Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
İnsan Hakları Siyaseti | KHAS 1736 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Ortak Dersler Bölümü |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; 1. Öğrencileri, evrensel insan haklarına ilişkin siyasi bir perspektifle tanıştırmak; 2. Öğrencileri, hukuk ile siyaset arasındaki ilişkiye dair tartışma yürütebilmeleri için ihtiyaç duyacakları kavramsal araçlarla donatmak; 3. Öğrencileri, toplumsal kimlikler, toplumsal cinsiyet ve cinsellik konusundaki uluslararası standartlarla tanıştırarak, ilgili konulara dair kavrayışlarını zenginleştirmek; 4. Öğrencileri, toplumsal cinsiyet, cinsel yönelim ve cinsiyet kimliği temelli insan hakları ile hakların, ayrımcılığın ortadan kaldırılmasındaki rolüne dair güncel tartışmalar ile tanıştırmak; 5. Öğrencilerin eleştirel düşünme kapasitelerini geliştirebilmek. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, insan hakları kavramı konusundaki felsefi bir yaklaşımı ya da insan hakları pratiği konusundaki hukuki bir yaklaşımı benimsemek yerine, insan haklarını bir siyaset kategorisi olarak değerlendirir. İnsan haklarına siyasi bir perspektifte, hakları, hukuk ile politikanın kesişiminde, toplumsal hareketlerin ve iktidar ilişkilerinin bir ürünü olarak kavrar. Bu çerçevede, derste öncelikle çağdaş insan hakları söyleminin temel önermeleri analiz edilir. Devamında, toplumsal hareketler ile hukuk arasındaki dinamik ilişkilere atıfla, ders, kimlik temelli hak mücadelelerinin tarihsel süreçlerine odaklanır. Bu bağlamda, ayrımcılık ve eşitsizliğe karşı sürdürülen mücadeleler nezdinde insan haklarının sunduğu imkân ve sınırları sorgular. Bu sorgulama için de ders, ağırlıklı olarak, toplumsal cinsiyet, cinsel yönelim ve cinsiyet kimliği temelli siyasi kimliklere odaklanır. Söz konusu çerçevede, ilgili siyasi-hukuki kavramsallaştırmalar ve mevcut minimum evrensel standartlar üzerinde durulur. Sonuç olarak bu ders, siyasetin, uluslararası insan hakları standartlarının kapsamlarının genişletilmesindeki rolünü tartışmaya alır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Dersin Öğrenme Etkinlikleri ve Öğretim Teknikleri: Ders anlatımı & öğrenci sunumları & sınıf-içi tartışmalar Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: ödev yazımı; yazılan metnin final sunumu; 6. Haftadan başlamak üzere haftalık kısa sunum ve tartışmalar ● 60-90 dk. Ders anlatımı ● 60-90 dk. İlgili ders materyali üzerinden sınıf-içi tartışma ve kısa sunum alıştırmaları + dönem sonu sunumları |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Giriş | |
2 | Liberal İnsan Hakları Söyleminin Önermeleri | Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma için ön hazırlık |
3 | İnsan Haklarına Siyasi Bir Perspektif | Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma için ön hazırlık |
4 | İnsan Haklarının Siyasi-Tarihsel Arka Planı (Bölüm I) | Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma için ön hazırlık |
5 | İnsan Haklarının Siyasi-Tarihsel Arka Planı (Bölüm II) | Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma + sunumlar için ön hazırlık |
6 | Toplumsal Hareketler ve İnsan Hakları Hukuku | Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma + sunumlar için ön hazırlık |
7 | İnsan Hakları Mücadelelerinde Kimlik Siyasetinin Rolü | Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma + sunumlar için ön hazırlık |
8 | Kimlik Temelli Hak Taleplerine Çağdaş Eleştirel Yaklaşımlar | Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma + sunumlar için ön hazırlık |
9 | Toplumsal Cinsiyet, Cinsiyet Kimliği ve Cinsel Yönelim Temelli İnsan Hakları Siyasetinin Sınır ve İmkânları (Bölüm I) | Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma + sunumlar için ön hazırlık |
10 | Toplumsal Cinsiyet, Cinsiyet Kimliği ve Cinsel Yönelim Temelli İnsan Hakları Siyasetinin Sınır ve İmkânları (Bölüm II) | Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma + sunumlar için ön hazırlık |
11 | Toplumsal Cinsiyet, Cinsiyet Kimliği ve Cinsel Yönelim Temelli İnsan Hakları Siyasetinin Sınır ve İmkânları (Bölüm III) | Ders materyalinin okunması, sınıf-içi tartışma + sunumlar için ön hazırlık |
12 | Film Gösterimi ve Tartışma | Sınıf-içi tartışma için ön hazırlık |
13 | Final Sunumları ve Tartışma | |
14 | Final Sunumları ve Tartışma |
Bonnie Honig, Emergency Politics. Paradox, Law, Democracy, Princeton: Princeton University Press, 2011. Costas Douzinas, Human Rights and Empire. The Political Philosophy of Cosmopolitanism, Abingdon: Routledge-Cavendish, 2007. Dianne Otto (ed.) Queering International Law. Possibilities, Alliances, Complicities, Risks, New York: Routledge, 2018. Derek McGhee, Homosexuality, Law, Resistance, New York: Routledge, 2013. Karen Zivi, Making Rights Claims: A Practice of Democratic Citizenship, New York: Oxford University Press, 2012. Kristen Hessler, Feminist Human Rights: A Political Approach, Lexington, 2023. Mary Bernstein, Queer Mobilization. LGBT Activists Confront the Law, NYU Press, 2009. Neil Stammers, Human Rights and Social Movements, New York: Pluto Press, 2009. Wendy Brown, States of Injury: Power and Freedom in Late Modernity, Princeton: Princeton University Press, 1995. Samuel Moyn, Human Rights and the Uses of History, Londra: Verso, 2014. Shannon Speed, Rights in Rebellion, Chicago: The University of Chicago Press, 2008. Tony Evans, The Politics of Human Rights. A Global Perspective, Londra: Pluto Press, 2005. |
İlgili Filmler: How to Survive a Plague (David France, 2012). Paris is Burning (Jennie Livingston, 1990). Welcome to Chechnya (David France, 2020). |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 20 |
Ödev | 1 | 40 |
Sunum/Jüri | 2 | 40 |
Total: | 4 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 12 | 1 | 12 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 2 | 10 | 20 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 12 | 3 | 36 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 |
OC1 | 2 | ||||
OC2 | 1 | ||||
OC3 | 3 | ||||
OC4 | 2 | ||||
OC5 | 3 |