DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Ürünleri Anlamak IND 103 Güz-Bahar 01+04+00 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: Endüstriyel Tasarım
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Dersin amacı, endüstri tasarımı meslek pratiğinin kendi disiplini içindeki faaliyet alanına ilişkin teorik içeriği ve ürün tasarımın proje geliştirme sürecindeki bileşenleri aktarmaktır. Ders, genel çerçeveden endüstri tasarımı pratiğinin teorik ve kavramsal yansımalarını okumlar ile aktarırken, ürün tasarımı projelendirme sürecindeki tasarım araştırma yöntemlerinin aktarılması ve uygulanabilmesi süreçlerini de kapsar.
Dersin İçeriği: Ders, bağlamsal düşünme pratiğini ve meslek olarak endüstriyel tasarımı ve ilişki içinde olduğu diğer disiplinleri karşılaştırmalı olarak konumlandırarak açıklar. Tasarlama kavramını endüstriyel tasarım ve diğer tasarım disiplinleriyle ilişkileri üzerinden aktarır. Ders, tasarım sürecinde insan ve nesnel çevresinin incelenmesini, ürün-kullanıcı ilişkilerinin değerlendirilmesini ve kullanıcının ürün tasarımıyla karşılanabilecek gereksinimlerinin tartışılması ile, bu analizlerden elde edilen bilgilerin projelendirme sürecine nasıl aktarılacağına ilişkin teorik ve uygulama bilgilerini aktarır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Tasarım kavramı ve tasarım disiplinleri arasındaki ilişkiler hakkında bilgi sahibi olmak.
  • 2- Ürün-kullanıcı ilişkilerini anlamak ve bu ilişkiyi gözlemleme yeteneğine sahip olmak.
  • 3- Tasarımda "ihtiyaç" kavramının farkında olmak ve tasarım sürecine olan etkilerini anlamak.
  • 4- Endüstriyel ürünlerin işlevsel ve/veya mekanik bileşenlerinin açığa çıkarılması yoluyla analiz edilmesi hakkında bilgi ve deneyim kazanmak.
  • 5- Endüstriyel tasarımda 2D ve 3D profesyonel sunum tekniklerini kullanmak.
  • 6- Ürün tasarımı projeleri yapma teknikleri ve prensiplerini iyi bir şekilde kavramak.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri •Görsel destekli sunumlar • Film gösterimi • Okumalar • Uygulama çalışmaları • Dersi alan her öğrenci dönem sonunda bir pilot tasarım projesinin tüm süreçlerini kapsayan bir final ödevi hazırlamakla yükümlüdür.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Meslek olarak endüstri tasarımı; süreç, yöntemler ve kavramlara ilişkin sunum tartışma. Teknik çizim araçlarının tanıtımı. Film Gösterimi ve sınıf içi uygulama
2 Sanayi ürünlerinin analizine ilişkin gözlem ve tartışma, ürün-kullanıcı-çevre ilişkileri doğrultusunda. Belirleyici kriterlerin vurgulanması. Ortografik Projeksiyon 3 adet A3 üzerine 30, 60 ve 180 derece ile, 2mm aralıklı paralel çizgiler çizme.
3 Problem çözüm süreci olarak tasarlama eylemi. Belirlenmiş bir ürün üzerinde pratik. Ortografik çizim, gizli çizgiler. Basit geometrik cisimlerin üç görünüşten çizimi.
4 E Tasarım ve endüstriyel tasarım kavramlarının tanımı. Endüstriyel tasarımın diğer disiplinlerle bağlantıları. Tüm çevrenin tasarımından sorumlu diğer disiplinlere giriş. Günlük ürünlerin işlev / form ilişkisi üzerine bir makale yazın, ürünü tek bir açıdan çiziniz.
5 Tasarımda işlev kavramı: Ürün işlev kavramlarının açıklanması. İşlev boyutlarının (pratik, estetik, sembolik, kavramsal) örnekler üzerinde ele alınması, kriterlerin aktarılması. Sınıf dışı gözleme dayalı uygulama çalışması 03
6 Ürün Analizi: Malzeme, Form, Üretim, İşlev, Estetik. Tasarımın temel kavramları ve tasarım süreci. Ürünü şekillendiren düşünceyi ne şekillendirir? Sunum-tartışma: Sınıf dışı araştırma ödevi
7 Endüstriyel tasarım kavramının boyutları: İnsan, ürün, çevre. Sınıf dışı araştırma ve uygulama çalışması 01
8 Tasarımda işlev kavramı: Ürün/işlev ilişkisi. İşlevin boyutlarının açıklanması (pratik, estetik, sembolik, kavramsal).
9 Endüstriyel tasarımda form ve işlev ilişkileri. Niteliksel yapı aracılığıyla temel yapıdan niceliksel yapıya ulaşma. Biri 20ci, diğeri 21.ci yüzyılda üretilmiş, aynı işleve sahip iki ürün hakkında deneme yazızn. Ürünleri A4 üzerine çizin. Karşılaştırın. Benzerlikleri ve farklılıkları bulun. Tartışın.
10 Forma verme pratiği: İkinci boyuttan üçüncü boyuta ulaşmayı kavramak için basit, önceden belirlenmiş bir ürün tasarımı.
11 Form verme pratiğinin değerlendirmesi Sınıf dışı araştırma ve uygulama çalışması 03
12 Tasarım Araştırma Yöntemleri #3: tasarımda kavramsal yaklaşım-kavram geliştirme [Uygulama].
13 İşlev birimi özelliklerinin, kalite ve nedenselliğin basit programlanmış bir ürün üzerinden tartışılması. Sınıf dışı araştırma ve uygulama çalışması 04
14 Final Ders: Genel dönem değerlendirmesi. Final ödevi bilgilendirmesi. Sınıf dışı araştırma ve uygulama çalışması 05


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

- Öğretim üyesinin hazırladığı yazılı ve görsel içerikli ders notları
- Yerli-yabancı tüm tasarım dergileri ve endüstriyel tasarım konusunda (tasarım yöntemleri, tasarımuygulamaları, tasarım tarihi, malzeme ve teknoloji ile ilgili yenilikleri içeren) tüm yayınlar önerilir.


DİĞER KAYNAKLAR

Garner, Steve. An Introduction to Design and Designing. Milton Keynes: The Open University Press, 2009.
• Roy, Robin. Creativity and Concept Design. Milton Keynes: The Open University Press, Tim Samara,
“Design Evolution: A Handbook of Basic Design Principles Applied in Contemporary”,
Design, Publisher: Rockport Publishers (January 1, 2008), ISBN-10: 1592533876
• David A. Lauer, Stephen Pentak, “Design Basics (with CourseMate Printed Access Card)”,
Publisher: Cengage Learning; 8 edition (January 1, 2011), ISBN-10: 0495915777
• Rudy De Reyna, “How to Draw What You See”, Publisher: Watson-Guptill; 35th Anniversary edition edition(September 1, 1996), ISBN-10: 0823023753
• Ashby, M., Johnson K., 2003. Materials and Design: The Art and Science of Material Selection in ProductDesign. Butterworth-Heinemann.
• Robert J. Sternberg, 1994. Thinking And Problem Solving. Academic Press.
• Arnheim R., 2004. Visual Thinking. University of California Press.
• Norman, Donald A. The Design of Everyday Things. New York: Currency & Doubleday, 1988.
• Dul, Jan and Bernard Weerdmeester. Ergonomics for Beginners: A Quick Reference Guide. Boca Raton:
Taylor & Francis, 2008.
• Stanton, Neville A. (ed). Human Factors in Consumer Products. London: Taylor & Francis, 2003.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 50
Uygulama 14 25
Final Sınavı 1 25
Total: 29 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14570
Uygulama6530
Diğer Uygulamalara Hazırlık3618
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler4312
Final Sınavı12020
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1                    
OC2                    
OC3                    
OC4                    
OC5                    
OC6