| Akademik Birim: |
Mekatronik Mühendisliği |
| Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
| Ön Koşullar |
- |
| Öğrenim Dili: |
İngilizce |
| Dersin Düzeyi: |
Lisans |
| Dersin Koordinatörü: |
- - |
| Dersin Amacı: |
Bu ders, Boole cebirini ve mantık devreleri için temel analiz ve sentez yöntemlerini proje tabanlı bir bağlamda tanıtmayı amaçlamaktadır. Hem kombinezonsal hem de ardışıl devreler çeşitli tasarım örneklerinde ele alınmıştır. |
| Dersin İçeriği: |
Sayı sistemleri; Boole cebri; mantık ağları ve indirgenmesi; kapılar ve MSI yongaları ile mantıksal tasarım teknikleri; kombinezonsal devreler; temel ardışıl devreler; D/A ve A/D dönüşümü; tasarım örnekleri. |
| Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Sık kullanılan sayısal elektronik devre elemanlarının çalışma prensiplerini kavrama
- 2- Temel sayısal elektronik devre analiz yöntemlerini uygulayabilme,
- 3- Bu elemanları kullanarak, basit elektronik devrelerini analiz edip tasarlayabilme ve gerçekleyebilme; bu amaç için gerekli temel ölçü aletleri ve gereçleri kullanabilme
- 4- Boole cebrini ve mantık fonsiyonlarını kullanabilme, sadeleştirebilme ve devre şemalarını çıkartabilme
- 5- Kombinezonsal ve ardışıl temel mantık işlevlerini devre şeması düzeyinde çözümleyebilme ve sentezleyebilme
- 6- Temel mantık yapıları ve diğer MSI yongalarını kullanarak karmaşık Boole işlevlerini ile ilgili devreleri tasarlayabilme, projelendirebilme ve gerçekleyebilme
|
| Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Proje Tabanlı Eğitim |
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
| 1 |
Giriş, sayı sistemleri, tümleyen aritmetiği, kodlar |
|
| 2 |
Boole cebirinin aksiyomatik tanımı Temel teoremler, kanonik ve standart biçimler, Temel Mantık Kapıları AND, OR, NOT, EXOR, EXNOR. |
Simülatör ve tasarım araçları |
| 3 |
Proje I (Temel Dijital Devre Uygulamaları) |
|
| 4 |
Mantık fonksiyonlarının indirgenmesi, NAND ve NOR kapıları ile gerçekleme |
Simülatör ve tasarım araçları |
| 5 |
Proje II (Mantık Kapıları ile tasarım örnekleri), sunumlar |
|
| 6 |
Toplayıcılar, Çıkartma devreleri, karşılaştırıcılar ve kod çeviriciler |
|
| 7 |
Hata bulma ve düzeltme, MSI yongaları ile tasarım örnekleri |
|
| 8 |
Toplayıcı, çıkarma devreleri ve kod çözücülerle mantık fonksiyonlarının gerçeklenmesi. |
Simülatör ve tasarım araçları |
| 9 |
Proje III (4-bitlik toplama/çıkarma evresi tasarımı) |
|
| 10 |
Çoklayıcı ve ROM devreleriyle mantık fonksiyonlarının gerçeklenmesi |
|
| 11 |
Flip-flop’lar |
|
| 12 |
Senkron Ardışıl Devre Tasarımı |
Simülatör ve tasarım araçları |
| 13 |
Proje IV (Ardışıl Devre Tasarımı) |
|
| 14 |
Sunumlar ve tartışma |
|
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ
| # |
PY1 |
PY2 |
PY3 |
PY4 |
PY5 |
PY6 |
PY7 |
PY8 |
PY9 |
PY10 |
PY11 |
| OC1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| OC2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| OC3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| OC4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| OC5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| OC6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Katkı Düzeyi: 1 Düşük, 2 Orta, 3 Yüksek