DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Mimari Rölöve ve Restorasyon IAR 303 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Kültür mirasımızın bir parçası olan tarihi yapılar, geçmiş kültürlerin yapı teknolojisi, yaşam kültürü hakkında ipuçları taşırlar. Bu değerlerin gelecek kuşaklara aktarılması için ilk adım belgelemedir. Bu ders sonucunda öğrencilerin tarihi bir yapının belgelenmesi ve nasıl korunacağı konusunda bilgi sahibi olmaları, günümüzde kullanılmayan yapı teknolojileri, malzeme ve stillerini anlamaya yönelik bir çaba içine girmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Tarihsel olarak rölöve çıkarmanın geçmişine bakılacak, neden böyle bir belgeleme çalışmasına gerek duyulduğu konu edilecektir. Dersin uygulama bölümünde nasıl rölöve alınacağı ve rölöve projesinin nasıl hazırlanacağı örnek bir çalışmada uygulanacaktır. Restorasyon kuramları ve uygulama yöntemleri ele alınacaktır. Ülkemizden ve dünyadan koruma örneklerine yer verilecektir. Korumanın yasal boyutu ve projelendirme süreci tanıtılacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Kültür varlığını koruma bilinci konusunda bilgi ve kavrayış sahibi olmak,
  • 2- Koruma kuramı konusunda ulusal/ulusalarası kavramsal, yasal konularında bilgi ve kavrayış sahibi olmak
  • 3- Mevcut bir yapının rölövesini yapabilme becerisi kazanmak
  • 4- Kültür varlığını koruma bilinci konusunda bilgi ve kavrayış sahibi olmak, Koruma kuramı konusunda ulusal/ulusalarası kavramsal, yasal konularında bilgi ve kavrayış sahibi olmak Mevcut bir yapının rölövesini yapabilme becerisi kazanmak Mevcut yapıların belgelenmesi konusunda araştırma yaparak, yazılı, sözlü sunabilmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı, tartışma, öğrenci ödevi (rölöve çizimi), teknik gezi.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş ve temel terminoloji -
2 Mimari Rölöve: Tanım, Tarih, Çeşitler, Araçlar, Adımlar Önerilen Okumalar
3 Mimari ölçüm ve çizim uygulaması Önerilen Okumalar
4 Restorasyon: Koruma düşüncesi ve strüktürel hasara yol açan etkenler Önerilen Okumalar
5 Restorasyon teknikleri ve restorasyon projesinin hazırlanması Önerilen Okumalar
6 İstanbul’dan restorasyon örnekleri Önerilen Okumalar
7 ARA SINAV Önerilen Okumalar
8 Mevcut Bina Rölöve Alımı (ÖLÇÜM) Önerilen Okumalar
9 Mevcut Bina Rölöve Alımı (ÇİZİM) Önerilen Okumalar
10 Restorasyon projesi: Bir Osmanlı Dönemi Çeşmesi (Araştırma & Rölöve) Önerilen Okumalar
11 Restorasyon projesi: Bir Osmanlı Dönemi Çeşmesi (Araştırma & Rölöve) Önerilen Okumalar
12 Restorasyon projesi: Bir Osmanlı Dönemi Çeşmesi (Restitüsyon & Restorasyon) Önerilen Okumalar Sunuma Hazırlık
13 Restorasyon projesi: Bir Osmanlı Dönemi Çeşmesi (Restorasyon) Önerilen Okumalar Sunuma Hazırlık
14 SUNUMLAR Sunum tartışma


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

M.B. Uluengin, Rölöve, YEM Yayını, İstanbul, 2007.
Z.Ahunbay, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM, İstanbul 2009.
D.Kuban, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, YEM, İstanbul 2000
E.Madran, N.Özgönül, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Mim. Od., Ankara 2005
C.Erder, Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 1999.
C.Erder, Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 2007.
İ.Okyay, Fransa’da Tarihi Kentsel Sit Alanlarının Korunması, YEM, İstanbul 2001.
E. Madran, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür varlıklarının Korunmasına İlişikin
Tutumlar ve Düzenlemeler: 1800-1950, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara 2002.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 10
Proje 1 30
Final Sınavı 1 30
Ara Sınavlar 1 30
Total: 4 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Arazi Çalışması2510
Sunum/Jüriye Hazırlık21020
Diğer Uygulamalara Hazırlık313
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler5525
Final Sınavı13030
Ara Sınavlar12020
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1                  
OC2                  
OC3                  
OC4