Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Türkiye’de Güncel Sanat | KHAS 1458 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Ortak Dersler Bölümü |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | Güncel sanat, doğası gereği eleştirel bir disiplindir ve toplumsal hafızayla yakından ilişkilidir. Güncel sanatın ortaya çıktığı yıllar düşünüldüğünde böylesi bir eleştirel işlevin Türkiye örneği için de geçerli olduğunu görürüz. Bu ders, Türkiye’de güncel sanatın doğuşuna, gelişimine, önemli dönemeçlerine ve sanat alanında gerçekleşen güncel tartışmalara odaklanır. Türkiye’de güncel sanat üretimlerine baktığımızda toplumsal cinsiyet, göç, devler şiddeti, ekoloji başta olmak üzere toplumsal hafızayı şekillendiren bir çok konuya ilişkin eserler üretildiğini görürüz. Bu ders; sosyolojik ve tarihsel bir perspektiften, söz konusu bu sosyal havzayı sanat eserleri üzerinden incelerken diğer yandan çağımız sanatçıların nasıl bir imgelem yarattığını araştırır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, güncel sanat alanındaki tartışmaları ve sanat tarihi yazım pratiklerini, alanın kurucu metinleri, sergi katalogları ve sanat eserleri üzerinden araştırır. Dersler boyunca, öğrenciler söz konusu metinlerin yanı sıra sergi ziyaretleri ve sanatçı konuşmalarıyla birlikte göç, ekoloji, toplumsal cinsiyet, devlet şiddeti gibi toplumsal hafızayı şekillendiren temaları güncel sanat dolayımıyla inceleme fırsatı edinirler. Ders sonunda, öğrenciler seçtikleri bir sanatçının eserlerini ders materyallerini kullanarak yorumlama fırsatı bulurlar. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders anlatımı & Yazma ve tartışma alıştırmaları ● 60-90 dk. Ders anlatımı ● 90 dk tartışma ve yazma alıştırmaları Okuma ve Yazma Alıştırmaları ● Ders içi okuma ve yazma alıştırmaları ● 1. Yorum yazıları, 2. Poster sunumu, 4. Sınıf içi final ödevi Sergi Ziyareti ve Sanatçı Konuşmaları |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders çizelgesi ve ders konusuna giriş | |
2 | Sanat Felsefesi Nedir? Felsefenin Alt Disiplinleri ve Estetik | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
3 | Temsil olarak sanat: Platon & Aristo | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
4 | Hume’un Beğeni Standartı | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
5 | Estetik Yargı I: Kant | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
6 | Estetik Yargı II: Kant | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
7 | Grup Ödevi, poster sunumu | Poster sunumu için hazırlık, grup çalışması |
8 | Sanat ve Yeniden Üretim: W. Benjamin Belgesel Gösterimi: Andy Warhol Günlükleri | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
9 | Form olarak Sanat | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
10 | Sanat ve Gündelik Hayat I: Ranciere | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
11 | Sanat ve Gündelik Hayat II: Ranciere | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
12 | Görme Biçimleri: John Berger Belgesel Gösterimi: Görme Biçimleri | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
13 | Ötekine Bakmak: Susan Sontag Film: Vivan Maier’i Bulmak | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
14 | Sınıf içi final ödevi | Final Ödevi için hazırlık |
Altındere H. & Evren S. (2015). User's manual : contemporary art in Turkey, 1975-2015. İstanbul : art-ist. Ayas, Defne. (2015). “Introduction” In Respiro. Vienna: 56th International Art Exhibition/Biennale Arte, 2015. Aykut, A. (2016). A review on protest art in Turkey: a sample of Halil Altindere. Journal of Academic Social Science Studies. (50), 43-56. Altınay, Ayşe Gül, María José Contreras, Marianne Hirsch, Jean Howard, Banu Karaca, and Alisa Solomon, eds. (2019) Women Mobilizing Memory. Columbia University Press, http://www.jstor.org/stable/10.7312/alti19184. Karaca, B. (2010). The art of integration: probing the role of cultural policy in the making of Europe. International journal of cultural policy, 16(2), 121-137. Karaca B. (2021). The National Frame Art and State Violence in Turkey. Fordham University Press. New York. Kazandjian, David. (2015). “Cognition, Storation, Paration.” In Sarkis, Respiro. Venice: 56th International Art Exhibition/Biennale Arte. Özpinar, C. (2017). Playing Out the “Differences” in “Turkish” Art Historical Narratives. In Narratives Unfolding: national art histories in an unfinished world (pp. 42-61). McGill-Queen's University Press. Özpınar, C. & Kelly M. (2020). Under the Skin: Feminist Art and Art Histories from the Middle East and North Africa Today. Proceedings of the British Academy. Platt, S. N. (2003). Public politics and domestic rituals: contemporary art by women in Turkey, 1980-2000. Frontiers: A Journal of Women Studies, 24(1), 19-37 Phay-Vakalis, S. (2006). Memory and Forgetting: Traces of Silence in Sarkis. In Diaspora and Memory (pp. 185-191). Brill. Sancaktar, S. & Ertürk E. (Eds.). (2020). Art And Memory. Adalet ve Hafıza Merkezi Yayınları İstanbul. Selen, E., Sunam, A., Akın, A. İ., Biçakcı, H., & Kaplan, A. (2023). The impacts of processes of digitalization on the reception of contemporary art in Turkey during Covid-19. Cultural Trends, 32(1), 70-87. Tataryan, N. (2021)“Facing the Past: Aesthetic Possibility and the Image of ‘SuperSurvivor,’ ” Journal of Middle East Women’s Studies 17, no. 3 (2021): 348–365. Yıldız, E. (2020). An overview of cultural literacy in Turkey through private contemporary Art institutions and independent arts and cultural spaces under the AKP rule. Critical Arts, 34(5), 121-138. |
Sergi Gezileri: Açıklanacak |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 20 |
Ödev | 8 | 20 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 11 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 12 | 1 | 12 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 12 | 3 | 36 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 |
OC1 | ||||||||
OC2 | ||||||||
OC3 | ||||||||
OC4 |