DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
İletişim Teknolojileri Tarihi NMD 103 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Yeni Medya Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu ders iletişim ve teknoloji tarihine toplumsal bir perspektiften bir başlangıç niteliği taşır. Öğrencileri medya teknolojisinin gelişimindeki temel konular ve tartışmalarla tanıştırmak için tasarlanmıştır. Medya ve iletişim teorilerine ve bunların toplum ve kültürle nasıl ilişki kurduğuna eleştirel bir şekilde yaklaşır. Öğrenciler ders boyunca eski ve yeni medya biçimleri arasındaki farkları eleştirel bir şekilde değerlendirmeye ve final projesinde medya ve iletişim teknolojilerinin toplumsal kullanımlarını derinlemesine analiz etmeye teşvik edilir.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği üç modülden oluşmaktadır. 1. haftadan 5. haftaya kadar “medyanın temelleri”, 6. haftadan 9. haftaya kadar “medyanın kitleselleşmesi”, 10. haftadan 14. haftaya kadar “medyanın dijitalleşmesi” ele alınacaktır. Bu haftalar içerisinde ilgili ders sonrası öğrenci sunum oturumları, izlenilen filmler üzerine tartışma seansları, sektör temsilcisi ve uzman konuk konuşmaları üzerinden iletişim teknolojilerinin toplumsal gelişimi ve değişimine dair bir temel sunulması hedeflenmektedir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Medyanın ve iletişimin insanlık tarihindeki yerine dair farkındalık kazanmak.
  • 2- Medyanın teknolojiler üzerinden sürekliliğini, teknolojik değişimlerin toplumsal sebeplerini ayrıt edebilmek.
  • 3- Güncel yeni medya pratiklerinin ve kavramlarını tarihsel bağlamda tartışabilmek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders, sunumlar, izlemeler ve sınıf içi tartışmalardan yararlanır. Öğrencilerin kendilerine verilen materyali inceledikten sonra haftalık derslere ve oturumlara katılmaları beklenmektedir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Medya, teknoloji ve tarih
2 Matbaa öncesi iletişim teknolojileri Briggs & Burke, CH 1
3 Matbaa kullanım ve bağlamları Briggs & Burke, CH 2
4 Basılı medya ve gazeteler Topuz
5 Medya ve kamusal alan Briggs & Burke, CH 3
6 Teknolojileri ve devrimler Briggs & Burke, CH 4
7 Yeni süreçler ve motifler Briggs & Burke, CH 5
8 Radyo, Sinema ve Televizyon Sterling/ Dixon & Foster/ Mitchell
9 Bilgilendirme, Eğitim ve Eğlence Briggs & Burke, CH 6
10 Internet ve mobil teknolojiler Leiner et al./ Balbi (2013)
11 Analog medyanın dijitalleşmesi Bolter & Grusin CH 1
12 Medya yakınsamaları Briggs & Burke, CH 7
13 Sosyalin dönüşü Briggs & Burke, CH 8
14 Sosyal medyanın evrimi Fuchs CH1, 2, 3


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Briggs & Burke ders kitabı olarak kullanılacak, ek olarak haftalık okumalar ve izlemeler verilecektir.


DİĞER KAYNAKLAR

- A social history of the media : from Gutenberg to the Internet / Asa Briggs, Asa Briggs, Peter Burke
- Remediation: Understanding New Media, Jay David Bolter and Richard Grusin.
- Gabriele Balbi “Telecommunications” in Peter Simonson et al. (Eds.), The handbook of communication history, 2013, New York: Routledge, pp. 209-222.
- Balbi, G., & Magaudda, P. (2018). A History of Digital Media: An Intermedia and Global Perspective. New York: Routledge, Chapter 2.
- Fuchs, C. (2021). Social Media: A Critical Introduction. London: SAGE, Chapters 1&2&3.
- Leiner, Barry M., Vinton G. Cerf, David D. Clark, Robert E. Kahn, Leonard Kleinrock, Daniel C. Lynch, Jon Postel, Larry G. Roberts, and Stephen Wolff. 2009. “A Brief History of the Internet.” ACM SIGCOMM Computer Communication Review 39 (5): 22–31. https://doi.org/10.1145/1629607.1629613.
- Christopher H. Sterling “Radio Broadcasting” in Peter Simonson et al. (Eds.), The Handbook of Communication History, 2013, New York: Routledge, pp. 223-235.
- Wheeler W. Dixon and Gwendolyn A. Foster “The invention of the movies”, in A Short History of Film, 2008, New Brunswick, N.J.: Rutgers University Press, pp. 1-21.
- Stephens, Mitchell. History of Television. In: Grolier Encyclopedia.
- Topuz, H. (2012). Türk Basın Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Proje 1 40
Ödev 2 20
Sunum/Jüri 1 30
Total: 18 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14456
Proje12727
Ödev248
Sunum/Jüriye Hazırlık12020
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14114
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1                      
OC2                      
OC3