DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Psikolojide Ölçme Değerlendirme PSYC 401 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: Psikoloji
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrenciye psikolojik ölçme ve değerlendirmenin temel teori ve pratiğini tanıtmaktır. Bu ders, psikolojik test ve ölçümün temel ilkeleri ve uygulamalarına aşinalık geliştirmeyi, bazı yapıları ve bunların ölçümlerini (örneğin, zeka, kişilik, tutumlar) eleştirel bir şekilde incelemeyi, kişilik ve bireysel farklılıkların en yaygın kullanılan ölçümlerinden bazılarına aşina olmayı, psikolojik testleri ve ölçümleri araştırma amacıyla oluşturma, değerlendirme ve kullanma becerilerini geliştirmeyi, deneysel kanıtları ve iddiaları bilimsel kriterleri kullanarak eleştirel olarak değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders, psikolojik testlerin kullanımı ve ilkeleri, geçerliliği ve güvenirliği ile diğer istatistiksel özellikleri gibi alanları kapsar. Bu ders aynı zamanda zeka ve kişilik testlerinin kullanımını ve bu testler üzerinde elde edilen bulguların yorumlanmasını da kapsar.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Öğrenciler ölçmenin temel teknik ve metodolojik prensipleri hakkında genel bir fikre sahip olacaktır.
  • 2- Öğrenciler bu ilkelerin zeka, eğitim ve kişilik testlerine uygulanmasını öğreneceklerdir.
  • 3- Öğrenciler, psikolojik testlerin tarihçesi, bu alandaki gelişmelerde etkili olan farklı teoriler ve psikolojide çok sık kullanılan bazı testler hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
  • 4- Öğrenciler, test uygulayıcılarının bazı önemli sorumlulukları ve etik konular hakkında bir anlayış geliştireceklerdir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Öğretim Yöntemi: Konu Anlatımı Planlanan Öğrenme Etkinlikleri: Ödevler, Derse Katılım, Sınavlar


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş ve Psikolojide Ölçmenin Tarihçesi Kitap Bölümü
2 Ölçmede Normlar ve Temel İstatistikler Kitap Bölümü
3 Korelasyon ve Regresyon Kitap Bölümü
4 Güvenirlik Kitap Bölümü
5 Geçerlik Kitap Bölümü
6 Test Oluşturma (madde yazma) Kitap Bölümü
7 Test Uygulaması Kitap Bölümü
8 Test Yanlılığı ve Etik Kitap Bölümü
9 Zeka Kuramları ve Zekayı Ölçmeye Yönelik Testler Kitap Bölümü
10 Zeka Kuramları ve Zekayı Ölçmeye Yönelik Testler (Devam) Kitap Bölümü
11 Projektif Kişilik Testleri/Klinik Psikolojide Uygulamaları Kitap Bölümü
12 Objektif Kişilik Testleri Kitap Bölümü
13 Nöropsikolojik Değerlendirme Kitap Bölümü
14 Değerlendirme


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Robert M. Kaplan and Dennis P. Saccuzzo. Psychological Testing. 9th Edition. Belmont, CA: Thomson Wadsworth


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 5
Proje 1 30
Ödev 4 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 25
Final Sınavı 1 30
Total: 21 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje15656
Ödev4312
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar12020
Final Sınavı12020
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1                    
OC2                    
OC3                    
OC4