| Akademik Birim: |
Mühendislik ve Doğa Bilimleri |
| Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
| Ön Koşullar |
Doğrusal diferansiyel denklemler, Laplace dönüşümü, temel matris cebiri |
| Öğrenim Dili: |
İngilizce |
| Dersin Düzeyi: |
Lisans |
| Dersin Koordinatörü: |
- - |
| Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı öğrencilere tek-girdili tek-çıktılı devingen dizgelerin çözümleme yöntemlerini tanıtmaktır. Hem zaman bölgesi hem de sıklık bölgesi teknikleri ele alınacaktır. Aktarım işlevi yöntemleri üzerinde daha ağırlıklı olarak durulması yanında, durum-uzayı tekniklerine de bir giriş yapılmaktadır. |
| Dersin İçeriği: |
Doğrusal denetim dizgelerinin diferansiyel denklemler ve aktarım işlevi yöntemleriyle Laplace dönüşümü kullanarak çözümlenmesi. Kapalı döngü dizgelerin kararlılığı. Routh-Hurwitz ölçütü. Kök-yer eğrileri. Sıklık bölgesinde dizge çözümlemesi. Bode ve kutupsal çizelgeler. Nyquist kararlılık ölçütü. |
| Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Laplace dönüşümünü diferansiyel denklemlerin çözümünde kullanabilme becerisi
- 2- Doğrusal dizgelerini aktarım işlevi, durum uzayı gösterimi ve öbek çizenekleri ile modelleyebilme ve bu modelleri birbirine dönüştürebilme becerisi
- 3- Tek-girdili tek-çıktılı doğrusal bir dizgenin kararlı olup olmadığı belirleyebilme becerisi
- 4- Birinci ve ikinci mertebeden doğrusal dizgelerin geçici ve kalıcı durum yanıtlarını belirleyebilme becerisi
- 5- Zaman ve frekans bölgelerindeki gösterimler arasındaki ilişkileri belirleyebilme becerisi
- 6- bu alanın çevirisi henüz girilmemiş.
- 7- Bireysel ve takım halinde çalışma, teknik rapor yazma ve sunma becerisi
|
| Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Dersler, bireysel ve grup projeleri. |
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 |
Geribeslemeli denetim sistemlerine giriş ve tanımlar |
Ders kitabı: Böl. 1 |
| 2 |
Laplace dönüşümünün tekrarı |
Ders kitabı: Ek A-B |
| 3 |
Aktarım işlevleriyle modelleme, proje başlangıcı |
Ders kitabı: Böl. 2.1-2.2 |
| 4 |
Öbek diyagram cebri |
Ders kitabı: Böl. 2.3 (22-25. sayfaları atlayabilirsiniz) |
| 5 |
Durum uzayında modelleme |
Ders kitabı: Böl. 2.4-2.5 |
| 6 |
Geçici yanıt analizi |
Ders kitabı: Böl. 5.1-5.3 |
| 7 |
PID denetim |
Ders kitabı: Sayfa 22-25 ve Böl. 5.7 |
| 8 |
PID denetleyicilerin tasarımı |
Ders kitabı: Böl. 8.2 (sayfa 568-571) |
| 9 |
Kararlılık analizi, kalıcı durum hata analizi |
Ders kitabı: Böl. 5.4, 5.6 ve 5.8 |
| 10 |
Kök-yer eğrisi analizi |
Ders kitabı: Böl. 5.4 ve 5.6 |
| 11 |
Kök-yer eğrisi analizi |
Ders kitabı: Böl. 6.1 ve 6.2 |
| 12 |
Frekans yanıtı |
Ders kitabı: Böl. 6.1 ve 6.2 |
| 13 |
Frekans yanıtı |
Ders kitabı: Böl. 7.1 ve 7.2 |
| 14 |
Genel bakış |
Ders kitabı: Böl. 7.1 ve 7.2 |
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ
| # |
PY1 |
PY2 |
PY3 |
PY4 |
PY5 |
PY6 |
PY7 |
PY8 |
PY9 |
PY10 |
PY11 |
| OC1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| OC2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| OC3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| OC4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| OC5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| OC6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| OC7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Katkı Düzeyi: 1 Düşük, 2 Orta, 3 Yüksek