Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Sinema ve Edebiyatta Polisiye | KHAS 1462 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Ortak Dersler Bölümü |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | • Polisiye içinde temel kavramları ve tekrar eden temaları tanıtmak. • Suç, kriminoloji ve şiddete temel sağlayan sosyo-politik faktörlerin tarihini polisiye türü üzerinden anlamlandırmak. • Polisiye hikayelerin ve daha genel olarak kültürel ürünlerin, toplumların içinden geçtikleri sosyal, politik ve ekonomik zorlukları nasıl temsil ettikleri ve anlamlandırdıklarına dair bir bakış açısı geliştirmek. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, kökleri 1800'lerin ortalarına kadar giden modern polisiye türüne bir giriş niteliği taşımaktadır. Edgar Allan Poe'nun Auguste Dupin'iyle ortaya çıkan polisiye Arthur Conan Doyle'ın Sherlock Holmes maceralarıyla zirveye ulaşırken, 20. yüzyıl boyunca ciddi bir evrimi geçirerek pek çok alt-kategori ile varlığını günümüze dek devam ettirir. İki Dünya Savaşı arası sert dönemdeki karanlık polisiye (noir) dünyasının kanunsuz dedektifleri, İskandinav polisiyenin çektiği toplumsal gerçekçi resimler, Soğuk Savaş sırasında kitlesel olarak tüketilen casusluk hikayeleri ve türün 1980’ler ve 90’lardaki postmodern uyarlamaları ders boyunca ele alınacak örnekler arasındadır. Bunlara ek olarak, günümüzde popülerleşmekte olan televizyon ve dijital platformlar üzerinden yayınlanan gerçek suç ve seri katil hikayeleri de bu ders kapsamında incelenecektir. Dönem boyunca, polisiye anlatılarının oluşturulmasında sosyal, siyasi ve kültürel bağlamların oynadığı rolü tarihsel ve eleştirel bir perspektiften ele alınacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | - |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders çizelgesi ve ders konusuna giriş | |
2 | Polisiye Türünün Ortaya Çıkışı: Edgar Allan Poe | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
3 | Sherlock Holmes Miti: Arthur Conan Doyle | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
4 | Polisiyenin Altın Yılları: Agatha Christie | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
5 | Savaş-Arası Dönemde Polisiye: Sert Dedektifler | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
6 | Soğuk Savaş ve Casusiyenin Yükselişi: Fleming’ten Le Carre’ye | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
7 | Komplo ve Polisiye: Hitchcock ve Diğerleri | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
8 | Toplumsal Eleştiri olarak Polisiye: İskandinav Ekolü | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
9 | Teknoloji Paniği: Videodrome’dan Robocop’a | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
10 | Tarihin Sonu: Postmodern Polisiye | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
11 | Tarihin Sonunun Sonu: Suç ve Terör | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
12 | Dijital Platformda Gerçek Suç ve Diğer Alt Türler | Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık |
13 | Sunumlar 1 | Sunumlar için hazırlık ve grup çalışması |
14 | Sunumlar 2 | Sunumlar için hazırlık ve grup çalışması |
Martin Priestman, The Cambridge Companion to Crime Fiction, Cambridge University Press, Cambridge, 2003 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 20 |
Ödev | 5 | 25 |
Sunum/Jüri | 2 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 35 |
Total: | 9 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Ödev | 5 | 1 | 5 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 13 | 3 | 39 |
Final Sınavı | 1 | 32 | 32 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 |
OC1 | ||||||||||||
OC2 | ||||||||||||
OC3 | ||||||||||||
OC4 | ||||||||||||
OC5 | ||||||||||||
OC6 |