Akademik Birim: |
Tiyatro |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
Türkçe |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
Özlem Hemiş |
Dersi Veren(ler): |
Özlem Hemiş |
Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı bir dramatik metni okumanın çeşitli yönlerini kavramaya odaklanır. Okuma, geniş anlamıyla ele alınır; farklı sanat yapıtlarının (resim, şiir, kısa öykü ve müzik) deneyimlenmesiyle hazırlanılır. Dramatik metinleri analiz etmek, yorumlamak, edebi ve estetik değerini tespit etmek; dramatik metnin kurucu unsurları olan olay örgüsü (plot), karakter (ethos) ve düşünce (dianoia) gibi kavramları öğrenmek ve bu kavramları örnek metinler üzerinden tartışmak dersin hedeflerini oluşturur. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders dramatik metinlerin içerik ve biçim bakımlarından nasıl analiz edileceğini öğretmek üzere tasarlanmıştır. Öğrencinin dramatik bir metni okurken, anlam katmanlarını keşfetmesi ve metnin eylem birimlerini tespit etmesi ve derinlemesine karakter analizi yapabilmesi için gerekli yöntemleri öğretmeyi hedefler. Bu doğrultuda farklı sanat yapıtları üzerinde çalışılır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Dramatik bir metni içerik ve biçim bakımından analiz edebilir. 2- Metnin eylem birimlerini bulabilir 3- Edebiyat eleştirisinin belli başlı kuramlarını tanır. 4- Aristoteles’in Poetika eserinde sunduğu edebi eleştiriyi anlar ve çağdaş eserlerde izini sürebilir. 5- Olay örgüsü, karakter ve düşünce gibi dramatik metinlerin kurucu unsurlarını tanır.
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Seminer, tartışma, sunum, oyun izleme, görsel malzeme ve kısa performanslar. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Dersin genel tanıtımı: haftalık program, dersin amaç, yapı ve yürütülüş şekli, okunacak yayınların tanıtımı, değerlendirme esasları. Dersin temel kavramlarıyla tanışma. Okumanın anlam alanı üzerine: yüz / tablo okuma. |
Ders planının incelenmesi |
2 |
İmge nedir, izi nasıl sürülür? Şiirde imge avı oyunu. Beş Vakit’in okunması ve tartışma. |
Her öğrencinin güçlü bir imge içeren bir şiir getirmiş olması beklenmektedir. Mehmet Zaman Saçlıoğlu'nun Beş Vakit adlı öyküsünün okunması gerekmektedir. |
3 |
Dramaturji nedir? Neden toplumsal tarihsel arka plan araştırması yaparız? (Ekonomik ve sosyopolitik durum, yazarın dünyası, gündelik hayat, dönemin tiyatral eğilimleri vb.) |
Bu oturum bağlamında 11. hafta için Shakespeare çağı dönem araştırması ödevi verilecektir. |
4 |
Sunumlar |
Sunum için önceden belirlenen kriterler üstünden resim ve müzik seçimi yapılmalıdır. Sunum malzemesinin önceden ppt/canva vs. ile hazırlanmış olması gerekmektedir. Sunumlar 5 dakikayı geçmemelidir. |
5 |
Olay ve eylem nedir?Tetikleyici ve sonlandırıcı unsurlar nedir?Olay örgüsü nedir?Öykü ile olay örgüsü arasındaki fark nedir? |
Kral Oidipus metni okunmuş olmalıdır. |
6 |
1.Macbeth okumaları 2.Peripeteia, Anognorisis, Pathos, Katharsis |
1.Macbeth'ten, olay ve eylem örneklerinin not edilmesi; Macbeth'in öyküsünün yazılıp sınıfta okunması beklenmektedir. 2.Antigone metni okunmuş olmalıdır. |
7 |
Sükunet ve ihlâl. İstek, engel ve çatışma. Dramatik gerilim ve ilerlemeler. |
Macbeth metni okunmalı, metinler ders sırasında öğrencinin elinde olmalıdır. |
8 |
Serim, Önseme, Doruk, Çözüm. |
Saptanmış oyunlarda sükûnet ve ihlallerle ile çatışmaların bulunması gerekmektedir. |
9 |
Perde; Sahne; Sahne birimi (unit); Vurgu (Beat ya da eylembirim). |
Seçilmiş oyunlardan örneklemeler getirilmesi gerekmektedir. |
10 |
Ödevler üzerinden karşılaştırma. Karakter incelemesi. |
Macbeth, I. Perde, 1 . sahnenin sahne birimi ve eylem birimlerinin bulunmuş olması gerekmektedir. |
11 |
Shakespeare dönemi sunumları. |
4. haftada verilen araştırmanın sunumu. |
12 |
Table Top Hamlet çalışmaları ve tartışma. Odak: hikayeleme - kesintisiz eylem çizgisi |
Macbeth’ten bir perdenin objelerle sunumu. |
13 |
Table Top Shakespeare sunumları ve değerlendirmeler. |
Macbeth’ten bir perdenin objelerle sunumu. |
14 |
Table Top Shakespeare sunumları ve değerlendirmeler. |
Seçilmiş Shakespeare oyunlarının gruplar halinde obje tiyatrosu olarak sunumu. |
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.