DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sinema ve Edebiyatta Polisiye KHAS 1462 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: • Polisiye içinde temel kavramları ve tekrar eden temaları tanıtmak.
• Suç, kriminoloji ve şiddete temel sağlayan sosyo-politik faktörlerin tarihini polisiye türü üzerinden anlamlandırmak.
• Polisiye hikayelerin ve daha genel olarak kültürel ürünlerin, toplumların içinden geçtikleri sosyal, politik ve ekonomik zorlukları nasıl temsil ettikleri ve anlamlandırdıklarına dair bir bakış açısı geliştirmek.
Dersin İçeriği: Bu ders, kökleri 1800'lerin ortalarına kadar giden modern polisiye türüne bir giriş niteliği taşımaktadır. Edgar Allan Poe'nun Auguste Dupin'iyle ortaya çıkan polisiye Arthur Conan Doyle'ın Sherlock Holmes maceralarıyla zirveye ulaşırken, 20. yüzyıl boyunca ciddi bir evrimi geçirerek pek çok alt-kategori ile varlığını günümüze dek devam ettirir. İki Dünya Savaşı arası sert dönemdeki karanlık polisiye (noir) dünyasının kanunsuz dedektifleri, İskandinav polisiyenin çektiği toplumsal gerçekçi resimler, Soğuk Savaş sırasında kitlesel olarak tüketilen casusluk hikayeleri ve türün 1980’ler ve 90’lardaki postmodern uyarlamaları ders boyunca ele alınacak örnekler arasındadır. Bunlara ek olarak, günümüzde popülerleşmekte olan televizyon ve dijital platformlar üzerinden yayınlanan gerçek suç ve seri katil hikayeleri de bu ders kapsamında incelenecektir.
Dönem boyunca, polisiye anlatılarının oluşturulmasında sosyal, siyasi ve kültürel bağlamların oynadığı rolü tarihsel ve eleştirel bir perspektiften ele alınacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- genel olarak polisiye türü hakkında temel kavram ve tartışmaları öğrenecek;
  • 2- polisiye tarihindeki dönem ve figürleri tanımlama yetisi kazanacak
  • 3- 19. Yüzyıldan bugüne toplumsal, siyasal, ekonomik ve ideolojik gelişmelere ve bunların polisiye eserler üzerindeki etkisine dair genel bir fikir edinecek;
  • 4- polisiye eserleri kendi tarihsel, coğrafi ve ideolojik bağlamlarında analiz etmek ve değerlendirmek için eleştirel ve karşılaştırmalı düşünme metotlarını uygulama kapasitesi kazanacak;
  • 5- suç, şiddet, yasa ile ilgili konulara aktif bir şekilde katılım sağlayabilecek;
  • 6- polisiye meselelerle ile alakalı kendi düşüncelerini açık, mantıklı ve öz bir şekilde yazıya dökerek ifade edebilecek ve destekleyebilecek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri -


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Ders çizelgesi ve ders konusuna giriş
2 Polisiye Türünün Ortaya Çıkışı: Edgar Allan Poe Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
3 Sherlock Holmes Miti: Arthur Conan Doyle Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
4 Polisiyenin Altın Yılları: Agatha Christie Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
5 Savaş-Arası Dönemde Polisiye: Sert Dedektifler Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
6 Soğuk Savaş ve Casusiyenin Yükselişi: Fleming’ten Le Carre’ye Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
7 Komplo ve Polisiye: Hitchcock ve Diğerleri Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
8 Toplumsal Eleştiri olarak Polisiye: İskandinav Ekolü Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
9 Teknoloji Paniği: Videodrome’dan Robocop’a Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
10 Tarihin Sonu: Postmodern Polisiye Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
11 Tarihin Sonunun Sonu: Suç ve Terör Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
12 Dijital Platformda Gerçek Suç ve Diğer Alt Türler Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
13 Sunumlar 1 Sunumlar için hazırlık ve grup çalışması
14 Sunumlar 2 Sunumlar için hazırlık ve grup çalışması


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Martin Priestman, The Cambridge Companion to Crime Fiction, Cambridge University Press, Cambridge, 2003


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 20
Ödev 5 25
Sunum/Jüri 2 20
Final Sınavı 1 35
Total: 9 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati13339
Ödev515
Sunum/Jüriye Hazırlık2510
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler13339
Final Sınavı13232
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5
OC1 2        
OC2   2      
OC3     2    
OC4          
OC5       1  
OC6         1