DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Düşünce Stilleri KHAS 1812 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü -Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu ders, düşünme stillerini (düşünceli ve dürtüsel stiller gibi nispeten istikrarlı düşünme ve tepki verme örüntüleri) ve bunların pratik (toplumsal ve kişisel) etkilerini inceleyen bilimsel teorilere ve araştırmaları irdelemektedir.
Dersin İçeriği: Öğrencilere, derin düşünme ve sezgi gibi farklı bilişsel kapasiteler hakkında düşünmek için belirgin bir bilimsel çerçeve sunan okumalar verilecektir. İlk birkaç hafta, bu çalışmaları tanımayı vurgulayacaktır. Daha sonra öğrenciler, bu alandaki temel kavramları kişisel yaşamlarına ve toplumla ilgili gözlemlerine uygulamaya çalışacaklar ve aynı zamanda bilimsel literatürü daha fazla keşfederek düşünce-sezgi ikiliğinin ötesine geçmeye (diğer düşünme stillerini göz önünde bulundurmaya) çalışacaklardır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Çeşitli düşünme stillerinin kavramsal ve işevuruk tanımlarını öğrenmek;
  • 2- Bu düşünme stillerinin nedenleri, ilişkileri ve sonuçları ile ilgili temel görgül bulguları keşfetmek;
  • 3- Düşünme stilleri üzerine yapılan görgül araştırmalara ilham veren ve bu araştırmalardan elde edilen bulguları toparlayan insan bilişine dair geniş kuramlar hakkında fikir sahibi olmak;
  • 4- Bu alana ait bilimsel çalışmaların gerçek hayattaki toplumsal ve kişisel etkilerini keşfetmek ve tartışmak;
  • 5- Bu konularda kendi görüşlerini, iyi akademik yazım ve sunum yönergelerini izleyerek, biçimlendirmek ve ifade etmek;
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Haftada yaklaşık 75 dk. Ders Yaklaşık 75 dk. sınıf içi etkinlikler (tartışma, yazma etkinlikleri, kısa sınavlar, sunum) Haftalık geribildirim ödevleri, 6 kısa sınav, 1 kompozisyon ödevi, 1 sunum


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Derse giriş
2 Zihnin ikili sistemlerine giriş Kahneman (Giriş ve Bölüm 1)
3 Dikkat ve bilişsel çaba Kahneman (bölüm 2)
4 Bilişsel kontrol ve Bilişsel cimrilik Kahneman (bölüm 3)
5 İlişkisel düşünce Kahneman (bölüm 4)
6 Bilişsel kolaylık ve zorlanma Kahneman (bölüm 5)
7 Normlar ve beklentiler Kahneman (bölüm 6)
8 Otomatik inanç ve inançsızlık Kahneman (bölüm 7)
9 Sezgisel yargılar Kahneman (bölüm 8)
10 Özellik ikamesi Kahneman (bölüm 9)
11 Bireysel sunumlar Sunum hazırlamak ve sunmak; Akranları değerlendirmek
12 Düşünme stillerine dair ek kavramlar ve ölçümler Düşünme stili için çeşitli ölçümleri tamamlamak; kompozisyon yazmak
13 Kahneman Bölüm 1-9'un Gözden Geçirilmesi ve Yaklaşan Görevlere Hazırlık 2-9. haftalara ait notların ve haftalık tepki yazılarının gözden geçirilmesi
14 Grup Sunumları Sunum hazırlamak ve sunmak; Akranları değerlendirmek


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Kahneman, D. (2011). Hızlı ve yavaş düşünme. Varlık Yayınları.


DİĞER KAYNAKLAR

Bilimsel dergilerde çeşitli makaleler ve yayınlanmış ölçekler


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Uygulama 9 27
Ödev 1 18
Sunum/Jüri 2 40
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 9 -
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 3 15
Total: 24 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama919
Ödev11010
Sunum/Jüriye Hazırlık21734
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler9327
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar313
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3                      
OC4                      
OC5