Akademik Birim: |
Ortak Dersler Bölümü |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
- - |
Dersin Amacı: |
Çocuk hakları, evrensel standartları belirleyen hukuki çerçevede bugün artık neredeyse tüm dünya çapında olarak kabul görmektedir. Çocuk haklarına ilişkin temel ilkeler hukuki metinlerde somutlaştırılarak bu hakların uluslararası hukuk ve tarihsel süreçteki yeri bir gelişim göstermekte ise de çocukların haklarına erişmesi önündeki engeller mevcut hukuki çerçevenin de eleştirilmesine yol açmaktadır. Bu ders, disiplinlerarası bir yaklaşımla çocuk haklarının anlamının sorgulanmasını ve bu yöndeki hak eğitiminin çocuklara ve yetişkinlere verilmesinin toplumsal kültüre katkısına yönelik farkındalık yaratmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Dersimizde çocuk haklarının tarihsel gelişim süreci ve temel ilkeleri bu haklara ilişkin temel hukuki düzenlemeler çerçevesinde değerlendirilecek ve bu hakları koruma mekanizmalarının etkinliği, yaşanan hak ihlalleri ile tartışılacaktır. Ayrıca çocuk haklarının sağlanmasında devletin görev ve sorumluluğu yanında sivil toplum kuruluşlarının hak savunuculuğu incelenecektir. Çocuk haklarına güncel yaklaşım, yapılan araştırmaların ve devlet politikalarının incelenmesi yanında konunun sanat alanındaki yansımaları ile incelenecektir. Hak temelli bir yaklaşım ile bu alandaki eğitimin önemi ihlallere yönelik bir tedbir olma özelliğiyle ele alınacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Çocuk haklarının tarihsel gelişimini ve temel ilkelerini tanır.
- 2- Çocuk haklarının ulusal ve uluslararası hukuk sistemleri içindeki yerini saptar ve analiz eder.
- 3- Çocuk hakları konusundaki araştırmalar hakkında bilgi sahibi olur ve bunları yorumlar.
- 4- Çocuk hakları ihlallerine ilişkin yargısal denetimi değerlendirir.
- 5- Çocuk hakları ihlallellerine ve bu ihlallerin önlenmesine yönelik tartışmalara aktif olarak katılabilir.
- 6- Çocuk hakları eğitiminin önemine yönelik farkındalık kazanır.
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Ders anlatımı & tartışma alıştırmaları • Ders anlatımı • Sınıf içi ya da dış katılımcılarla tartışma Ders içi okuma ve araştırma alıştırmaları • Derslere destek kısa okumalar • Araştırma egzersizleri • Gruplar halinde poster sunumları ve değerlendirmeler |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Giriş ve Ders Oryantasyonu |
Ders materyallerini inceleme ve okuma |
2 |
Çocuk Haklarına İlişkin Temel Bilgiler - Çocuk Kavramı ve Hukukta Çocuk - Çocuk Haklarının Konusu ve Önemi |
Ders materyallerini inceleme ve okuma |
3 |
- Çocuk Haklarının Tarihsel Gelişimi - Çocuk Haklarının Ulusal ve Uluslararası Hukuktaki Yeri |
Ders materyallerini inceleme ve okuma |
4 |
BM Çocuk Hakları Sözleşmesinin İçeriği - Sözleşmeye İlişkin Temel İlkeler - Sözleşme ile Tanınan Haklar Dünyada ve Türkiye’deki Uygulama |
Ders materyallerini inceleme ve okuma |
5 |
Çocuk Hakları İhlalleri ve İhlallere Yönelik Yargısal Denetim -Çocuğun Anayasal Hakları |
Ders materyallerini inceleme ve okuma |
6 |
Çocuk Hakları İhlalleri ve İhlallere Yönelik Yargısal Denetim - Özel Koruma Gerektiren Haller |
Ders materyallerini inceleme ve okuma |
7 |
Çocuk Hakları İhlalleri ve İhlallere Yönelik Yargısal Denetim -Çocuk Adalet Sistemi |
Ders materyallerini inceleme ve okuma |
8 |
Grup Ödevi, poster sunumu |
Poster sunumu için hazırlık, grup çalışması |
9 |
Çocuk Haklarına İlişkin Devletin Görev ve Sorumlulukları |
Ders materyallerini inceleme ve okuma |
10 |
Çocuk Haklarına İlişkin Hak Savunuculuğu ve STK’lar |
Ders materyallerini inceleme ve okuma |
11 |
Çocuk Haklarına İlişkin Araştırmaların ve Alan Çalışmalarının Söyledikleri |
Ders materyallerini inceleme ve okuma |
12 |
Çocuk Haklarına Güncel Yaklaşım -Çocuk Politikalarına İlişkin Dünyadan Örnekler |
Ders materyallerini inceleme ve okuma |
13 |
Çocuk Haklarına Güncel Yaklaşım -Capharnaüm Filmi Üzerinden Bir Değerlendirme |
Ders materyallerini inceleme ve okuma |
14 |
Çocuk Haklarının Eğitimdeki Yeri ve Çocuk Hakları Eğitiminin Önemi |
|
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.