Akademik Birim: |
Hukuk Fakültesi |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
- - |
Dersin Amacı: |
Öğrenciler şu soruları eleştirel bir şekilde analiz edebileceklerdir:
Liberteryenizm (özgür irade fikrinin destekçileri) ile determinizm arasındaki kadim karşıtlık nasıl inşa edilmiştir? Modern toplumların ceza hukuku sistemlerinde cezanın mantığı nedir? (onun determinizm ve determinizm ile ilişkisi- liberteryenizm) Determinizmi savunanların argümanları nörobilimsel gelişmeler ışığında nasıl formüle edilmektedir? Nörobilimsel gelişmelerin geleceğin toplumlarında ceza hukuku politikaları üzerindeki etkileri neler olacaktır? |
Dersin İçeriği: |
İnsanların özgür irade sahibi bilinçli canlılar olduğu varsayımı, modern hukuk sistemleri tarafından kişiliğin tanımlanmasında başvurulan temel noktalardan birisidir. Kişinin eylem ve işlemlerinden dolayı hukuken sorumlu tutulabilmesi için, bu eylem ve işlemlerin bilinçli olarak, özgür iradeyle gerçekleştirilmiş olması şartı aranır. Ancak, insanın özgür iradesiyle davranan bilinçli bir canlı olduğu varsayımının geçerliliği nörobilim alanında 1980’lerden bu yana ortaya çıkan gelişmelerle gitigide daha fazla tartışılır bir konu haline gelmiştir. Nörobilimdeki gelişmelerin gelecekte hukuk sistemlerinin sorumluluğu belirlerken başvurdukları temel varsayımı değiştirmek zorunda kalmalarını yol açıp açmayacağı tartışması dersin ana vurgusunu oluşturacaktır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Nörobilimsel ilerlemelerin hukuk teorisi ve pratiği üzerindeki etkisini anlamak
- 2- Hukuki sorumluluğun (özellikle cezai sorumluluğun) teorik temeline ilişkin ayrıntılı fikirler edinmek
- 3- Farklı sosyal bağlamlarda insan davranışının nedenleri ve etkileri hakkındaki bilgileri kullanmak
- 4- Hukuki yargılamada nörobilimsel kanıt kullanımının doğruluğunu tartışabilmek
- 5- Nörobilim ve yasal sorumluluk ile ilgili bilimsel terminolojiyi kullanabilmek
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Ders, esas olarak dersi alan öğrencilerin aktif katılımına dayalı bir yöntemle incelenecektir. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
ÖÇ |
1 |
Giriş |
|
1,3 |
2 |
Beyin: Biyolojik yapısı ve işleyişi |
|
1,3 |
3 |
Bir toplumsal organ olarak beyin: Davranışsal ve bilişsel (kognitif) nörobilim |
|
1,2,3 |
4 |
Hukuk ve beyin: Nörobilim ve hukuk ilişkisinin üç farklı düzlemi |
|
1,2,4,5 |
5 |
Nörobilim mahkeme salonlarında: Nörogörüntüleme yöntemleriyle elde edilen veriler hukuki delil olabilir mi? 1- Mevcut durum |
|
1,2,4,5 |
6 |
Nörobilim mahkeme salonlarında: Nörogörüntüleme yöntemleriyle elde edilen veriler hukuki delil olabilir mi? 2- Gelecekteki olasılıklar |
|
1,2,4,5 |
7 |
Bahar tatili |
|
8 |
Nörobilim, özgür irade sorunsalı ve hukuk |
|
3,5 |
9 |
Bir sosyal organ olarak beynin evrimi |
|
3,5 |
10 |
Özgeci davranış kalıbının evrimi |
|
11 |
İnsan türünde özgeciliğin evrimi: kural odaklı muhakeme |
|
3,4,5 |
12 |
İnsan türünde özgeciliğin evrimi: cezalandırma |
|
3,4,5 |
13 |
İnsan türünde özgeciliğin evrimi: özgür irade varsayımı |
|
3,4,5 |
14 |
Genel değerlendirme ve kapanış |
|
1,2,3,4,5 |
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.