DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Tasarımın Temelleri VCD 103 Güz 02+02+00 Seçmeli 3 7
Akademik Birim: Görsel İletişim Tasarımı
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu dersi alan öğrencilerin:

• Tanımı ve uygulamaları yapılmış̧ olan sanat ve tasarımın temel öge ve ilkelerini, kuracakları kompozisyonlar ile iki ve üç boyutlu olarak uygulanması,
• Renk teorilerini tanımlamaları,
• Renk sistemlerini tasarımlara uygulamaları,
• Doku-yüzey ilişkileri, doğadan ve işlevsel nesnelerden kaynaklanan üç boyutlu tasarımlar, belirlenen herhangi bir bölgenin özelliklerini vurgulayan analitik desen ve kompozisyonlar ile yaratıcılığa açılan temel yöntemleri araştırabilmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders iki veya üç boyutlu ortamda yapılan kompozisyonun elemanları arasındaki ilişkiler ağını kurgulamaya yönelik temel ilkelerin öğrencilere aktarıldığı, ‘yaparken öğrenme’ yöntemiyle yürütülen derstir. Bu ders kapsamında öğrencilere aktarılan konular ana başlıklar halinde haftalara dağıtılarak verilmiştir. Ancak dersin yapısı gereği sırayla işlenecekmiş gibi görünen pek çok konu uygulamada eşzamanlı olarak gündeme gelmektedir. Bu konulardan bazıları şunlardır: denge, zıtlık, vurgu, çeşitlilik, bütünlük, uyum, oran, ritim, hareket, desen, tekrar.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Sanat ve tasarıma yönelik evrensel değerleri, temel ilke ve kuralları kullanma becerisini kazanacak,
  • 2- İki ve üç boyutlu kompozisyonları oluşturan öğelerin özelliklerine karar verebilecek,
  • 3- Bir kompozisyonda yer alan öğelerin birbirleriyle ve bütün ile olan ilişkisini, kompozisyonda bütünlüğü sağlayacak şekilde düzenleyebilecek,
  • 4- Bir tasarım problemini çözerken çok boyutlu değişkenleri kontrol ederek ilişkiler ağını kurgulama becerisine sahip olacak,
  • 5- Nesneleri, çevreyi, sanat yapıtlarını ve tasarım ürünlerini eleştirel bir gözle değerlendirme becerisini kazanacak,
  • 6- Sürekli öğrenimi kişisel olarak yönlendirme sürecinde kendi ürünlerini nesnel bir gözle değerlendirebileceklerdir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders 3 temel modülden oluşmaktadır. Bunlar: 1. Tasarımın temel prensip ve ögelerine giriş 2. Tasarımda kompozisyon 3. Bilgiyi içselleştirmek için kavramsal gelişim Modüller genellikle modül içinde analiz edilecek kavramın gerekliliğini ortaya koyan bir giriş ile başlar. Sonrasında öğrencilerden gözlemlerini sunmaları ve konseptle ilgili bir proje tasarlamaları istenir, bu sayede bilgiyi içselleştirmeleri sağlanır. Yazılı ve sözlü proje sunumları ders notunun


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Oryantasyon haftası (Giriş ve ders planı)
2 Derse giriş ve ön alıştırmalar
3 Statik ve dinamik geometrik şekillerle kompozisyon Ders Sunumu, Atölye Çalışması, Kritik
4 Soyutlama: uygulamalı Gestalt prensipleri Ders Sunumu, Atölye Çalışması, Kritik
5 Soyutlama: Minimal temsil Soyut kompozisyon projesi Ders Sunumu, Atölye Çalışması, Kritik Proje sunumu 1: Soyut kompozisyon
6 Motif ve tekrar. Geometrik biçimlerden motif oluşturma Ders Sunumu, Atölye Çalışması, Kritik,
7 Modelleme: Fotoğraftan üç boyutlu modelleme Ders Sunumu, Atölye Çalışması, Kritik
8 Renk çemberi & Renk ve tonal değere giriş: Gri skala Gri skalada motif projesi Ders Sunumu, Atölye Çalışması, Kritik, Proje sunumu 2: Gri skalada motif
9 Kavramsal çalışma: Fotoğrafik kompozisyonu yeni biçim ve kavramlara ayrıştırarak çözümleme Ders Sunumu, Atölye Çalışması, Kritik,
10 Doku ve kompozisyon çalışmaları. Siyah beyaz ve renkli, doku gibi farklı kompozisyon unsurlarının gözlenmesi Ders Sunumu, Atölye Çalışması, Kritik
11 Doku ve renk sistemleri kullanılarak kolaj tekniği ile tasarım Ders Sunumu, Atölye Çalışması, Kritik, Ev ödevi 3: Renkle motif
12 Ortagonal yansıtma. Ortagonal yansıtma kullanılarak 3 boyutlu model tasarımı Ders Sunumu, Atölye Çalışması, Kritik Proje sunumu 3: Ortagonal yansıtma kullanılarak 3 boyutlu model tasarımı
13 Final projesi hazırlık
14 Final projesi kritiği


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

• Gavin Ambrose and Paul Harris, Basics Design: Design Thinking, Ava Publishing: 2009
ISBN-10: 2940411174
• David A. Lauer and Stephen Pentak, Design Basics. Wadsworth Publishing: 2011 ISBN-10:0495915777
• Becky Koening,
Color Workbook (3rd Edition), Prentice Hall: 2009. 
ISBN-10: 0415084733
• Christian Leborg,
Visual Grammar (Design Briefs), Princeton Architectural Press: 2006. ISBN-10: 1568985819
• Harold B. Dondis, Primer of Visual Literacy. The MIT Press: 1973. ISBN-10: 0262540290


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 -
Uygulama 2 20
Proje 3 50
Sunum/Jüri 3 30
Total: 22 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama212.525
Proje33090
Sunum/Jüriye Hazırlık3618
Toplam İş Yükü (saat):175


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1                          
OC2                          
OC3                          
OC4                          
OC5                          
OC6