DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sinyaller ve Sistemler EEE 307 Güz 02+00+02 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: Mühendislik ve Doğa Bilimleri
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu ders, sinyaller ve sistemlerin matematiksel temellerini ve MATLAB uygulamalarını tanıtmayı amaçlamaktadır. Dersin sonunda, öğrencilerin sürekli ve ayrık zaman sinyallerinin, doğrusal ve zamanla değişmeyen sistemlerin ve bunların dönüşüm tabanlı temsillerinin matematiksel gösterimlerini ve pratik uygulamalarını tamamen öğrenmiş olmaları beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Sürekli zaman ve ayrık zaman sinyal, sinyal dönüşümleri ve sinyal işleme, sistemler
ve pratik örnekleri; Sinyal işlemleri, konvolüsyon işlemi, Fourier, Laplace ve z-dönüşümleri, MATLAB yazılımının projelerde aktif kullanımı.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Sinyal ve sistemleri, ve bunların özelliklerini tanımlama ve sınıflandırma becerisi.
  • 2- Doğrusal ve zamanla değişmeyen sistem çıktılarını elde etmede kullanılan konvolüsyon işlemini uygulama becerisi.
  • 3- Fourier dönüşümünü kullanma ve dürtü (impuls) yanıtı elde etme becerisi.
  • 4- Laplace dönüşümünü kullanma ve ilgili alanda sistem özelliklerini değerlendirme becerisi.
  • 5- Projelerde, pratikte kullanılan bazı sinyal işleme uygulamalarını kullanma becerisi.
  • 6- MATLAB yazılımını, bazı temel sinyal işlemleri için kullanma, takım halinde çalışma ve rapor yazma becerisi.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders 4 modülden oluşmaktadır. 3 haftadan oluşan her modülde ilk hafta ders anlatımından sonra uygulamalar veya gözlemler yoluyla kavramların içselleştirilmesi sağlanır. Her modülün sonunda öğrencilerin bir proje yaparak modülde öğrendikleri kavramları bir projede uygulamaları ve sunmaları istenir. Uygulamaların ders değerlendirmesindeki ağırlığı, proje değerlendirmesinde proje raporunun ağırlığı, proje sunumunun ağırlığı ve proje sunumu için akran değerlendirilmesi olur.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 A1: Sinyallerin sınıflandırılması, Sürekli ve ayrık zaman sinyalleri, bağımsız değişkenlerin dönüşümleri Ders kitabı Böl. 1.1, 1.2
2 A2:Üstel ve sinüs biçimli sinyaller, Birim dürtü (impuls) ve birim basamak Fonksiyonları Ders kitabı Böl. 1.3, 1.4
3 A3: Sürekli ve ayrık zaman sistemleri, Temel sistem özellikleri. Proje-1 in verilmesi Ders kitabı Böl. 1.5, 1.6
4 B1: Lineer, zamanla değişmeyen ayrık zaman sistemleri, Konvolüsyon toplamı, Lineer, zamanla değişmeyen sürekli-zaman sistemleri, Konvolüsyon İntegrali Ders kitabı Böl. 2.1, 2.2
5 B2: Lineer, zamanla değişmeyen sistemlerin özellikleri Ders kitabı Böl. 2.3
6 B3: Nedensel LZD sistemler, Tekillik Fonksiyonları, Proje-2 in verilmesi Ders kitabı Böl. 2.4, 2.5
7 C1: Peryodik sürekli-zaman sinyallerinin Fourier serisi gösterilimi, Sürekli-zaman Fourier serilerinin özellikleri. Ders kitabı Böl. 3.1-3.5
8 C2: Peryodik ayrık-zaman sinyallerinin Fourier serisi gösterilimi, ayrık-zaman Fourier serilerinin özellikleri, Filtreleme Ders kitabı Böl. 3.6-3.11
9 C3: Fourier dönüşümü: Sürekli zaman sinyalleri, Ayrık zaman sinyalleri, Proje-3 ün verilmesi Ders kitabı Böl.4, Böl.5
10 Tekrar ve değerlendirme -
11 D1: Laplace dönüşümü Ders kitabı Böl.9.1-9.6
12 D2: Laplace dönüşümü Ders kitabı Böl.9.7-9.9
13 D3: z-dönüşümü, Proje-4 ün verilmesi Ders kitabı Böl.10
14 Tekrar ve değerlendirme -


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

A. V. Oppenheim, A. S. Willsky and S. H. Nawab, Signals and Systems, 2nd ed., Prentice Hall, 1997.


DİĞER KAYNAKLAR

H. Moore, Matlab for Engineers, Prentice Hall, 2006.

B. P. Lathi, Linear Systems and Signals, Oxford University Press, 2nd ed., 2004.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 -
Yazılı sunumlar (raporlar) 4 40
Proje Raporları 4 36
Proje Sunumları (Öğretim Elemanı tarafından değerlendirilme) 4 24
Total: 26 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14570
Öğretim Elemanlarının Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar14228
Öğrencilerin Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar14228
Proje Raporlarının Sunumu4624
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1                        
OC2                        
OC3                        
OC4                        
OC5                        
OC6