DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Ses ve Konuşma Diksiyon THR 107 Güz 00+05+00 Zorunlu 3 5
Akademik Birim: Tiyatro
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: Türkçe
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu ders, insan iletişiminin temel aracı olan sesin ayrıntılı bir şekilde araştırılmasını içerir.
Sesin, oyuncunun enstrümanı olarak özgürleştirilmesi, geliştirilmesi ve güçlendirilmesi
amacıyla çeşitli egzersizler uygulanır; bedendeki gerginlik noktalarının farkındalığı
sağlanır. Aynı zamanda sesin bedenin bir parçası ve ürünü olarak çalışma prensipleri ve
mekanizması keşfedilir. Çalışma, nefes ve sesin bedendeki keşfi, ses kanallarının açılması,
rezonans ve sesin özgürleştirilmesi süreçleriyle aşamalı olarak ilerler. Bu ders, düzenli
olarak tekrar edilmesi gereken çalışma setlerinden oluşmaktadır. Öğrenci her derste önce
aynı seti tekrarlar, ardından yeni bir egzersizle karşılaşır. Bu tekrar setlerinin istikrarlı bir
şekilde uygulanması önemlidir.
Dersin İçeriği: Bu ders, insan iletişiminin temel aracı olan sesin ayrıntılı bir şekilde araştırılmasını içerir.
Sesin, oyuncunun enstrümanı olarak özgürleştirilmesi, geliştirilmesi ve güçlendirilmesi
amacıyla çeşitli egzersizler uygulanır; bedendeki gerginlik noktalarının farkındalığı
sağlanır. Aynı zamanda sesin bedenin bir parçası ve ürünü olarak çalışma prensipleri ve
mekanizması keşfedilir. Çalışma, nefes ve sesin bedendeki keşfi, ses kanallarının açılması,
rezonans ve sesin özgürleştirilmesi süreçleriyle aşamalı olarak ilerler. Bu ders, düzenli
olarak tekrar edilmesi gereken çalışma setlerinden oluşmaktadır. Öğrenci her derste önce
aynı seti tekrarlar, ardından yeni bir egzersizle karşılaşır. Bu tekrar setlerinin istikrarlı bir
şekilde uygulanması önemlidir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Kişisel bir beden ve ses ısıtma programı hazırlayabilir. İçsel ve dışsal farkındalık sahibidir. Alışkanlığa dayalı gerginlikleri rahatlatabilir. Doğrusallık, ses ve nefes konularında yetkinleşir. Beden ve ağızdaki titreşimlere duyarlıdır. Ses rezonansını, aralığını ve gücünü geliştirmiştir. Nefesle ve dolayısıyla tekstle arasındaki kişisel bağın farkındadır. Şarkı söyleme esnasında bedeninde oluşabilecek olası gerginlik noktalarının farkındadır ve bedenini rahatlatabilir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Tanışma ve syllabus’ın paylaşılması. Tanışma ve syllabus’ın paylaşılması.
2 Nefes çalışmaları ve kendini gözlemleme. Nefes çalışmaları ve kendini gözlemleme.
3 Nefes çalışmaları ve kendini gözlemleme. Nefes çalışmaları ve kendini gözlemleme.
4 Çene, dil, yumuşak damak çalışmaları. Çene, dil, yumuşak damak çalışmaları.
5 Çene, dil, yumuşak damak çalışmaları. Çene, dil, yumuşak damak çalışmaları.
6 Vokal egzersizleri (Piyano eşliğinde) Vokal egzersizleri (Piyano eşliğinde)
7 Vokal egzersizleri (Piyano eşliğinde) Vokal egzersizleri (Piyano eşliğinde)
8 Sesi, artikülasyonu ve ses aralığını güçlendirmek için rezonans çalışması. Sesi, artikülasyonu ve ses aralığını güçlendirmek için rezonans çalışması.
9 Sesi, artikülasyonu ve ses aralığını güçlendirmek için rezonans çalışması. Sesi, artikülasyonu ve ses aralığını güçlendirmek için rezonans çalışması.
10 Şarkı çemberi. Şarkı çemberi.
11 Şarkı çemberi. Şarkı çemberi.
12 Sesi, artikülasyonu ve ses aralığını güçlendirmek için rezonans çalışması. Sesi, artikülasyonu ve ses aralığını güçlendirmek için rezonans çalışması.
13 Nehir şarkıları, nefes, çene, dil, yumuşak damak ve rezonans çalışmaları. Nehir şarkıları, nefes, çene, dil, yumuşak damak ve rezonans çalışmaları.
14 Nehir şarkıları, nefes, çene, dil, yumuşak damak ve rezonans çalışmaları. Nehir şarkıları, nefes, çene, dil, yumuşak damak ve rezonans çalışmaları.


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Heart, Lungs and Diaghragm:
https://youtube.com/shorts/CHwxwED6kcY?si=eSbh8EDAKDOA08oK
Linklater, K. (2007). Freeing the natural voice.
Linklater Resonance Ladder: https://www.youtube.com/watch?v=xGTm-uBwDWA
Muscles of Breathing: https://youtu.be/YpllpAAeir4?si=XtzPEH99EG6zP-Dy
Rodenburg, P. (2007). Presence: How to use positive energy for success in every situation.
Penguin.
Rodenburg, P. (2023). The actor speaks: Voice and the performer. Bloomsbury Revelations.
Stroboscopy: Normal Female Vocal Cords:
https://youtu.be/9Tlpkdq8a8c?si=MbJsSLDew-mjoiCi
Voice Production: https://youtube.com/shorts/n6wOvPZxHLo?si=B2QrW0NfMsTdSe6f
Voice Techniques: Anatomy of Breathing | Singing | Vocals | Voice | Berklee Online:
https://www.youtube.com/watch?v=FSkwDqP-1ZA
Yılmaz Davutoğlu, A. (2015). Doğal sese ulaşabilmek: Linklater metodunun eğitim
perspektifinden analizi. idil, 4(17). https://doi.org/10.7816/idil-04-17-10


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 1 30
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 1 10
Total: 2 40


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14570
Uygulama14342
Diğer Uygulamalara Hazırlık428
Final Sınavı155
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1