Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Avrupa’da Göç ve Sınırlar | PSIR 464 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 6 |
Akademik Birim: | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | Son kırk yıl içerisinde, küreselleşme ile birlikte muazzam ölçüde genişleyen insan, sermaye ve ürünlerin akışı, 21. yüzyıl itibariyle örülen sınırlara tanıklık etmeye başladı. Dünyanın her yerinde, özellikle de Küresel Güney coğrafyalarında yerinden edilmiş insan sayısı İkinci Dünya Savaşı’ndan bu yana rekor seviyeye ulaştı. Zulümden, savaştan, açlıktan ve insan hakları ihlallerinden kaçan milyonlarca yerinden edilmiş insan için, sınırlar, başka bir ölümcül yolculuğun başlangıcı anlamına geliyor. Gittikçe artan ölüm sayıları, denizlerde batan bot görüntüleri, dikenli tellerin üzerinden tırmanan binlerce kişi, mülteci kamplarında tutulan milyonlarca insan, tüm coğrafyalarda haberlerin ve gazetelerin sayfalarını dolduruyor. Bu ders, sınırların yönetimini ve insan hareketliliğini – yani coğrafi varlıklar, nüfuslar, kimlikler ve nihayetinde insanlar arasında ahlaki kategorilerin, hudutların ve filtrelerin oluşma yollarını – araştırmayı ve incelemeyi hedefler. Bunu incelerken de, hem tarihsel hem güncel eylem biçimlerine, yönetimsellik tekniklerine ve şiddet mekanizmalarına odaklanır. Sosyal Bilimler alanında oldukça disiplinler arası bir tasarıma dayanan bu ders, 21. yüzyılda göç, güvenlik, gözetleme teknolojileri ve sınır yönetimine ilişkin bir dizi konuyu gözden geçirerek devlet, egemenlik, territorya, ulus, vatandaşlık, ekolojik kriz vb. genel temaları ele alacaktır. Eleştirel uluslararası ilişkilerden siyaset bilimine, sosyoloji ve teknoloji çalışmalarına kadar bir dizi disiplin ile beslenen bu ders, özellikle Avrupa örneğinden yola çıkarak, insan hareketliliği ve sınırlar ile bağlantılı temel temaları ve teorileri kavrama ve analitik araçlar eşliğinde inceleme yetisini kazandırmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, Avrupa coğrafyalarında göç, hareketlilik, gözetleme ve sınırlar konularıyla ilgili her hafta okumalar ve görsel makaleler içerir. Yaratıcılığı, eleştirel bakış açısını ve analitik muhakemeyi kolaylaştırmak amacıyla ders, her hafta konu ile ilgili materyalle zenginleştirilecek şekilde tasarlanmıştır. Ders gereksinimleri de aktif öğrenme ve katılımı kolaylaştırmak, saha ile yakın ilişki kurmak ve teori ile pratiği birleştirme kapasitesini artırmak amacıyla belirlenmiştir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Bu ders, ders anlatımı ve yazma & interaktif tartışma seanslarından oluşmaktadır. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders Çizelgesi ve Giriş | |
2 | Sahneyi Ayarlamak: “Krizler” | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
3 | Duvarların Dünyası, Yerinden Edilmenin Çağı: Kim hareket edebilir? | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
4 | Dünyanın Mekânsal Düzeni: Sömürgecilik ve Köle Ticareti | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
5 | 1945 Sonrası Dünya Düzeni ve Uluslararası Koruma Rejimi | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
6 | A(B)vrupa: Schengen Bölgesinden Arap Baharına | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
7 | Bahar Tatili Bahar Tatili | - |
8 | Avrupa Sınırları: Duvarlar, Çitler, Kontrol Noktaları | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
9 | Avrupa Sınırları: Hudutların Ötesinde | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
10 | Okyanus/Deniz: Kurtarma Pratiği | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
11 | Kapatılma, Mülteci Kampları ve Sınır dışı | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
12 | Kategorize Edilmiş İnsanlık: Avrupa’nın Vize Politikası | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
13 | Gözetleme: Biyometrik Veri, Algoritma ve Büyük Veri | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
14 | Mobilite, Dayanışma ve Direniş | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
John, A. (1994). The territorial trap: The Geographical assumptions of international relations theory. Review of International Political Economy 1(1):53-80. Torpey, J. (2000). The Invention of Passport. Cambridge: Cambridge University Press. Vaughan-Williams, N. (2015). Europe's Border Crisis: Biopolitical Security and Beyond, Oxford: OUP. Chapter 1&2, pp. 1-45. Johnson, C., Jones, R., Paasi, A., Amoore, L., Mountz, A., Salter, M., & Rumford, C. (2011). Interventions on rethinking ‘the border’ in border studies. Political Geography, 30(2), 61–69. Bialasiewicz, L. (2012). Off-shoring and out-sourcing the borders of Europe: Libya and EU border work in the Mediterranean. Geopolitics, 17(4):843-866. Casas-Cortes, M., Cobarrubias, S., & Pickles, J. (2016). ‘Good neighbours make good fences’: Seahorse operations, border externality and extra-territoriality. European Urban and Regional Studies, 23(3), 231-251. Karadağ, S. (2019). Extraterritoriality of European Borders to Turkey: an implementation perspective of counteractive strategies. Comparative Migration Studies, 7(12). Heller, C. & Pezzani, L. (2017). Liquid Traces: Investigating the Deaths of Migrants at the EU’s Maritime Frontier. In N. De Genova, The Borders of Europe, Autonomy of Migration, Tactics of Bordering. Duke University Press. Tazzioli M and Garelli G (2018) Containment beyond detention: The hotspot system and disrupted migration movements across Europe. Environment and Planning D: Society and Space. Broeders D, 2007, “The new digital borders of Europe: EU databases and the surveillance of irregular migrants” International Sociology, 22 71-92. Pötzsch, H. (2015). The Emergence of iBorder: Bordering Bodies, Networks, and Machines. Environment and Planning D: Society and Space, 33(1), 101–118. Stierl, M., Rygiel, K., and Ataç, I.(2016). ‘The Contentious Politics of Refugee and Migrant Protest and Solidarity Movements: Remaking Citizenship from the Margins’, Citizenship Studies, 20:5, 527-544. |
Forensic Architecture | Pushbacks Across the Evros/Meriç River: Situated Testimony https://forensic-architecture.org/investigation/evros-situated-testimony New World Slavery and Transatlantic Slave Trade https://www.bl.uk/restoration-18th-century-literature/articles/britains-involvement-with-new-world-slavery-and-the-transatlantic-slave-trade |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | - | 15 |
Uygulama | 6 | 30 |
Proje | 1 | 40 |
Sunum/Jüri | 1 | 15 |
Total: | 8 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 6 | 3 | 18 |
Proje | 1 | 45 | 45 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 13 | 3 | 39 |
Toplam İş Yükü (saat): | 150 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 |
OC1 | |||||||||||||
OC2 | |||||||||||||
OC3 | |||||||||||||
OC4 |