DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
İnsan Hakları Siyaseti KHAS 1736 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu dersin amacı;
1. Öğrencileri, evrensel insan haklarına ilişkin siyasi bir perspektifle tanıştırmak;
2. Öğrencileri, hukuk ile siyaset arasındaki ilişkiye dair tartışma yürütebilmeleri için ihtiyaç duyacakları kavramsal araçlarla donatmak;
3. Öğrencileri, toplumsal kimlikler, toplumsal cinsiyet ve cinsellik konusundaki uluslararası standartlarla tanıştırarak, ilgili konulara dair kavrayışlarını zenginleştirmek;
4. Öğrencileri, toplumsal cinsiyet, cinsel yönelim ve cinsiyet kimliği temelli insan hakları ile hakların, ayrımcılığın ortadan kaldırılmasındaki rolüne dair güncel tartışmalar ile tanıştırmak;
5. Öğrencilerin eleştirel düşünme kapasitelerini geliştirebilmek.
Dersin İçeriği: Bu ders, insan hakları kavramı konusundaki felsefi bir yaklaşımı ya da insan hakları pratiği konusundaki hukuki bir yaklaşımı benimsemek yerine, insan haklarını bir siyaset kategorisi olarak değerlendirir. İnsan haklarına siyasi bir perspektifte, hakları, hukuk ile politikanın kesişiminde, toplumsal hareketlerin ve iktidar ilişkilerinin bir ürünü olarak kavrar. Bu çerçevede, derste öncelikle çağdaş insan hakları söyleminin temel önermeleri analiz edilir. Devamında, toplumsal hareketler ile hukuk arasındaki dinamik ilişkilere atıfla, ders, kimlik temelli hak mücadelelerinin tarihsel süreçlerine odaklanır. Bu bağlamda, ayrımcılık ve eşitsizliğe karşı sürdürülen mücadeleler nezdinde insan haklarının sunduğu imkân ve sınırları sorgular. Bu sorgulama için de ders, ağırlıklı olarak, toplumsal cinsiyet, cinsel yönelim ve cinsiyet kimliği temelli siyasi kimliklere odaklanır. Söz konusu çerçevede, ilgili siyasi-hukuki kavramsallaştırmalar ve mevcut minimum evrensel standartlar üzerinde durulur. Sonuç olarak bu ders, siyasetin, uluslararası insan hakları standartlarının kapsamlarının genişletilmesindeki rolünü tartışmaya alır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- İnsan hakları standartları konusunda siyasi ve eleştirel bir perspektif geliştirebileceklerdir.
  • 2- İnsan hakları standartları konusunda siyasi ve eleştirel bir perspektif geliştirebileceklerdir.
  • 3- Toplumsal cinsiyet ve cinselliğe dair insan hakları odaklı güncel tartışmalarda, kendi argümanlarını üretebilmeleri için gerekli kavramsal araçlara sahip olabileceklerdir.
  • 4- Toplumsal yaşamda kadın ve LGBTİ+ların karşılaştığı ayrımcılık türlerini tespit edebileceklerdir.
  • 5- Gündelik yaşamdaki ayrımcılık pratiklerinin ortadan kaldırılması bakımından insan haklarına yapılan başvurular konusunda fikir geliştirebileceklerdir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Dersin Öğrenme Etkinlikleri ve Öğretim Teknikleri: Ders anlatımı & öğrenci sunumları & sınıf-içi tartışmalar Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: ödev yazımı; yazılan metnin final sunumu; 6. Haftadan başlamak üzere haftalık kısa sunum ve tartışmalar ● 60-90 dk. Ders anlatımı ● 60-90 dk. İlgili ders materyali üzerinden sınıf-içi tartışma ve kısa sunum alıştırmaları + dönem sonu sunumları


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı ve Giriş
2 Liberal İnsan Hakları Söyleminin Önermeleri Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma için ön hazırlık
3 İnsan Haklarına Siyasi Bir Perspektif Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma için ön hazırlık
4 İnsan Haklarının Siyasi-Tarihsel Arka Planı (Bölüm I) Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma için ön hazırlık
5 İnsan Haklarının Siyasi-Tarihsel Arka Planı (Bölüm II) Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma + sunumlar için ön hazırlık
6 Toplumsal Hareketler ve İnsan Hakları Hukuku Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma + sunumlar için ön hazırlık
7 İnsan Hakları Mücadelelerinde Kimlik Siyasetinin Rolü Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma + sunumlar için ön hazırlık
8 Kimlik Temelli Hak Taleplerine Çağdaş Eleştirel Yaklaşımlar Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma + sunumlar için ön hazırlık
9 Toplumsal Cinsiyet, Cinsiyet Kimliği ve Cinsel Yönelim Temelli İnsan Hakları Siyasetinin Sınır ve İmkânları (Bölüm I) Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma + sunumlar için ön hazırlık
10 Toplumsal Cinsiyet, Cinsiyet Kimliği ve Cinsel Yönelim Temelli İnsan Hakları Siyasetinin Sınır ve İmkânları (Bölüm II) Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma + sunumlar için ön hazırlık
11 Toplumsal Cinsiyet, Cinsiyet Kimliği ve Cinsel Yönelim Temelli İnsan Hakları Siyasetinin Sınır ve İmkânları (Bölüm III) Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma + sunumlar için ön hazırlık
12 Film Gösterimi ve Tartışma Sınıf-içi tartışma için ön hazırlık
13 Final Sunumları ve Tartışma
14 Final Sunumları ve Tartışma


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Bonnie Honig, Emergency Politics. Paradox, Law, Democracy, Princeton: Princeton University Press, 2011.
Costas Douzinas, Human Rights and Empire. The Political Philosophy of Cosmopolitanism, Abingdon: Routledge-Cavendish, 2007.
Dianne Otto (ed.) Queering International Law. Possibilities, Alliances, Complicities, Risks, New York: Routledge, 2018.
Derek McGhee, Homosexuality, Law, Resistance, New York: Routledge, 2013.
Karen Zivi, Making Rights Claims: A Practice of Democratic Citizenship, New York: Oxford University Press, 2012.
Kristen Hessler, Feminist Human Rights: A Political Approach, Lexington, 2023.
Mary Bernstein, Queer Mobilization. LGBT Activists Confront the Law, NYU Press, 2009.
Neil Stammers, Human Rights and Social Movements, New York: Pluto Press, 2009.
Wendy Brown, States of Injury: Power and Freedom in Late Modernity, Princeton: Princeton University Press, 1995.
Samuel Moyn, Human Rights and the Uses of History, Londra: Verso, 2014.
Shannon Speed, Rights in Rebellion, Chicago: The University of Chicago Press, 2008.
Tony Evans, The Politics of Human Rights. A Global Perspective, Londra: Pluto Press, 2005.


DİĞER KAYNAKLAR

İlgili Filmler:

How to Survive a Plague (David France, 2012).
Paris is Burning (Jennie Livingston, 1990).
Welcome to Chechnya (David France, 2020).


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 20
Ödev 1 40
Sunum/Jüri 2 40
Total: 4 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama12112
Ödev11515
Sunum/Jüriye Hazırlık21020
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12336
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1                          
OC2                          
OC3                          
OC4                          
OC5