DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Bilinçli Farkındalık KHAS 1808 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu seçmeli dersin temel amacı, öğrencileri daha fazla öz farkındalık geliştirmek, stresle başa çıkmak ve genel refahı artırmak için araçlar ve tekniklerle güçlendirmektir. Ders süresince, bir dizi farkındalık uygulaması ve egzersizi, nasıl dikkat edileceğine dair beceriler, zihnimizin ne sıklıkla otomatik pilotta çalıştığını fark etmek için ipuçları ve farkındalığı şimdiki an deneyimine getirme pratiği vurgulanacaktır. Eğitimin sonunda öğrenciler, farkındalık uygulamalarını günlük yaşamlarına entegre edebilecek bilgi ve pratik becerilere sahip olacak ve sonuçta daha büyük bir şefkat ve minnettarlık duygusunun yanı sıra kendileri ve çevrelerindeki dünyayla daha derin bir bağlantı kuracaklardır.
Dersin İçeriği: Giriş: Farkındalık Nedir?
Gözlem ve Dikkat: Nasıl dikkat edileceği ve gözlemleneceğine dair beceriler
Sağ-Sol Beyin
Farkındalık Uygulamaları ve Egzersizleri
Temel Nefes Teknikleri
Esnek dayanıklılık
Öz-şefkat
Dikkatli yemek
İlişkilerde farkındalık
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Farkındalığın temel kavramlarını tanımlayabilecek
  • 2- Farkındalık uygulamalarının temel ilkelerini tanımlayıp analiz edebilecek
  • 3- Metinlerdeki uzman görüşlerini yorumlayabilecek, özetleyebilecek ve açımlayabilecektir.
  • 4- Kişisel ve evrensel problemler üzerinde mantıksal ve eleştirel düşünme yöntemlerini kullanabileceklerdir.
  • 5- Bilinçli farkındalık uygulamalarını günlük ve akademik yaşamlarına entegre etmek için pratik becerileri deneyimleyeceklerdir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Anlatım & Yazma-Tartışma Oturumları Haftada 60-90 dakika ders Haftada 90 dakika tartışma ve grup çalışması Okuma/Yazma /Öğrenme Günlükleri /Farkındalık Egzersizleri /Süpervizyon/Sunum Oturumları Eşzamanlı okuma görevlerinin yanı sıra hem bireysel hem de gruplar halinde tamamlanan uygulamalar ● 1. Özet, 2. Tartışma, 3. Öğrenme Günlükleri, 4. Poster sunumu, 5. Tartışma 6. Final Çalışması


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Ders çizelgesi ve ders konusuna giriş
2 Farkındalık ölçeğinin uygulanması ve derse giriş. Giriş: Farkındalık Nedir? Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
3 Mevcut olmanın faydaları. Bağlam içinde farkındalık temelli müdahaleler: geçmiş, şimdi ve gelecek. Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
4 Farkındalık, depresyon, anksiyete ve stres arasındaki ilişki Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
5 Uzman Konuk Uzmana yönelik soru hazırlanması
6 Günlük bilinçli nefes alma uygulamalarının etkinliği Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
7 Mediatasyon /Rahatlatıcı Beden ve Ruh Uygulamaları Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık Poster sunumu için hazırlık, grup çalışması
8 Bilinçli Beslenme/Beden/Postür ve Farkındalık Poster sunumu için hazırlık, grup çalışması
9 Grup Değerlendirme Tartışma
10 Gözlem ve Dikkat: Nasıl dikkat edileceğine dair beceriler/Etkili Dinleme Ders materyalinin okunması, yazma çalışması için ön hazırlık
11 Poster Sunumu Sunum Hazırlama
12 Poster Sunumu ve Nihai Çalışma Taslağı Sunum Hazırlama
13 Süpervizyon Tartışma konu ve soruları hazırlama
14 Genel tekrar Final çalışması için hazırlık


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Atalay Z., Aydın U., Bulgan G., Taylan R. D., Ozguluk B. (2017)Bilinçli-Farkındalık Temelli Öz-yeterlik Ölçeği-Yenilenmiş: Türkiye Uyarlama Çalışması (BFÖÖ-Y). (Scale to be applied at the beginning of the term)
Brown, K.W. ve Ryan, R.M. (2003). The benefits of being present: mindfulness and ıts role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology,
Cho, H., Ryu, S., Noh, J. ve Lee, J. (2016). The effectiveness of daily mindful breathing practices on test anxiety of students. PloS one, 11(10)
Hill, C.L.M. ve Updegraff, J.A. (2012). Mindfulness and its relationship to emotional regulation. Emotion, 12(1), 81-90.
Kabat‐Zinn, J. (2003). Mindfulness‐based interventions in context: past, present, and future. Clinical psychology: Science and practice, 10(2), 144-156.
Kabat-Zinn, J. (2013). Full catastrophe living: Using the wisdom of your mind and body to face stress, pain, and illness. New York: Delacorte.
Palmer, A. ve Rodger, S. (2009). Mindfulness, stress, and coping among university students. Canadian Journal of Counselling, 43(3), 198.
Sharma, P.K., & Kumra, R. (2022). Relationship between mindfulness, depression, anxiety and stress: Mediating role of self-efficacy. Personality and Individual Differences, 186(111363), 1-6.
Weare, K. (2019). Mindfulness and contemplative approaches in education. Current Opinion in Psychology, 28, 321-326.


DİĞER KAYNAKLAR

Film Önerisi: Şimdi Burada Ol


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 20
Ödev 8 20
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Final Sınavı 1 40
Total: 11 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama12112
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12336
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11515
Final Sınavı21020
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5
OC1 1        
OC2   2      
OC3     1    
OC4     1    
OC5       2