DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Mimarlıkta Anahtar Kelimeler: Tasarım Temel Kavramlarına Giriş ARC 112 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 4
Akademik Birim: Mimarlık
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu ders mimarlık disiplinine dair genel bir bakış açısı sunarak öğrencilere mimarlığın birçok bilgi alanından beslenen karmaşık bir düşünce ve eylem alanı olduğu bilincini kazandırmayı hedeflemektedir. Bu genel çerçeve içerisinde dersin diğer temel hedefleri, öğrencileri mimarlığın farklı boyutlarıyla ve mimarlık düşüncesinin temellerini oluşturan kavramlar ve terminolojiyle tanıştırmak ve farklı dönemler ve coğrafyalardan örneklerle kurulan bir görsel repertuar üzerinden mimari yapıları / yapılı çevreleri ve temsil biçimlerini toplumsal, kültürel, tarihi ve mekansal bağlamlarıyla ilişkili olarak, çok boyutlu bir çerçevede anlayıp değerlendirebilmeleri için sağlam bir altyapı oluşturmaktır.
Dersin İçeriği: Ders mimarlık disiplininin içeriğini, diğer bilgi alanlarıyla ilişkilerini ve sınırlarını tartışmak, öğrencilere disiplinin dayandığı temel kavramları ve doğru terminolojiyi aktarmak ve mimarlığın farklı boyutları üzerine düşünsel bir altyapı oluşturabilmek üzere seçilen konu ve kavram grupları üzerinden kurgulanan görsel destekli sunumlara dayanmaktadır. “Doğa / Topoğrafya / İklim”, “Zanaat / Teknoloji / Malzeme”, “Bellek / Gelenek / Kimlik”, “İdeoloji / İktidar / Otorite”, “İmge / Temsil “ bu kavram gruplarından bazılarıdır. Öğrencilerin ders öncesinde okumaları beklenen kısa metinlere dayalı sınıf-içi tartışmalar ve dönem boyu yapılacak iki sınıf gezisi bu içeriği destekler niteliktedir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Mimarlık disiplininin temel kavramlarına dair bilgi ve kavrayışa sahiptir.
  • 2- Mimarlığın disiplinler-arası bir düşünce ve eylem alanı olduğu kavrayışına sahiptir.
  • 3- Mimari yapılar / yapısal alanlar ve temsil biçimleri üzerine temel bir görsel belleğe ve mimarlık düşüncesinin çeşitliliği ve karmaşıklığına dair farkındalığa sahiptir.
  • 4- Mimarlığın toplumsal rolü, kültürel önemi ve mimarlık-bağlam ilişkisi üzerine temel bir farkındalığa sahiptir.
  • 5- Mimari yapılar ve yapılı çevrelere dair düşünce, gözlem, analiz ve yaklaşımlarını sözel-yazılı olarak ve doğru terminolojiyi kullanarak ifade edip paylaşabilir.
  • 6- Mimarlık üretimini çok boyutlu bir çerçevede anlayıp değerlendirmeye başlar.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri • Görsel destekli sunumlar ve bunlar üzerinden tartışmalar • Öğrencilerin derslerden önce okumaları beklenen metinler üzerine tartışmalar • Geziler çerçevesinde ziyaret edilen yapılar / yapılı çevreler üzerine öğrencilerin gözlemlerini, analiz ve düşüncelerini aktaracakları tartışmalar


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş
2 M1: Doğa / Topoğrafya / İklim Önerilen metinlerin okunması/Öğrenci Sunumları
3 M1: Zanaat (Craft) / Teknoloji / Malzeme Önerilen metinlerin okunması/Öğrenci Sunumları
4 M1: Bellek / Gelenek / Kimlik Önerilen metinlerin okunması/Öğrenci Sunumları
5 M2: Geometri/Form Önerilen metinlerin okunması/Öğrenci Sunumları
6 M2: Oranlar Önerilen metinlerin okunması/Öğrenci Sunumları
7 M2: Işık/Renk Önerilen metinlerin okunması/Öğrenci Sunumları
8 M3: İdeoloji/Otorite Önerilen metinlerin okunması/Öğrenci Sunumları
9 M3: Ekonomi Önerilen metinlerin okunması/Öğrenci Sunumları
10 M3: Fantazi Önerilen metinlerin okunması/Öğrenci Sunumları
11 M4: Otantisite Mentor Sunumu
12 M4: Gezi Önerilen metinlerin okunması/Öğrenci Sunumları
13 M4: Proje Sunumları Önerilen metinlerin okunması/Öğrenci Sunumları
14 Sunumlar Teslim


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Rasmussen, S. E. (1964). Experiencing architecture (Vol. 2). MIT press.
Goldsworthy, A., Goldsworthy, A., & Riedelsheimer, T. (2004). Rivers and tides: Working with time. Metropolis Films.


DİĞER KAYNAKLAR

Francis Ching, A Visual Dictionary of Architecture (New Jersey: John Wiley & Sons, 2004)
• Francis Ching, Architecture: Form, Space, and Order (New Jersey: John Wiley and Sons, 2007)
• Leland M. Roth, Understanding Architecture: Elements, History, Meaning (Boulder: Westview Press, 2007)
• Michael Brawne, Architectural Thought: The Design Process and the Expectant Eye (Oxford: Architectural Press, 2003)
• Pierre von Meiss, Elements of Architecture: From Form to Place (London: Routledge, 1990)


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Proje 2 40
Sunum/Jüri 8 30
Sözlü sunumlar 8 30
Total: 18 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje21428
Sunum/Jüriye Hazırlık8216
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14114
Toplam İş Yükü (saat):100


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1                    
OC2                    
OC3                    
OC4                    
OC5                    
OC6