DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Bilimsel Devrimler ve Sosyal Etkileri KHAS 1030 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Dersin amacı, matematiksel ve bilimsel keşiflerin zaman çizelgesini, o dönemdeki sosyal iklimin ve bunların sosyal etkilerinin analizini sağlamaktır. Örnekler disiplinin paradigmasını değiştiren “devrimci” olaylardan seçilecektir.
Dersin İçeriği: Ders fizik, matematik, bilgisayar bilimi ve uzay bilimi alanlarında 3 modülden oluşacaktır. Her modül 3 hafta ders ve 1 hafta öğrenci katkılarından oluşacaktır. Dersin son 2 haftası öğrencinin tarihi devrim niteliğindeki bilimsel olaylar/perspektifler üzerine çalışmasına ayrılacaktır. Modüller aşağıdaki gibidir. Her modülde seçilen etkinlikler, teknik özellikleri, son teknolojiye katkıları, söz konusu etkinliğin etkisi öncesinde ve sonrasında toplumun konuya/olayına karşı tutumu açısından anlatılacaktır.
Modül 1: Fizik: Efsanevi evrenler, yer merkezli sistem, güneş merkezli sistem, gök mekaniği, görelilik teorisi.
Modül 2: Matematik: Sayı sistemlerinin evrimi ve sonsuzluk kavramı, “irrasyonel sayılar”, “sanal sayılar”, “kübiğin çözümü”, “beşlinin çözülemezliği”, “Ksenon paradoksu”, “sonsuz seriler”.
Modül 3: Bilgisayar ve uzay bilimleri: Hesaplamalı araçlardaki gelişmeler: Napier logaritması, bilgisayarlar, programlama dilleri. Yapay zeka. Uzay Bilimi: Teleskoplar, uzay araçları, aya iniş, Mars'a iniş.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Bilimsel fikirlerin gelişimini anlamak
  • 2- Yeniliklere verilen toplumsal tepkilerin anlaşılması
  • 3- Fiziksel prensiplerin temel anlayışı
  • 4- Matematiksel kavramların temel anlayışı
  • 5- Hesaplama araçlarına ilişkin temel anlayış
  • 6- Etkin yazılı ve sözlü iletişim becerileri
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Teorik dersler


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Modül 1, Fizik: Çeşitli mitolojilerde evrenin tanımı. Antik Yunan'da bilim. Evrenin yermerkezli tanımı ve ortaçağda bilime etkileri. Yok
2 Modül 1, Fizik: Güneş merkezli evren, toplumun tepkisi/tepkisi. Astronomik gözlemler, gök mekaniği. Yok
3 Modül 1, Fizik: Modern fizik, kuantum fiziği, görelilik teorisi, Michelson-Morley deneyi, temel parçacıklar ve yerçekimi dalgaları için gözlemler. Yok
4 Öğrenci katkıları (Modül 1) Rapor ve sunum hazırlama
5 Modül 2: Matematik: Sayı sistemlerinin evrimi. Antik çağ matematiği: İrrasyonel sayıların tanıtılmasının gerekliliği, temel ispatlar, Orta çağda matematik, polinom denklemlerinin çözümü. Matematiğe karşı sosyal tutum Yok
6 Modül 2, Matematik: “Hesap”ın icadı, navigasyona etkileri. Zenon'un paradoksu, sonsuzluk kavramı. Modern matematiğe doğru. Grafik teorisi. Yok
7 Modül 2: Matematik: Modern matematik. Yeni fikirler, Riemann olmayan geometriler. “Topoloji” kavramı, değişmezler. Uygulamalar ve sosyal etkiler. Kriptoloji, kuantum hesaplama. Yok
8 Öğrencikatkıları (Modül 2) Rapor ve sunum hazırlama
9 Modül 3: Bilgisayar Bilimi: Hesaplamalı yöntemler ve araçlar, tarihsel perspektif. Hesaplamalı araçlardaki gelişmeler: Napier logaritması ve etkileri. Bilgisayarlar ve programlama dilleri. Artan hesaplama gücünün uzay teknolojilerine etkileri. Yok
10 Modül 3. Uzay Bilimi: Teleskoplar, uzay araçları, uzay araştırmaları için teknik ve hesaplamalı gereksinimler. Aya inişin ve Mars'a inişin sosyal etkileri. Yok
11 Modül 3. Yapay zeka. Nedir bu? Nasıl kodlanır? Yapay zekanın öncüleri nelerdi? Toplumda YZ algısı. Yok
12 Öğrencikatkıları (Modül 3) Rapor ve sunum hazırlama
13 Dönem projeleri sunumu Rapor ve sunum hazırlama
14 Dönem projeleri sunumu Rapor ve sunum hazırlama


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

• McClellan J.E & Dorn H. (2009). The History of Science and Technology in the World, Baltimore : John Hopkins University Press.
• Dear, P. (2009).Revolutionizing the Sciences: European Knowledge and Its Ambitions, 1500-1700. Princeton: Princeton University Press.
• Cardwell D. (1995). The Norton History of Technology, New York: Norton.
• Seline H. (1997). Encyclopaedia of the History of Science, Technology, and Medicine in Non – Western Cultures, Dordrecht: Kluwer Academic Publisher
• https://www.amazon.co.uk/Fabric-Heavens-Development-Astronomy-Dynamics/dp/0226808483


DİĞER KAYNAKLAR

• S. Toulmin, J. Goodfield, The Fabric of Heavens, The Development of Astronomy and Dynamics Harper & Row, Publishers New York, Hagerstown, San Francisco, London, 1961
• T.S. Kuhn, The Copernical Revolution,Harvard University Press, 1985


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 -
Proje 3 60
Final Sınavı 1 40
Total: 18 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje31030
Final Sınavı15353
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1                          
OC2                          
OC3                          
OC4                          
OC5                          
OC6