DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Kontrol Sistemleri Projesi EEE 308 Bahar 01+00+04 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: Mühendislik ve Doğa Bilimleri
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Doğrusal diferansiyel denklemler, Laplace dönüşümü, temel matris cebiri
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere tek-girdili tek-çıktılı devingen dizgelerin çözümleme yöntemlerini tanıtmaktır. Hem zaman bölgesi hem de sıklık bölgesi teknikleri ele alınacaktır. Aktarım işlevi yöntemleri üzerinde daha ağırlıklı olarak durulması yanında, durum-uzayı tekniklerine de bir giriş yapılmaktadır.
Dersin İçeriği: Doğrusal denetim dizgelerinin diferansiyel denklemler ve aktarım işlevi yöntemleriyle Laplace dönüşümü kullanarak çözümlenmesi. Kapalı döngü dizgelerin kararlılığı. Routh-Hurwitz ölçütü. Kök-yer eğrileri. Sıklık bölgesinde dizge çözümlemesi. Bode ve kutupsal çizelgeler. Nyquist kararlılık ölçütü.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Laplace dönüşümünü diferansiyel denklemlerin çözümünde kullanabilme becerisi
  • 2- Doğrusal dizgelerini aktarım işlevi, durum uzayı gösterimi ve öbek çizenekleri ile modelleyebilme ve bu modelleri birbirine dönüştürebilme becerisi
  • 3- Tek-girdili tek-çıktılı doğrusal bir dizgenin kararlı olup olmadığı belirleyebilme becerisi
  • 4- Birinci ve ikinci mertebeden doğrusal dizgelerin geçici ve kalıcı durum yanıtlarını belirleyebilme becerisi
  • 5- Zaman ve frekans bölgelerindeki gösterimler arasındaki ilişkileri belirleyebilme becerisi
  • 6- bu alanın çevirisi henüz girilmemiş.
  • 7- Bireysel ve takım halinde çalışma, teknik rapor yazma ve sunma becerisi
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Dersler, bireysel ve grup projeleri.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Geribeslemeli denetim sistemlerine giriş ve tanımlar Ders kitabı: Böl. 1
2 Laplace dönüşümünün tekrarı Ders kitabı: Ek A-B
3 Aktarım işlevleriyle modelleme, proje başlangıcı Ders kitabı: Böl. 2.1-2.2
4 Öbek diyagram cebri Ders kitabı: Böl. 2.3 (22-25. sayfaları atlayabilirsiniz)
5 Durum uzayında modelleme Ders kitabı: Böl. 2.4-2.5
6 Geçici yanıt analizi Ders kitabı: Böl. 5.1-5.3
7 PID denetim Ders kitabı: Sayfa 22-25 ve Böl. 5.7
8 PID denetleyicilerin tasarımı Ders kitabı: Böl. 8.2 (sayfa 568-571)
9 Kararlılık analizi, kalıcı durum hata analizi Ders kitabı: Böl. 5.4, 5.6 ve 5.8
10 Kök-yer eğrisi analizi Ders kitabı: Böl. 5.4 ve 5.6
11 Kök-yer eğrisi analizi Ders kitabı: Böl. 6.1 ve 6.2
12 Frekans yanıtı Ders kitabı: Böl. 6.1 ve 6.2
13 Frekans yanıtı Ders kitabı: Böl. 7.1 ve 7.2
14 Genel bakış Ders kitabı: Böl. 7.1 ve 7.2


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Ogata, K., Modern Control Engineering 5th ed., Prentice-Hall: New Jersey.


DİĞER KAYNAKLAR

Kuo, B.C., Automatic Control Systems, John Wiley & Sons: New York.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 10 15
Ara Sınavlar 2 40
Proje Raporları 1 25
Proje Sunumları (Öğretim Elemanı tarafından değerlendirilme) 1 20
Total: 14 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler14456
Sınav (Hazırlık ve sınav saati)2612
Öğretim Elemanlarının Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar14456
Öğrencilerin Etkin Olduğu Sınıf İçi Çalışmalar14114
Proje Raporlarının Sunumu11212
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8
OC1                
OC2                
OC3                
OC4                
OC5                
OC6                
OC7