DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Görsel Mağazacılık ve Perakende Tasarımı IAR 447 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu dersin amacı;
• Ticari mekanların tasarımını öğrenmek,
• Konsepte uygun stand ve vitrin tasarlamak,
• Ticari mekanlarda malzeme, renk, aydınlatma kullanımını öğrenmek,
• Sınırlı bir alanda algı yaratmak,
• Marka kimliğine uygun tasarım yapabilmek,
• Benzer konularda bilgi edinmek.
Dersin İçeriği: Görsel mağazacılık nedir, perakende alanı tasarımlarında görsel mağazacılık, müşteri alışveriş psikolojisi ve fizyolojisi, mağazacılıkta 5 duyunun kullanımı, görsel mağazacılığın temel kuralları; mağazada ilk izlenimin ve algılama, görsel mağazacılıkta geometrinin kullanımı, renklerin anlamları ve işlevsel kullanımı, aydınlatma, malzeme kullanımı ve alışverişe etkileri, vitrin ve manken düzenlemelerinde yaratıcılık ve işlevsellik, ürün yerleştirme sistematiği, çeşitli sergileme elemanları ve alanları, müşteri trafiği oluşturma esasları, marka–görsel mağazacılık ilişkisi, değişen perakende trendleri ve görsel mağazacılığa etkileri.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Ticari mekanların, stantların, vitrinlerin tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olmak
  • 2- Perakende sektörü ile ilgili temel kavramlar hakkında deneyim sahibi olmak.
  • 3- Mağaza tasarımı, vitrin tasarımı, stant tasarımını farklı tasarım parametrelerine göre birbirinden ayırt edebilmek ve bütünleştirebilmek.
  • 4- Ticari mekanların, stantların, vitrinlerin tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olmak Perakende sektörü ile ilgili temel kavramlar hakkında deneyim sahibi olmak. Mağaza tasarımı, vitrin tasarımı, stant tasarımını farklı tasarım parametrelerine göre birbirinden ayırt edebilmek ve bütünleştirebilmek. Mağaza tasarımını, stant tasarımını, vitrin tasarımını analiz ederek örneklerden olumlu ve olumsuz çıkarımlarda bulunabilmek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı, grup projeleri, sunumlar, ders içi egzersizler


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 • Derse giriş • Kavramlar: Ticari, sergileme, mağaza, marka, stand, kimlik, vitrin, perakende • Ticari mekanların ve ticari mekan tasarımının tarihi -
2 • Marka ve kimlik • Perakende sektörleri • Sergi grafikleri: Yazı fontu, görseller, iletişim, grafik ürünler, yönlendirme Sektör ve markaların araştırılması ve analiz edilmesi
3 • Perakende alanları • Perakende sergilemeleri: Expolar, fuarlar, ticari sergileme • Fuarları araştırma ve analiz etme • Bireysel projeler
4 • Perakende ortamları Ödev 1 sunumları: Stand tasarımı örneklerinin analizi • Fuarları araştırma ve analiz etme • Bireysel projeler
5 Standlarda mekan yerleşimi ve stand elemanları Bireysel projeler
6 TESLİM VE SUNUM: Marka kimliği ve fuar standı tasarımı Teslim
7 • Alış veriş ve vitrin tasarımı tarihi • Satışta vitrinin rolü • Vitrin tasarımının amaçları • Vitrin tasarımı çeşitleri Vitrinlerin araştırılması ve analiz edilmesi
8 • Ödev 2 sunumları: Vitrin tasarımı örneklerinin analizi • Vitrin tasarımında görsel tema • Vitrin tasarımında kompozisyon • Vitrin tasarımında ana karakteristik özellikler • Ürün kompozisyonunun ana özellikleri Bireysel projeler
9 • Vitrin tasarımında basitlik • Vitrin tasarımında renkler, malzeme, aydınlatma, grafikler Bireysel projeler
10 TESLİM VE SUNUM: Vitrin tasarımı (3 alternatif) Teslim
11 • Mağaza mekan düzenleme yöntemleri -Perakende organizasyonunun ilkeleri -Mağazacılık -Servis ve yardımcı alan Stüdyo Çalışması ve proje kritikleri MODÜL 3 – Mağaza tasarımı (PTE) Bireysel projeler Bireysel projeler
12 • Tasarım detayları: Malzeme, renk, ışık Stüdyo Çalışması ve proje kritikleri Bireysel projeler
13 • Tasarım detayları: Armatürler ve donatılar Stüdyo Çalışması ve proje kritikleri Bireysel projeler
14 Stüdyo Çalışması ve proje kritikleri Bireysel projeler


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

• Bayraktar, A. (2011). Görsel Mağazacılıkta Vitrinlerin Önemi; Beta Basım Yayım.
• Georgi, W., Moreno, S. (2019). Powershop 6: Retail Design Now. Frame Publishers.
• Lasc, A. I., Lara-Betancourt, P., Petty, M. M. (2018). Architectures of Display: Department Stores and Modern Retail. Routledge.
• Locker, P. (2010). Basics Interior Design 02: Exhibition Design. AVA Publishing.
• Locker, P. (2013). İç mekan tasarımında stant tasarımı ve sergileme (S. Haskatar (Ed.)). Literatür Yayınları.
• Mesher, L. (2010). Basics Interior Design 01: Retail Design. AVA Publishing.
• Mesher, L. (2013). İç mekan tasarımında mağaza tasarımı. Literatür Yayınları.
• Moreno, S. (2005). Forefront: The Culture of Shop Window Design. Birkhäuser.
• Soto, P. (2004). Shop Window Design. Avedition.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Ödev 2 10
Sunum/Jüri 2 50
Final Sınavı 1 40
Total: 5 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Proje21020
Sunum/Jüriye Hazırlık23060
Final Sınavı14545
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1                        
OC2                        
OC3                        
OC4