DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Bilimsel Devrimler ve Sosyal Etkileri KHAS 1030 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Dersin amacı, matematiksel ve bilimsel keşiflerin zaman çizelgesini, o dönemdeki sosyal iklimin ve bunların sosyal etkilerinin analizini sağlamaktır. Örnekler disiplinin paradigmasını değiştiren “devrimci” olaylardan seçilecektir.
Dersin İçeriği: Ders fizik, matematik, bilgisayar bilimi ve uzay bilimi alanlarında 3 modülden oluşacaktır. Her modül 3 hafta ders ve 1 hafta öğrenci katkılarından oluşacaktır. Dersin son 2 haftası öğrencinin tarihi devrim niteliğindeki bilimsel olaylar/perspektifler üzerine çalışmasına ayrılacaktır. Modüller aşağıdaki gibidir. Her modülde seçilen etkinlikler, teknik özellikleri, son teknolojiye katkıları, söz konusu etkinliğin etkisi öncesinde ve sonrasında toplumun konuya/olayına karşı tutumu açısından anlatılacaktır.
Modül 1: Fizik: Efsanevi evrenler, yer merkezli sistem, güneş merkezli sistem, gök mekaniği, görelilik teorisi.
Modül 2: Matematik: Sayı sistemlerinin evrimi ve sonsuzluk kavramı, “irrasyonel sayılar”, “sanal sayılar”, “kübiğin çözümü”, “beşlinin çözülemezliği”, “Ksenon paradoksu”, “sonsuz seriler”.
Modül 3: Bilgisayar ve uzay bilimleri: Hesaplamalı araçlardaki gelişmeler: Napier logaritması, bilgisayarlar, programlama dilleri. Yapay zeka. Uzay Bilimi: Teleskoplar, uzay araçları, aya iniş, Mars'a iniş.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Bilimsel fikirlerin gelişimini anlamak
  • 2- Yeniliklere verilen toplumsal tepkilerin anlaşılması
  • 3- Fiziksel prensiplerin temel anlayışı
  • 4- Matematiksel kavramların temel anlayışı
  • 5- Hesaplama araçlarına ilişkin temel anlayış
  • 6- Etkin yazılı ve sözlü iletişim becerileri
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Teorik dersler


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

• McClellan J.E & Dorn H. (2009). The History of Science and Technology in the World, Baltimore : John Hopkins University Press.
• Dear, P. (2009).Revolutionizing the Sciences: European Knowledge and Its Ambitions, 1500-1700. Princeton: Princeton University Press.
• Cardwell D. (1995). The Norton History of Technology, New York: Norton.
• Seline H. (1997). Encyclopaedia of the History of Science, Technology, and Medicine in Non – Western Cultures, Dordrecht: Kluwer Academic Publisher
• https://www.amazon.co.uk/Fabric-Heavens-Development-Astronomy-Dynamics/dp/0226808483


DİĞER KAYNAKLAR

• S. Toulmin, J. Goodfield, The Fabric of Heavens, The Development of Astronomy and Dynamics Harper & Row, Publishers New York, Hagerstown, San Francisco, London, 1961
• T.S. Kuhn, The Copernical Revolution,Harvard University Press, 1985


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 -
Proje 3 60
Final Sınavı 1 40
Total: 18 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje31030
Final Sınavı15353
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1                    
OC2                    
OC3                    
OC4                    
OC5                    
OC6