DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Eleştirel Travma ve Bellek Çalışmalarına Giriş KHAS 1460 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu ders, küresel zeminde ilerleyen kültürel travma ve bellek çalışmalarını öğrenciye tanıtmayı amaçlar. Kültürel travma ve bellek çalışmalarının tarihsel, söylemsel ve yöntemsel arkaplanını öğrenciye tanıtırken yirmi birinci yüzyıldaki değişimlerine ışık tutmayı amaçlar. Bu ders farklı şiddet tarihlerinin, kurgusal (edebi ve sinematik) travmatik temsillerini incelerken hafıza ile travmatik geçmiş, hafıza ile şimdi bağıntısını öne çıkarmayı hedefler. Örneğin, bir şiddete tanıklık etmek onu gerçek anlamda kavramamıza izin vermez; travmatik bir deneyim ancak gecikmiş bir anlamlandırma ve hatırlama çabasına işaret edebilir ve bizim olağan yaşam pratiklerimizi sarsabilir. Bu ders travma, tanıklık, geçmiş, hafıza, hatırlama gibi anahtar kavram ve söylemleri inceleyerek küresel bağlamda farklı temsilleri araştıracaktır. Bu ders, teorik okumalar, edebiyat incelemesi ve film analizini birleştirerek travma ve bellek çalışmalarını sorgulamayı ve tartışmayı esas alacaktır.
Dersin İçeriği: Dersimizde Sigmund Freud, Cathy Caruth, Dominick La Capra, Maurice Halbwachs, Michael Rothberg, Stef Craps’ın travma ve bellek üzerine yürüttüğü çalışmaları tartışacağız,
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- 1990’larda Orta Amerika ve Avrupa’da şekillenen kültürel travma ve bellek çalışmalarıyla ilgili başlıca dönemleri ve önemli şahsiyetleri tanır;
  • 2- Travma ve bellek söyleminin temel savlarını ve problemlerini saptar ve analiz eder
  • 3- Travma ve bellek söyleminin temel savlarını ve problemlerini saptar ve analiz eder
  • 4- Dünya meseleleri, farklı tarihler, travmatik deneyimler (savaş, göç, sürgünlük, yerinden yurdundan edilme gibi) geçmiş, hafıza, hakkında kendi görüşlerini açık, mantıklı ve özlü bir şekilde yazar ve gerekçelendirebilir.
  • 5- Kendi görüşlerini açık, mantıklı ve kısa bir şekilde yazarak belirtir ve destekler
  • 6- Bilimsel fikir ve konuların tartışılmasına aktif olarak katılır
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı & Yazma ve tartışma alıştırmaları ● 60-90 dk. Ders anlatımı ● 90 dk tartışma ve yazma alıştırmaları Reading and Writing Sessions ● Ders içi okuma ve yazma alıştırmaları ● 1. Yorum yazıları, 2. Final ödevi taslağı, 3. Poster sunumu, 4. Final ödevi


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Ders çizelgesi ve ders konusuna giriş
2 Bireysel Tarih & Hafıza Sigmund Freud: "Trauma and Melancholy" (bölümler) Cathy Caruth “Unclaimed Experience (bölümler) Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
3 Kolektif Travma ve Hafıza The Second World War and the Holocaust Experience Dominick La Capra “Writing History, Writing Trauma” (bölümler) Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
4 Maurice Halbwachs “On Collective Memory (bölümler) Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
5 Temsil: Geoffrey H. Hartman “On Traumatic Knowledge and Literary Studies” (bölümler) Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
6 Miriam Katin, We Are On Our Own: A Memoir (grafik-anı;günce) Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
7 Toyland, Jochen Alexander Freydank (kısa film) Ders materyalinin okunması, izlenmesi ve yazma çalışması için ön hazırlık Poster sunumu için hazırlık, grup çalışması
8 Grup Ödevi, poster sunumu Poster sunumu için hazırlık, grup çalışması
9 Sömürgecilik, Kölelik ve Travma Irene Visser, “Trauma theory and postcolonial literary studies” (bölümler) Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
10 Toni Morrison, Beloved, (bölümler) Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
11 Derek Walcott, The Sea Is History (şiir) Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
12 İklim Değişikliği, İklim Krizi ve Yirmi birinci Yüzyılda Travma Stef Craps, İklim Travması, Ekolojik Travma (bölümler) Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
13 Anil Narine, Eco-trauma Cinema, (Giriş) Deniz Gündoğan İbrişim, Ecological Grief (video-art çalışması). Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
14 Genel tekrar Yazma çalışması için ön hazırlık


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Luckhurst, Roger. The Trauma Question.Routledge, 2008. (in KHAS library)
Craps, Stef and Lucy Bond. Trauma. Routledge, 2019. (in KHAS library)
Caruth, Cathy. Unclaimed Experience: Trauma, Narrative, and History. John Hopkins
University Press, 1995. (in KHAS library)
Katin, Miriam. We Are On Our Own: A Memoir, Drawn and Quarterly, 2006. (in KHAS library).
Morrison, Toni. Beloved. Vintage, 2004. (in KHAS library).
Narine, Anil. Eco-Trauma Cinema, Routledge, 2018. (in KHAS library).
Rothberg, Michael. Multidirectional Memory: Remembering the Holocaust in the Age of Decolonization, Stanford University, 2009.

Short Films:
Toyland, Jochen Alexander Freydan, 2007.
Ecological Grief in Beykoz, Deniz Gündoğan İbrişim, 2020.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 20
Ödev 3 20
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Final Sınavı 1 40
Total: 6 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama12112
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12336
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11515
Final Sınavı21020
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5                
OC6