Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Ses ve Konuşma Diksiyon | THR 107 | Güz | 00+05+00 | Zorunlu | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Tiyatro |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | Türkçe |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | Bu ders, insan iletişiminin temel aracı olan sesin ayrıntılı bir şekilde araştırılmasını içerir. Sesin, oyuncunun enstrümanı olarak özgürleştirilmesi, geliştirilmesi ve güçlendirilmesi amacıyla çeşitli egzersizler uygulanır; bedendeki gerginlik noktalarının farkındalığı sağlanır. Aynı zamanda sesin bedenin bir parçası ve ürünü olarak çalışma prensipleri ve mekanizması keşfedilir. Çalışma, nefes ve sesin bedendeki keşfi, ses kanallarının açılması, rezonans ve sesin özgürleştirilmesi süreçleriyle aşamalı olarak ilerler. Bu ders, düzenli olarak tekrar edilmesi gereken çalışma setlerinden oluşmaktadır. Öğrenci her derste önce aynı seti tekrarlar, ardından yeni bir egzersizle karşılaşır. Bu tekrar setlerinin istikrarlı bir şekilde uygulanması önemlidir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, insan iletişiminin temel aracı olan sesin ayrıntılı bir şekilde araştırılmasını içerir. Sesin, oyuncunun enstrümanı olarak özgürleştirilmesi, geliştirilmesi ve güçlendirilmesi amacıyla çeşitli egzersizler uygulanır; bedendeki gerginlik noktalarının farkındalığı sağlanır. Aynı zamanda sesin bedenin bir parçası ve ürünü olarak çalışma prensipleri ve mekanizması keşfedilir. Çalışma, nefes ve sesin bedendeki keşfi, ses kanallarının açılması, rezonans ve sesin özgürleştirilmesi süreçleriyle aşamalı olarak ilerler. Bu ders, düzenli olarak tekrar edilmesi gereken çalışma setlerinden oluşmaktadır. Öğrenci her derste önce aynı seti tekrarlar, ardından yeni bir egzersizle karşılaşır. Bu tekrar setlerinin istikrarlı bir şekilde uygulanması önemlidir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve syllabus’ın paylaşılması. | Tanışma ve syllabus’ın paylaşılması. |
2 | Nefes çalışmaları ve kendini gözlemleme. | Nefes çalışmaları ve kendini gözlemleme. |
3 | Nefes çalışmaları ve kendini gözlemleme. | Nefes çalışmaları ve kendini gözlemleme. |
4 | Çene, dil, yumuşak damak çalışmaları. | Çene, dil, yumuşak damak çalışmaları. |
5 | Çene, dil, yumuşak damak çalışmaları. | Çene, dil, yumuşak damak çalışmaları. |
6 | Vokal egzersizleri (Piyano eşliğinde) | Vokal egzersizleri (Piyano eşliğinde) |
7 | Vokal egzersizleri (Piyano eşliğinde) | Vokal egzersizleri (Piyano eşliğinde) |
8 | Sesi, artikülasyonu ve ses aralığını güçlendirmek için rezonans çalışması. | Sesi, artikülasyonu ve ses aralığını güçlendirmek için rezonans çalışması. |
9 | Sesi, artikülasyonu ve ses aralığını güçlendirmek için rezonans çalışması. | Sesi, artikülasyonu ve ses aralığını güçlendirmek için rezonans çalışması. |
10 | Şarkı çemberi. | Şarkı çemberi. |
11 | Şarkı çemberi. | Şarkı çemberi. |
12 | Sesi, artikülasyonu ve ses aralığını güçlendirmek için rezonans çalışması. | Sesi, artikülasyonu ve ses aralığını güçlendirmek için rezonans çalışması. |
13 | Nehir şarkıları, nefes, çene, dil, yumuşak damak ve rezonans çalışmaları. | Nehir şarkıları, nefes, çene, dil, yumuşak damak ve rezonans çalışmaları. |
14 | Nehir şarkıları, nefes, çene, dil, yumuşak damak ve rezonans çalışmaları. | Nehir şarkıları, nefes, çene, dil, yumuşak damak ve rezonans çalışmaları. |
Heart, Lungs and Diaghragm: https://youtube.com/shorts/CHwxwED6kcY?si=eSbh8EDAKDOA08oK Linklater, K. (2007). Freeing the natural voice. Linklater Resonance Ladder: https://www.youtube.com/watch?v=xGTm-uBwDWA Muscles of Breathing: https://youtu.be/YpllpAAeir4?si=XtzPEH99EG6zP-Dy Rodenburg, P. (2007). Presence: How to use positive energy for success in every situation. Penguin. Rodenburg, P. (2023). The actor speaks: Voice and the performer. Bloomsbury Revelations. Stroboscopy: Normal Female Vocal Cords: https://youtu.be/9Tlpkdq8a8c?si=MbJsSLDew-mjoiCi Voice Production: https://youtube.com/shorts/n6wOvPZxHLo?si=B2QrW0NfMsTdSe6f Voice Techniques: Anatomy of Breathing | Singing | Vocals | Voice | Berklee Online: https://www.youtube.com/watch?v=FSkwDqP-1ZA Yılmaz Davutoğlu, A. (2015). Doğal sese ulaşabilmek: Linklater metodunun eğitim perspektifinden analizi. idil, 4(17). https://doi.org/10.7816/idil-04-17-10 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 1 | 30 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) | 1 | 10 |
Total: | 2 | 40 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 5 | 70 |
Uygulama | 14 | 3 | 42 |
Diğer Uygulamalara Hazırlık | 4 | 2 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 |
OC1 |