Akademik Birim: |
Tiyatro |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
- |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
- - |
Dersin Amacı: |
Ders, tiyatro alanında ortak yaratımın koşulları, yöntemleri ve çalışma biçimleri üzerine uygulamalı bir deneyim alanı yaratmayı hedeflemektedir.
Ana çıktılar;
- Farklı ortak üretim sürecinde birbirini dinleyebilme ve birlikte üretim gerçekleştirebilmek,
- Tiyatro kültürünü oluşturmak ve genişletmek,
- Birlikte üretmenin bileşenlerine yönelik farkındalığın gerçekleşmesini sağlamak,
- Profesyonel üretimlerin gerçekleşme süreçlerine ve bu süreçlerin gereklerine aşina kılmak, sözleşme biçimlerini gözden geçirerek farklı üretim koşullarını öğrenmek ve bu koşullara uyumlanmak,
- Bir performansın bileşenlerinin nasıl işlediğini fark etmek, bir oyunu doğru izlemek ve anlamlandırabilmek. |
Dersin İçeriği: |
Ders, performansın temel özelliklerine odaklanarak, yaratıcı oyuncuların bir grup içinde çalışırken ortak üretimin ana prensiplerini içselleştirmelerine yönelik uygulamalı çalışmalar yaparak işlenecektir. Dört modül olarak tasarlanan ders kapsamında, ilk modülde tiyatro kültürü üzerine çalışacak ve performansların hem sözel hem de sahneleme dilini nasıl anlayabileceğimizi deneyimleyeceğiz. İkinci ve üçüncü modüllerde uygulamalı olarak kolektif üretimler denenecek, hareket tasarımı, mekan ve zaman ilişkisi üzerine ortak kompozisyonlar oluşturulacak. Dördüncü modül, tüm diğer modüllerin birleşiminde oluşacak, hem ortak bir dramaturjik çerçeve kurulacak hem de kolektif sahneleme önerileri geliştirilecektir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- 1. Grup çalışma kabiliyetlerinin gelişmesi
- 2- 2. Kolektif yaratıcı alanı oluşturabilmek
- 3- 3. Profesyonel üretim süreçlerinin gereklerini yerine getirebilmek
- 4- 4. Performansın yapısını kavrayabilmek ve anlamlandırabilmek
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Uygulamalı anlatımlar, grup projeleri, sunumlar, ders içi oyun ve egzersizler |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
|
2 |
Özlem Hemiş: Neden tiyatroda patlamış mısır yiyerek oyun seyredemiyoruz? |
En az bir oyun tiyatroda izlenmiş olmalıdır. |
3 |
Özlem Özhabeş: Tiyatroda hikaye anlatıcılığı |
|
4 |
Jörg Menke Peitzmeyer: Katılımcı Tiyatro modelleri nelerdir? Katılımcı tiyatro ile geleneksel tiyatro arasındaki temel farklar nelerdir? Augusto Boal'ın hayatı ve çalışmaları ile “Ezilenlerin Tiyatrosu ”na giriş. “Aktörler ve aktör olmayanlar için oyunlar” oynamak. |
|
5 |
Jörg Menke Peitzmeyer: Bir Forum tiyatrosu eseri nasıl yaratılır? Tema oluşturma, prova teknikleri, seyirciyle etkileşim nasıl işler? Joker nedir? Forum tiyatrosu nasıl bir toplumsal dönüşüm aracı olarak kullanılabilir? |
|
6 |
Jörg Menke Peitzmeyer: Bir Forum tiyatro oyununun geliştirilmesi ve sahnelenmesi |
|
7 |
Serdar Biliş: Dramatik durumun analitik incelemesi Zeynep Günsür: (Z.G): Hareket ve imge tasarımına odaklı kolektif sanatsal üretimle ilgili temel prensipler |
|
8 |
Serdar Biliş: Tiyatro sanatında kumpanya olmanın dinamikleri Zeynep Günsür: (Z.G): Hareket-imge-söz tasarımı ilişkisine odaklı kolektif sanatsal üretimle ilgili temel yöntemler |
|
9 |
Serdar Biliş: Tiyatro sanatında kumpanya olmanın araştırılması Zeynep Günsür: (Z.G): Kolektif yaratım süreçleri sonucunda ortaya çıkan farklı yaklaşımların/deneyimlerin analizi ve eleştirel dilin kurgusu |
|
10 |
Serdar Biliş: Tiyatro sanatında kumpanya olmanın uygulaması Zeynep Günsür: (Z.G): Gruplara ayrılıp tasarım üzerine çalışmaya başlamak |
|
11 |
Serdar Biliş: Tiyatro sanatında kumpanya olmanın sunumu Zeynep Günsür: (Z.G): Gruplara ayrılıp çalışılan tasarım kurgularının geliştirilmesi |
|
12 |
Serdar Biliş: Tiyatroda kolektif yaratımın incelenmesi araştırılması ve uygulanmasının ardından sürecin değerlendirilmesi Zeynep Günsür: (Z.G): Kolektif tasarım kurgularının sunumu |
|
13 |
Özlem Hemiş:İzlenen oyunlar üstüne tartışma |
Saptanmış altı oyun izlenmiş, bu oyunlar hakkında yazılan görüş yazıları Learn’e yüklenmiş olmalıdır. |
14 |
Özlem Hemiş:İzlenen oyunlar üstüne tartışma |
Saptanmış altı oyun izlenmiş, bu oyunlar hakkında yazılan görüş yazıları Learn’e yüklenmiş olmalıdır. |
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.