Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Sanat Felsefesi | KHAS 1456 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Ortak Dersler Bölümü |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | Bu ders, felsefe tarihi boyunca çeşitli düşünürlerin sanat ve estetiğe nasıl yaklaştıklarını kronolojik olarak irdeler. Antik Yunan felsefesinden, kıta felsefesine; güzellik, estetik yargı, temsil rejimleri, sanat-politika ilişkisi gibi temaların ele alınacağı dersin amacı sanatın gündelik hayattaki kullanımlarının üzerine düşünmenin yanı sıra felsefenin alt disiplinlerinden biri olan estetiğin tarihsel olarak gelişimine odaklanmaktır. Ders boyunca işlenecek konular ana hatlarıyla şunlardır: Temsil olarak sanat, form olarak sanat, ilişki olarak sanat, hafıza olarak sanat ve bir ifade biçimi olarak sanat. |
Dersin İçeriği: | Ders Boyunca Antik Dönem’den günümüze kadar yayılan bir süreçte, sanat ve estetiğe farklı düşünürlerin nasıl yaklaştığı incelenir. Öğrenciler dönem boyunca Aristo, Hume, Kant, Hegel, Benjamin, Adorno ve Ranciere gibi düşünürlerin (veya onlar üzerine yazılmış ikincil kaynakların) metinlerini okur, konuyla ilgili belgeseller izler ve tartışmalar yürütürler. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders anlatımı & Yazma ve tartışma alıştırmaları ● 60-90 dk. Ders anlatımı ● 90 dk tartışma ve yazma alıştırmaları Okuma ve Yazma Alıştırmaları ● Ders içi okuma ve yazma alıştırmaları ● 1. Yorum yazıları, 2. Poster sunumu, 4. Final ödevi |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders çizelgesi ve ders konusuna giriş | |
2 | Sanat Felsefesi Nedir? Felsefenin Alt Disiplinleri ve Estetik | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
3 | Temsil olarak sanat: Platon & Aristo | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
4 | Hume’un Beğeni Standartı | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
5 | Estetik Yargı I: Kant | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
6 | Estetik Yargı II: Kant | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
7 | Grup Ödevi, poster sunumu | Poster sunumu için hazırlık, grup çalışması |
8 | Sanat ve Yeniden Üretim: W. Benjamin Belgesel Gösterimi: Andy Warhol Günlükleri | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
9 | Form olarak Sanat | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
10 | Sanat ve Gündelik Hayat I: Ranciere | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
11 | Sanat ve Gündelik Hayat II: Ranciere | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
12 | Görme Biçimleri: John Berger Belgesel Gösterimi: Görme Biçimleri | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
13 | Ötekine Bakmak: Susan Sontag Film: Vivan Maier’i Bulmak | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
14 | Sınıf içi final ödevi | Final Ödevi için hazırlık |
Benjamin, W. (1935). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction, 1936. Berger, J. (2018). Ways of seeing. In Living with Contradictions (pp. 189-198). Routledge. Cahn, S. M., & Meskin, A. (Eds.). 2022. Aesthetics: A Comprehensive Anthology. Oxford University Press. (excerpts) Carroll, N. (2012). Philosophy of art: A contemporary introduction. Routledge. (excerpts) Parsons, S. (2009). Sontag's Lament: Emotion, Ethics, and Photography. Photography and Culture, 2(3), 289-302. Rancière, J. (2007). The emancipated spectator (pp. 271-280). London: Verso Books. Sachs, J. (Translator). (2023). Introdcution in Aristotle's Poetics. Focus Publishing/R. Pullins Co. Tolstoy, L. (2023). What is art?. BoD-Books on Demand. |
Film: Finding Vivan Maier (Netflix) Belgelsel: Ways of Seeing Episode 1 (Youtube) Belgesel: Açıklanacak |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 20 |
Ödev | 8 | 20 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 20 |
Final Sınavı | 2 | 40 |
Total: | 12 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 12 | 1 | 12 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 12 | 3 | 36 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 |
OC1 | ||||||||
OC2 | ||||||||
OC3 | ||||||||
OC4 | ||||||||
OC5 |