DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Nörobilim ve Hukuk LAW 472 Güz 02+01+00 Seçmeli 2 5
Akademik Birim: Hukuk Fakültesi
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Öğrenciler şu soruları eleştirel bir şekilde analiz edebileceklerdir:
Liberteryenizm (özgür irade fikrinin destekçileri) ile determinizm arasındaki kadim karşıtlık nasıl inşa edilmiştir? Modern toplumların ceza hukuku sistemlerinde cezanın mantığı nedir? (onun determinizm ve determinizm ile ilişkisi- liberteryenizm) Determinizmi savunanların argümanları nörobilimsel gelişmeler ışığında nasıl formüle edilmektedir? Nörobilimsel gelişmelerin geleceğin toplumlarında ceza hukuku politikaları üzerindeki etkileri neler olacaktır?
Dersin İçeriği: İnsanların özgür irade sahibi bilinçli canlılar olduğu varsayımı, modern hukuk sistemleri tarafından kişiliğin tanımlanmasında başvurulan temel noktalardan birisidir. Kişinin eylem ve işlemlerinden dolayı hukuken sorumlu tutulabilmesi için, bu eylem ve işlemlerin bilinçli olarak, özgür iradeyle gerçekleştirilmiş olması şartı aranır. Ancak, insanın özgür iradesiyle davranan bilinçli bir canlı olduğu varsayımının geçerliliği nörobilim alanında 1980’lerden bu yana ortaya çıkan gelişmelerle gitigide daha fazla tartışılır bir konu haline gelmiştir. Nörobilimdeki gelişmelerin gelecekte hukuk sistemlerinin sorumluluğu belirlerken başvurdukları temel varsayımı değiştirmek zorunda kalmalarını yol açıp açmayacağı tartışması dersin ana vurgusunu oluşturacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Nörobilimsel ilerlemelerin hukuk teorisi ve pratiği üzerindeki etkisini anlamak
  • 2- Hukuki sorumluluğun (özellikle cezai sorumluluğun) teorik temeline ilişkin ayrıntılı fikirler edinmek
  • 3- Farklı sosyal bağlamlarda insan davranışının nedenleri ve etkileri hakkındaki bilgileri kullanmak
  • 4- Hukuki yargılamada nörobilimsel kanıt kullanımının doğruluğunu tartışabilmek
  • 5- Nörobilim ve yasal sorumluluk ile ilgili bilimsel terminolojiyi kullanabilmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders, esas olarak dersi alan öğrencilerin aktif katılımına dayalı bir yöntemle incelenecektir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık ÖÇ
1 Giriş 1,3
2 Beyin: Biyolojik yapısı ve işleyişi 1,3
3 Bir toplumsal organ olarak beyin: Davranışsal ve bilişsel (kognitif) nörobilim 1,2,3
4 Hukuk ve beyin: Nörobilim ve hukuk ilişkisinin üç farklı düzlemi 1,2,4,5
5 Nörobilim mahkeme salonlarında: Nörogörüntüleme yöntemleriyle elde edilen veriler hukuki delil olabilir mi? 1- Mevcut durum 1,2,4,5
6 Nörobilim mahkeme salonlarında: Nörogörüntüleme yöntemleriyle elde edilen veriler hukuki delil olabilir mi? 2- Gelecekteki olasılıklar 1,2,4,5
7 Bahar tatili
8 Nörobilim, özgür irade sorunsalı ve hukuk 3,5
9 Bir sosyal organ olarak beynin evrimi 3,5
10 Özgeci davranış kalıbının evrimi
11 İnsan türünde özgeciliğin evrimi: kural odaklı muhakeme 3,4,5
12 İnsan türünde özgeciliğin evrimi: cezalandırma 3,4,5
13 İnsan türünde özgeciliğin evrimi: özgür irade varsayımı 3,4,5
14 Genel değerlendirme ve kapanış 1,2,3,4,5


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Tüm kaynaklar dersin koordinatörü tarafından sağlanacaktır.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Sunum/Jüri 1 60
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 1 20
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 20
Total: 3 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Sunum/Jüriye Hazırlık22448
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler11515
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar12020
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1 2 2 2 1 1 3 3 1 1  
OC2 3 1 2 1 2 3 1 2 1  
OC3 3 2 2 1 1 3 2 2 3  
OC4 3 3 2 2 3 3 2 3 2  
OC5 3 2 3 1 2 1 1 2 2