Akademik Birim: |
Hukuk Fakültesi |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
- |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
- - |
Dersin Amacı: |
Müziğin bir meslek olarak icrası ve daha genel anlamda müzik endüstrisi, çok çeşitli açılardan hukuk sistemi ile bağlantılı bir alandır. Müziğin kendisi bir fikir ve eser olarak doğrudan fikri haklar külliyatının en temel konularından birini oluşturur. Müzik sektöründeki profesyonel ilişkiler borçlar hukuku, iş hukuku ve uluslararası hukuk gibi farklı hukuk dallarına temas eder. Bu ders ile öğrencilere bir yandan dünyada ve Türkiye’de önemli bir sektör olan müzik sektörünün temel unsurları aktarılacak, diğer taraftan müzik ve müzik endüstrisi bağlamında iş hayatı ile hukukun kesişimi üzerine düşünme fırsatı yaratılacaktır. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriğini müzik eserlerinde fikri mülkiyetinin tarihi ve bu alandaki güncel gelişmeler, müzisyenlerin iş ilişkisi içinde olduğu profesyonel çalışanlar ve iş modelleri, kayıtlı ve canlı müzik alanında sanatçı-sektör ilişkileri ve bunların hukuki yansımaları, eserin (kayıt veya icradan bağımsız olarak) kullanımına bağlı oluşan iş ilişkileri ve bunların hukuki boyutu, müzikte yeni teknolojilerle ortaya çıkan iş ve gelir modelleri ve bunların yarattığı hukuki problemler oluşturmaktadır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Müziğin hukukun birçok alanına temas etmesi neticesinde öğrencilere hukuki sorunların çözümünde faydalı olması
- 2- Hukuku, hukuk düşüncesini bir uygulama alanı ve sektör üzerinden dolaylı bir şekilde inceleme ve düşünme fırsatı yaratacaktır
- 3- Müzik sektörünü anlamak ve ilerde bu sektörün hukuki boyutunda çalışılabilmesi için mesleki altyapının oluşturulması
- 4- hem müzik hem de aslında geniş anlamda sanatsal faaliyetlerin fikri mülkiyeti üzerinde derinlemesine düşünme çalışma fırsatı yaratılması
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Ders anlatımı, tartışma, güncel haber ve vakaların incelenmesi, makale ve kitapların incelenmesi, sektör profesyonelleri ile söyleşi |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Giriş dersi, Müzik Endüstrisinde temel kavramlar, konu başlıkları |
|
2 |
Müzik eserinin (ve fikri mülkiyetin) tarihi |
|
3 |
Günümüzde Türkiye ve dünyada eser sahipliği ve eser sahibinin hakları |
|
4 |
Eserin yönetimi: Edisyon ve lisanslama, meslek birlikleri |
|
5 |
Müzisyenin Profesyonel Çevresi: Menajerler, temsilciler, avukatlar, grup üyeleri ve diğerleri |
|
6 |
Seminer: Bir sanatçı avukatı ile söyleşi |
|
7 |
Müzik kayıt teknolojilerinin (yaklaşık) 100 yıllık tarihi ve son 20 yıldaki “dijital müzik” devrimi |
|
8 |
Kayıtlı Müzik 1: Plak şirketinin yapısı, bir albüm kaydının oluşturulması, kayıt sözleşmeleri |
|
9 |
Kayıtlı Müzik 2: Plak şirketinin yayma ve pazarlama rolü, kesintisiz (streaming) müzik ve müzik pazarına etkisi |
|
10 |
Canlı Müzik 1: Konser sektörünün anatomisi, ekonomik işleyiş modeli, anlaşma tipleri |
|
11 |
Canlı Müzik 2: Festivaller ve konser mekanlarının işleyiş mekanizmaları, festivallerin kurgulanması ve hayata geçirilmesi |
|
12 |
Müziğin Ticari Kullanımları: Film müzikleri, televizyon dizileri, reklamlar, bilgisayar oyunları ve diğer mecralarda müzik |
|
13 |
Dijital dünya ve müzikte yeni ufuklar (mümkün mü?): NFT’ler, metaverse, yapay zeka ve diğer tartışmalar |
|
14 |
Seminer: Türkiye’de müzik sektörünün durumu - bir müzik profesyoneli ile söyleşi |
|
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.