DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
1980 Sonrası Türkiye’de Popüler Kültür VCD 227 Güz 02+02+00 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: Görsel İletişim Tasarımı
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu dersin amacı:
-1980-2010 yılları arasında Türkiye’de popüler kültürü oluşturan belli başlı öğeleri (sinema, müzik, televizyon, futbol, vb.) tanımak;
-1980 sonrası Türkiye’deki sosyopolitik gelişmelerin kültür üretimini nasıl etkilediğini incelemek;
-1980’ler, 90’lar ve 2000’ler olmak üzere 3 on yıla bakarak, bu dönemlerin özgün stillerini anlamak;
-Popüler kültürle ilgili araştırma ve sunum becerilerini geliştirmek;
-Grup çalışması becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği: Derste her hafta Türkiye’nin farklı bir kültür alanına odaklanılarak bu alanla ilgili karakteristik özelliklerin ve önemli dönüşümlerin izi sürülür. Ödevler aracılığıyla farklı konularda araştırmalar yapılır ve sınıf içi sunumlar
aracılığıyla paylaşılır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- 1980-2010 döneminin önemli kültür stil ve hareketlerini tanımayı;
  • 2- Kültürel dönüşümleri ait oldukları tarihsel bağlam içinde analiz etmeyi;
  • 3- Birçok farklı kültür endüstrisi ve ürünü üzerine araştırma yapmayı;
  • 4- Araştırma bulgularını net ve bütünlüklü şekilde yazılı ve sözlü olarak sunmayı;
  • 5- Gruplar halinde araştırma yapmayı öğreneceklerdir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Öğrenme teknikleri ders anlatımı, sınıf içi sunumlar ve tartışmalardan oluşur. Değerlendirme ise 2 bireysel multimedya araştırma ödevi ve 1 grup araştırma projesi üzerinden yapılır.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Oryantasyon Haftası
2 Alanı Tanımlamak: 1980’ler, 90’lar ve 2000’ler
3 Sinema Okuma
4 Medya ve Televizyon Okuma
5 Multimedya ödev 1 sunumlar Multimedya ödev 1 hazırlık
6 Müzik I: Arabesk Okuma
7 Müzik II: Rap ve Hiphop Okuma
8 Futbol Okuma
9 Multimedya ödev 2 sunumlar Multimedya ödev 2 hazırlık
10 Toplumsal Cinsiyet ve Feminizm Okuma
11 Çağdaş Sanat Okuma, grup projesi için grupların oluşturulması ve ödev konularının belirlenmesi
12 Grup projesi-ara değerlendirme Grup projesi hazırlık
13 Grup projesi-ara değerlendirme Grup projesi hazırlık
14 Grup projesi final sunumları


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

-Suner, A. (2010). “Introduction: Turkish Cinema in Historical Perspective”. In New Turkish cinema: belonging, identity and memory. London; New York: I.B. Tauris.
-Hayır, C. (2014). “The Turkish Cinema between Its Inception and Downfall: A Historical Overview”. The Journal of International Social Research, Volume: 7 Issue: 35. 804-812.

-Oncu, A. “The Interaction of Markets and Politics: The Remaking of the Turkish Media Industry in the 1990s”. Bogazici Journal: Review of Social, Economic and Administrative Studies 18(1-2): 11-26.

-Akkor, A. G. (2006). “Turkish Prime Time Television: Mass Culture and Tabloidization”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (25):57-66.

-Özgür, İ. (June 2006). “Arabesk Music in Turkey in the 1990s and Changes in National Demography, Politics, and Identity”. Turkish Studies, Vol. 7, No. 2, 175–190.

-Stokes, M. (1989). “Music, Fate and State: Turkey's Arabesk Debate”. Middle East Report, Sep.
- Oct., 1989, No.160, Turkey in the Age of Glasnost (Sep. - Oct., 1989), pp. 27-30.

-Kadıoğlu, D. S. and Özdal, C. S. (2021). “From the streets to the mainstream: Popularization of Turkish rap music”. Turkish Studies, Vol. 22, No. 4, 626–643.

-Çınar, A. (1999). “Cartel: Travels of German-Turkish Rap Music”. Middle East Report, Summer, 1999, No. 211, Trafficking and Transiting: New Perspectives on Labor Migration (Summer, 1999), pp. 43-44.
-Yarar, B. (2005). “Hegemonic struggle, the state and popular culture: The case of football in Turkey”. European Journal of Cultural Studies, Vol 8(2) 197–216.

-Emrence, C. (May 2010). “From elite circles to power networks: Turkish soccer clubs in a global age, 1903–2005”. Soccer & Society, Vol. 11, No. 3, 242–252.

-Atakav, A. (2009). “Women of Turkey: Feminism and the 1980s' Women's Movement”. The representation of women in Turkish cinema in the 1980s. Southampton Solent University.

-Ozen, F. (2021). “Changes in Women’s Representations in Turkish Cinema from the 1980s to the Early 1990s”. CINEJ Cinema Journal, Vol 9, Iss 2, Pp 286-320.
-Kırca, S. (2001). “Turkish Women’s Magazines: The Popular Meets the Political”. Women’s Studies International Forum, Vol. 24, No. 3/4, pp. 457–468.
-Madra, B. (2008). The Hot Spot of Global Art. Third Text. Jan2008, Vol. 22 Issue 1, p105-112. 8p.

-Üner Yılmaz, P. (Jan 2021). “A Quest for Curatorial Authority: Beral Madra and The First Two İstanbul Biennials”. Curator, Vol. 64 Issue 1, p99-114, 16p.

-Eden, X. (2003). An Interview with Vasif Kortun. C Magazine; Summer 2003, Issue 78, p18-21, 4p.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Proje 1 40
Ödev 2 30
Sunum/Jüri 1 10
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 2 10
Total: 20 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14456
Proje12424
Ödev21020
Sunum/Jüriye Hazırlık166
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler10440
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar224
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OC1 3   2             1  
OC2 2     1             3
OC3                 1 3 2
OC4         1   2 3      
OC5   2       3