DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Engelli Hakları LAW 376 Güz 02+01+00 Seçmeli 2 5
Akademik Birim: Hukuk Fakültesi
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: 1. Dersin amacı, öğrencilere Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesi'nin anlaşılması ve uygulanması konusunda derinlemesine bilgi vermek ve bu alandaki farkındalıklarını artırmaktır.
3. Bu ders, öğrencilerin engellilere yönelik adil ve eşit bir toplum oluşturma konusunda farkındalığını ve katılımını artıracaktır. Bu, onların engelli haklarına yönelik anlayışını genişletecek ve hukukçu olarak bu konudaki etkilerini güçlendirecektir.
Dersin İçeriği: 1. BM Engelli Hakları Sözleşmesi’nin genel olarak incelenmesi, engelli haklarının açıklanması
2. Vakalar üzerinde pratikte engelli haklarıyla ilgili ortaya çıkan sorunların aktarılması ve çözüm yollarının tartışılması
3. Öğrencilere sunulan vakaların grup çalışması şeklinde hukuki olarak değerlendirilmesi ve çözüm önerileri getirilmesi
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Öğrenciler, Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesi'nin genel ilkelerini ve hükümlerini anlama ve analiz etme yeteneği kazanacaklar.
  • 2- Vaka analizleri aracılığıyla öğrenciler, engelli haklarının hukuki çerçevesini ve bu hakların pratikte nasıl uygulanacağını öğrenecekler.
  • 3- Engelli hakları konusunda geniş bir farkındalığa sahip olacak ve bu alandaki etik ve hukuki zorlukları anlayabilecekler
  • 4- Öğrenciler, engelli hakları konusundaki mevcut politikaları ve uygulamaları eleştirel bir gözle değerlendirme becerisi kazanacaklar
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Sözlü anlatım, tartşma, vaka yazımı, vaka çözümü, grup projesi, atölye çalışması


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Engelli haklarına genel bakış ve engelli mücadelesinin tarihsel gelişimi Haftalık Okuma
2 BM Engelli Hakları Sözleşmesi’nin Temel İlkeleri ve Hükümleri Haftalık Okuma
3 Engelli Hakları ve İnsan Hakları Bağlamında Ayrımcılığın Tanımı ve Türleri Haftalık Okuma
4 Erişilebilirliğin Tanımı ve Önemi Haftalık Okuma
5 Vaka: Erişilebilirlik hakkı ve uygulama alanları Vaka Hazırlığı
6 Vaka: Engelli Kadınlar Vaka Hazırlığı
7 Vaka: Eğitim ve istihdam hakkı Vaka Hazırlığı
8 Ara Jüri
9 Dijital dünyada ve İklim Değişikliğinde Engelliler Haftalık Okuma
10 Engelli Haklarının Korunması ve Gelişimi İçin Çalışmalar Haftalık Okuma
11 Vaka: Engelllilerin Adalete Erişimi Vaka Hazırlığı
12 Vaka: Sağlık ve Rehabilitasyon Vaka Hazırlığı
13 Vaka: Yaşam Hakkı ve İlgili Haklar Vaka Hazırlığı
14 Final Jürisi


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Coomara Pyaneandee; International Disability Law A Practical Approach to the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities; Routledge Press; 2019
Robin Hunt, Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesi Uygulama Klavuzu, https://www.engellilerkonfederasyonu.org.tr/wp-content/uploads/2020/04/0-6-Birleşmiş-Milletler-Engelli-Hakları-Sözleşmesi-min.pdf


DİĞER KAYNAKLAR

Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu; Engellilik Temelinde Ayrımcılık El Kitabı; Ayrımcılık Temelleri Serisi Sayı 4.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 12 10
Sunum/Jüri 1 20
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 1 20
Final Sınavı 1 50
Total: 15 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Sunum/Jüriye Hazırlık12727
Diğer Uygulamalara Hazırlık12626
Final Sınavı13030
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1                          
OC2                          
OC3                          
OC4