DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sanat Felsefesi KHAS 1456 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu ders, felsefe tarihi boyunca çeşitli düşünürlerin sanat ve estetiğe nasıl yaklaştıklarını kronolojik olarak irdeler. Antik Yunan felsefesinden, kıta felsefesine; güzellik, estetik yargı, temsil rejimleri, sanat-politika ilişkisi gibi temaların ele alınacağı dersin amacı sanatın gündelik hayattaki kullanımlarının üzerine düşünmenin yanı sıra felsefenin alt disiplinlerinden biri olan estetiğin tarihsel olarak gelişimine odaklanmaktır.

Ders boyunca işlenecek konular ana hatlarıyla şunlardır: Temsil olarak sanat, form olarak sanat, ilişki olarak sanat, hafıza olarak sanat ve bir ifade biçimi olarak sanat.
Dersin İçeriği: Ders Boyunca Antik Dönem’den günümüze kadar yayılan bir süreçte, sanat ve estetiğe farklı düşünürlerin nasıl yaklaştığı incelenir. Öğrenciler dönem boyunca Aristo, Hume, Kant, Hegel, Benjamin, Adorno ve Ranciere gibi düşünürlerin (veya onlar üzerine yazılmış ikincil kaynakların) metinlerini okur, konuyla ilgili belgeseller izler ve tartışmalar yürütürler.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Öğrenciler sanat felsefesinin temel tartışmalarını ve onların tarih içinde nasıl dönüştüklerine hakim olurlar.
  • 2- Sanat, güzellik, yücelik, estetik yargı gibi kavramlar hakkında felsefi bir bakış açısı edinirler.
  • 3- Bir sanat eserinin farklı şekillerde nasıl yorumlanabileceğine ilişkin bilgi sahibi olurlar.
  • 4- Estetiğin felsefenin diğer alt disiplinleri olan epistemoloji, ontoloji ve etik ile ilişkisine dair bilgi sahibi olurlar.
  • 5- Sanatla ilgili fikirlerini felsefi bir perspektifle ifade etmek becerisi kazanırlar.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı & Yazma ve tartışma alıştırmaları ● 60-90 dk. Ders anlatımı ● 90 dk tartışma ve yazma alıştırmaları Okuma ve Yazma Alıştırmaları ● Ders içi okuma ve yazma alıştırmaları ● 1. Yorum yazıları, 2. Poster sunumu, 4. Final ödevi


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Ders çizelgesi ve ders konusuna giriş
2 Sanat Felsefesi Nedir? Felsefenin Alt Disiplinleri ve Estetik Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
3 Temsil olarak sanat: Platon & Aristo Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
4 Hume’un Beğeni Standartı Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
5 Estetik Yargı I: Kant Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
6 Estetik Yargı II: Kant Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
7 Grup Ödevi, poster sunumu Poster sunumu için hazırlık, grup çalışması
8 Sanat ve Yeniden Üretim: W. Benjamin Belgesel Gösterimi: Andy Warhol Günlükleri Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
9 Form olarak Sanat Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
10 Sanat ve Gündelik Hayat I: Ranciere Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
11 Sanat ve Gündelik Hayat II: Ranciere Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
12 Görme Biçimleri: John Berger Belgesel Gösterimi: Görme Biçimleri Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
13 Ötekine Bakmak: Susan Sontag Film: Vivan Maier’i Bulmak Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
14 Sınıf içi final ödevi Final Ödevi için hazırlık


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Benjamin, W. (1935). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction, 1936.

Berger, J. (2018). Ways of seeing. In Living with Contradictions (pp. 189-198). Routledge.

Cahn, S. M., & Meskin, A. (Eds.). 2022. Aesthetics: A Comprehensive Anthology. Oxford University Press. (excerpts)

Carroll, N. (2012). Philosophy of art: A contemporary introduction. Routledge. (excerpts)

Parsons, S. (2009). Sontag's Lament: Emotion, Ethics, and Photography. Photography and Culture, 2(3), 289-302.

Rancière, J. (2007). The emancipated spectator (pp. 271-280). London: Verso Books.

Sachs, J. (Translator). (2023). Introdcution in Aristotle's Poetics. Focus Publishing/R. Pullins Co.

Tolstoy, L. (2023). What is art?. BoD-Books on Demand.


DİĞER KAYNAKLAR

Film: Finding Vivan Maier (Netflix)
Belgelsel: Ways of Seeing Episode 1 (Youtube)
Belgesel: Açıklanacak


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 20
Ödev 8 20
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Final Sınavı 2 40
Total: 12 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama12112
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12336
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11515
Final Sınavı21020
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5
OC1   1      
OC2   2      
OC3 1        
OC4   1      
OC5         2