanner Lectures, 2015. Craps, Stef. “Climate Trauma.” in Routledge Companion to Literature and Trauma, eds. Colin Davis and Hanna Meratoja, Routledge,2020. Eschrich, Joey; Meredith Martinez, Manjana Milkoreit. Everything Change: An Anthology of Climate Fiction. ASU Imagination and Climate Futures Initiative, 2017. Heise, Ursula K. “Lost Dogs, Last Birds, and Listed Species: Elegy and Comedy in Conservation Stories.” In Imagining Extinction: The Cultural Meanings of Endangered Species University of Chicago Press, 2016. Chicago Scholarship Online, 2017. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226358338.003.0002. Kemal, Yashar. The Sea Crossed Fisherman. Translated by Thilda Kemal. Minerva, 1990. Kemal Yashar. The Birds Have Also Gone. . Translated by Thilda Kemal. Collins Harvill, 1987. Film: Climate Refugees (2010); Michael P. Nash Midway (2013); Chris Jordan |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 20 |
Ödev | 3 | 20 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 6 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 12 | 1 | 12 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 12 | 3 | 36 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 |
OC1 | |||||||||||
OC2 | |||||||||||
OC3 | |||||||||||
OC4 |