DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Kurgu Dışı Yaratıcı Yazım KHAS 1510 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: • Çeşitli yaratıcı kurgu dışı türlere aşinalık kazanmak.
• Hem yayınlanmış hem de sınıf içi çalışmaları okuyarak ve bunların toplum üzerindeki etkilerini anlayarak eleştirel okuma becerilerini genişletmek.
• Kurgusal olmayan kuralları kullanarak yaratıcı makaleler yazmak
• Yazarın sesini bulması, taslak hazırlama ve redaksiyon becerilerini geliştirmek
Dersin İçeriği: Yaratıcı kurgu dışı eserler, yazara "gerçeği" anlatma ile kurguyu iç içe geçirerek çeşitli biçimlerde kurgu dışı edebi eserler üretme fırsatı veren bir türdür. Bu ders, öğrencilerin okuma yoluyla türün genişliğini ve çeşitliliğini keşfetmelerine ve sonunda kendilerine en uygun biçimlerde yazma pratiği yapmalarına olanak tanıyacaktır. Bu okuma ve yazma pratiğine ek olarak ders, öğrencilerin dikkatini, kurgu dışı yazıların cinsiyet, ırk, kültür, din ve konuma göre şekillenen kimlikleri ve toplulukları nasıl inşa ettiğiyle ilgili "doğruyu" söylemeyi çevreleyen etik ve felsefi sorulara yönlendirecektir. Kurgusal olmayan metinlerin insan deneyiminin paradoksal doğasını nasıl ortaya çıkardığı gibi sorular sorulacaktır. Son olarak ders, geri bildirim ve akran değerlendirmesi yoluyla yaratıcı okuma ve yazmayı geliştirmeye yönelik atölye çalışmalarını içerecektir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Anılardaki kişisel anlatıları okuması ve yazılması
  • 2- Kişisel anlatıların gözden geçirilmesi ve analiz edilmesi
  • 3- Yazıda ses bulma
  • 4- Taslak hazırlama
  • 5- Edebi gazetecilik
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı & Yazma ve tartışma alıştırmaları ● 60-90 dk. Ders anlatımı ● 90 dk tartışma ve yazma alıştırmaları Okuma ve yazma ● Ders içi okuma ve yazma alıştırmaları ● 1. Yazı çalışmaları 2. Akran değerlendirmesi, 3. Final ödevi


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Ders çizelgesi ve ders konusuna giriş
2 Kurgudışı Nedir? “What is Creative Nonfiction”, Lee Gutkind. Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
3 Kurgudışı Sanatı 3 bölüm: “Writing true : the art and craft of creative nonfiction” 1. “Ten ways to draft” (33) 2. “Twenty Ways to Talk about Creative Nonfiction” (80-81) 3. “Workshopping a Draft” (85-105) Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
4 Yazı Ödevi 1 () Tanınan biriyle röportaj yapmak. Mülakat sorularını o kişinin geçmişinin, ilgi alanlarının veya isteklerinin bazı yönlerine odaklamak. (çocukluk, tercih edilen bir hobiyle ilgili bir kardeş, bir ebeveyn, bir partner). Daha sonra o kişi hakkında bir makale yazma
5 Yazarın Sesin Bulması “The sound of yourself”, Sonya Huber “Beauty: When the Other Dancer Is the Self” by Alice Walker & Akran değerlendirmesi (%5) Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
6 Susan Allen: “Going to the movies” Secmeler: “The Braindead Megaphone”, George Saunder Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
7 Yazı Ödevi 2 () Beğenilen ya da sevilmeyen bir kitabı, filmi, müzik parçasını, resmi veya podcast'i seçmek ve bunlara verilen tepkileri yazılı olarak açıklamak.
8 Anı Yazısı & Taslak Hazırlama “Shitty first drafts”, Anne Lamott Akran Değerlendirmesi %5 Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
9 Anı Yazısı & Taslak Hazırlama “Dinner at Uncle Boris” Charles Simic Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
10 Anı Yazısı & Taslak Hazırlama "The Year of Magical Thinking," Joan Didion Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
11 Yazı Ödevi 3 () Geçmişte arkadaşlar veya aile ile yaşanan bir olay hakkında kişisel bir makale veya anı yazma
12 Edebi Gazetecilik ve Redaksiyon “The Craft of Revision”, Donald M. Murray &Akran Değerlendirmesi (%5) Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
13 “Benjamin Franklin and Transatlantic Literary Journalism.”, 75–90, Carla Mulford. Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
14 Final (@) Kurgu dışı yaratıcı yazım üretme


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

What is Creative Nonfiction” Lee Gutkind

“Writing true : the art and craft of creative nonfiction”- 3 Bölüm
1. Bölüm 3 “Ten ways to draft” (33)
2. “Twenty Ways to Talk about Creative Nonfiction” (80-81) and
3. Bölüm 6 “Workshopping a Draft” (85-105)

“The sound of yourself”, Sonya Huber
“Beauty: When the Other Dancer Is the Self”, Alice Walker
Susan Allen: “Going to the movies”
“Selections from “The Braindead Megaphone”, George Saunder
“Shitty first drafts”, Anne Lamott
“Dinner at Uncle Boris”, Charles Simic
"The Year of Magical Thinking," Joan Didion
“The Craft of Revision”, Donald M. Murray
“Benjamin Franklin and Transatlantic Literary Journalism.”, 75–90,Carla Mulford.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 3 15
Ödev 3 45
Final Sınavı 1 40
Total: 7 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama12112
Ödev5210
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14228
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar6318
Final Sınavı11515
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1                        
OC2                        
OC3                        
OC4                        
OC5