DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Tasarımda Temel İlkeler II IND 102 Bahar 02+04+00 Seçmeli 4 6
Akademik Birim: Endüstriyel Tasarım
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere tasarımın ilkeleri ve öğeleri hakkında kapsamlı bir anlayış kazandırmayı amaçlamaktadır. Öğrencilerin, uygulamalar aracılığıyla çok disiplinli bir ortamda, deneysel ve yaratıcı düşünme süreçlerine dair deneyim kazanmaları hedeflenmektedir. Fikirlerini ve projelerini görsel, sözlü ve yazılı sunumlarla, tasarım terminolojisini kullanarak iletme ve eleştirel düşünme becerisi kazanmaları hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Ders, temel tasarım öğeleri ve ilkelerine odaklanır. Öğrenciler, tasarımın temel ilkelerini biyomimikri, yapısöküm ve kinetik gibi temalar dahilinde kısa projeler geliştirirken uygularlar. Tasarım sorunlarıyla ilgili çevresel ve bağlamsal sorunları ele almak için katılımcı ve işbirlikliğine dayalı projeler yapılacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Modülerlik, verimlilik ve sürdürülebilirliğe vurgu yaparak projelerde ileri düzey tasarım ilkelerini uygulamak.
  • 2- Seri üretim kısıtlamalarını ve malzeme özelliklerini göz önünde bulundurarak kompozisyonlar geliştirmek için görsel ve yapısal öğeleri entegre etmek.
  • 3- Tasarım düşüncesi metodolojilerini kullanarak deneme-yanılma uygulamaları yoluyla tasarım çözümlerini keşfetmek, test etmek ve geliştirmek.
  • 4- Gerçek dünya uygulamaları bağlamında tasarım formu, işlevi ve üretim süreçlerinin nasıl etkileşime girdiğini değerlendirmek.
  • 5- Malzeme kullanımı, süreç verimliliği ve yaşam döngüsü etkisi açısından tasarım kararlarının çevresel ve sürdürülebilirlik boyutlarını analiz etmek.
  • 6- Tasarım kavramlarını, uygulanabilirlik ve alaka düzeyine yönelik eleştirel bir anlayışla, görsel, sözlü ve yazılı sunumlar aracılığıyla etkili bir şekilde iletmek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri ● Görsel destekli sunumlar ● Uygulama çalışmaları ● Kuramsal bilgi ● Tartışmaya dayalı öğrenme


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Derse Giriş Temel tasarımla ilgili belgesel film – Eleştiriler ve tartışmalar Sınıf içi etkinlik: 'Bir kompozisyon olarak isminiz'
2 Modülerlik ve Uyarlanabilirlik Değiştirilebilir bileşenler, genişletilebilirlik ve yükseltilebilirlik, çok işlevlilik ve esneklik
3 Üretim ve Seri Üretilebilirlik Standartlaşma vs. özelleştirme, üretilebilirlik için tasarım, verimli malzeme kullanımı, maliyet etkin üretim teknikleri
4 Kompozisyondan İşleve Statik kompozisyonların ötesine geçmek: biçimin işlevi nasıl desteklediği Nesneler sadece şekil değil, sistem olarak ele alınmalı Görsel düzen ile kullanılabilirlik arasındaki etkileşim
5 Bağlam İçinde Tasarım, Bir Tasarım Öğesi Olarak Mekân Ürünler bir çevrede var olur – bağlam algıyı nasıl etkiler?
6 Estetik ve Biçim Dili Görsel uyum ve oranlar Malzeme ve dokunsal deneyim Duygusal ve kültürel etki
7 Nesne Olarak Hikâye, Hikâye Anlatımı Olarak Tasarım İşlevin ötesinde anlam: nesnelerin ilettiği mesajlar Hafıza, kültür ve duygusal bağlar Gündelik nesnelerin toplumsal değerleri yansıtması
8 Renk Teorisi, Renk Çemberi, Renk Şemaları, Tasarımda Renk Kullanımı Renk teorisi, renk çemberi, renk şemaları, tasarımda renk kullanımı
9 Etkileşim ve Dolaylı Hareket Dokunmaya ve etkileşime davet eden nesneler Biçimin hareketi veya işlevi nasıl önerdiği Statik nesnelerin dinamik hissettirmesi
10 Düzen ve Karmaşıklık, 'Az Daha Fazladır!' / 'Az Sıkıcıdır!' Basitlik ne zaman daha iyidir? Karmaşıklık ne zaman anlam katar? Kaos vs. kontrol: Izgarayı ne zaman kırmalı? Tasarımda bilgi katmanlama
11 Sürdürülebilirlik ve Çevresel Sorumluluk Çevre dostu malzemeler ve süreçler Döngüsel ekonomi Sürdürülebilir ürün yaşam döngüsü Enerji verimliliği Biyobozunurluk ve geri dönüştürülebilirlik
12 Bir Problem Çözme Süreci Olarak, Tasarım Düşüncesi
13 Alternatif Düşünme, Deneme-Yanılma Süreci
14 Dieter Rams’in 10 Tasarım İlkesi


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

- Öğretim üyesinin hazırladığı yazılı ve görsel içerikli ders notları
- David A. LAUER, Stephen PENTAK, Design Basics, Cengage Learning; 9th edition, 2015


DİĞER KAYNAKLAR

- Claudia Betti and Teel Sale, Drawing: A Contemporary Approach, Harcourt Brace College Publishers, 1995
- Rudolf Arnheim, Visual Thinking, University of California Press; Second Edition, 2004
- D.K. CHING, Design Drawing, John Wiley & Sons, Inc., 2010
- Lucy Alexander and Timothy Meara, CSM Foundation: Key Lessons in Art and Design, Ilex Press, 2019
- Johannes Itten, Design and Form: Basic Course at the Bauhaus and Later, Wiley, Revised edition, 1975


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 20
Uygulama 7 50
Ödev 7 30
Total: 28 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14684
Uygulama14342
Ödev7428
Final Sınavı166
Toplam İş Yükü (saat):160


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1                    
OC2                    
OC3                    
OC4                    
OC5                    
OC6