Akademik Birim: |
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü (Kamu Hukuku Yüksek Lisans Programı) |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
Türkçe |
Dersin Düzeyi: |
Yüksek Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
- - |
Dersin Amacı: |
Dersin amacı, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’ne (AİHS) taraf olan Devletlerin AİHS ve ek protokollerinde yer alan bireysel hak ve özgürlükleri korumayı taahhütleri kapsamında, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin (AİHM) AİHS’i yorumlarken ve uygularken dikkate aldığı kural ve yöntemlerin incelenmesidir. |
Dersin İçeriği: |
Ders üç ana bölümden oluşmaktadır: Birinci bölüm AİHM’in yorum kaynaklarına giriş niteliğindedir ve Viyana Antlaşmalar Hukuku Sözleşmesi, Uluslararası Hukuk, İç Hukuk gibi kaynaklara değinildikten sonra AİHM’in kendine özgü kaynakları üzerinde durulacaktır. İkinci bölümde yaşayan sözleşme ve özerk yorum gibi geniş yorum yöntemleri ve uygulanmaları tartışıldıktan sonra, dersin üçüncü bölümünde ikincillik prensibi, AİHS’e taraf devletlerin takdir payı, konsensusa dayalı yorum gibi AİHS’in kendi yapısından kaynaklanan yorum yöntemleri ve sınırları gösterilecektir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- AİHM’in yorum kaynakları;
- 2- Yaşayan sözleşme, özerk yorum ve devletin pozitif yükümlülükleri teorileri ve uygulamaları;
- 3- AİHM’in ikincillik prensibi;
- 4- AİHS’e taraf Devletlerin takdir payı ve sınırları gibi çeşitli yorum yöntemleri;
- 5- AİHM içtihad araştırması yapmak;
- 6- Türkiye için önemi nedeniyle AİHS ve Avrupa Konseyi Sistemi.
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Dersler & Okuma & Sunum & Yazma • Dersler • Okumalar • 4 hafta boyunca yazma • Sınıf içi tartışmalar • 6 hafta boyunca sunumlar • Final makalesinin hazırlanması |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Ders çizelgesi ve ders konusuna giriş |
Bulunmamaktadır |
2 |
AİHM’in Yorum Kaynakları – I: 1969 Viyana Antlaşmalar Hukuku Sözleşmesi’nin Yorum Kuralları |
Paylaşılan makalenin / içtihatın okunması ve sınıf içi tartışma |
3 |
Paylaşılan makalenin / içtihatın okunması ve sınıf içi tartışma |
Paylaşılan makalenin / içtihatın okunması ve sınıf içi tartışma |
4 |
Geniş Yorum Yöntemleri – I: Yaşayan Sözleşme Teorisi |
Paylaşılan makalenin / içtihatın okunması ve sınıf içi tartışma |
5 |
Geniş Yorum Yöntemleri - II: Özerk Yorum |
Paylaşılan makalenin / içtihatın okunması ve sınıf içi tartışma |
6 |
Genel Tekrar ve Tartışma |
Bulunmamaktadır |
7 |
Ara Sınavı |
Bulunmamaktadır |
8 |
Geniş Yorum Yöntemleri - III: Devletin Pozitif Yükümlülükleri |
Paylaşılan makalenin / içtihatın okunması ve sınıf içi tartışma & sunum için hazırlık |
9 |
Geniş Yorum Yöntemlerinin Uygulanması |
Paylaşılan makalenin / içtihatın okunması ve sınıf içi tartışma & sunum için hazırlık |
10 |
AİHM’in İkincillik Prensibi |
Paylaşılan makalenin / içtihatın okunması ve sınıf içi tartışma & sunum için hazırlık |
11 |
AİHS’e Taraf Devletlerin Takdir Payı |
Paylaşılan makalenin / içtihatın okunması ve sınıf içi tartışma & sunum için hazırlık |
12 |
Konsensüse Dayalı Yorum |
Paylaşılan makalenin / içtihatın okunması ve sınıf içi tartışma & sunum için hazırlık |
13 |
Etkili İç Hukuk Yolları |
Paylaşılan makalenin / içtihatın okunması ve sınıf içi tartışma & sunum için hazırlık |
14 |
Genel Tekrar |
Bulunmamaktadır |
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ
# |
PY1 |
PY2 |
PY3 |
PY4 |
PY5 |
PY6 |
PY7 |
PY8 |
PY9 |
OC1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
OC2 |
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
OC3 |
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
OC4 |
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
OC5 |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
OC6 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Katkı Düzeyi: 1 Düşük, 2 Orta, 3 Yüksek