Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Hikâye Anlatıcılığı: Mitler, Destanlar ve Masallar | KHAS 1464 | Güz | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Ortak Dersler Bölümü |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | Bu ders, yüzyıllardır insan hayal gücünü meşgul eden anlatıları araştırır. Dünyanın gizemlerini açıklayan büyüleyici mitlerden, eski uygarlıkların kahramanlık destanlarına ve nesiller boyunca aktarılan zamansız masallara, öğrenciler çeşitli hikâye anlatım türlerini inceleyerek bu hikâyelerin toplum ve kültür üzerindeki derin etkisini keşfedecekler. Bu ders, eleştirel analiz ve yaratıcı katılım yoluyla, farklı kültür ve dönemlerde yankı bulan evrensel temaları ve arketipleri ortaya çıkarmayı ve öğrencilere hikâye anlatımının gücü ve önemi hakkında daha derin bir anlayış sağlamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders hem sözlü hem de yazılı gelenekleri kapsayan hikâye anlatımının kökenlerini ve önemini ele alacak. Öğrenciler, önemli mitolojik figürleri keşfederek çeşitli kültürlerden yaratılış mitlerini inceleyecek, efsaneler ve kahramanlık hikayeleri ile kahramanın yolculuğu kavramını öğrenecekler. Derste, epik şiir ve türkü örnekleri incelenecek, ardından ortak temalar ve motifler vurgulanarak halk masalları ve peri masalları ele alınacak. Ayrıca bu klasik hikâyelerin modern medyadaki uyarlamaları analiz edilerek, bunların günümüzdeki önemi vurgulanacak. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders anlatımı ve Yazma-Tartışma Çalışmaları; 1. Özet ve eleştirel yanıt paragrafları 2. Poster Sunumu 3. Ödev 4. Final önerisi ve projesi |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İzlence Tanıtımı ve İçeriğe Genel Bakış | Hazırlık gerekmiyor. |
2 | Hikâye Anlatıcılığının Gücü | Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık |
3 | Mitler ve Mitolojiler | Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık |
4 | Arketipler, Temalar ve Motifler | Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık |
5 | Destanlar ve “Kahramanın Yolculuğu” | Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık |
6 | Doğa ve Hayvan Sembolizmi | Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık |
7 | Epik Şiir ve Türküler | Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık |
8 | Poster sunumu | Poster sunumu için hazırlık |
9 | Peri Masallarında Büyü ve Doğaüstü | Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık |
10 | Sözlü Anlatımdan Milli Edebiyata Halk Hikâyelerinde Kültürel Kalıplar | Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık |
11 | Şehir Efsanelerinde Seks, Suç ve Şiddet | Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık |
12 | Modern Uyarlamalar | Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık |
13 | Kültürel Etki ve Miras | Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık |
14 | Genel Tekrar ve Proje Önerileri | Proje önerisi için hazırlık |
Ders Sunumu, seçme metinler, filmler, kısa klipler ve çeşitli bilimsel makaleler: Raglan, L. (1990). The folk-tale. In O. Rank, L. Raglan, & A. Dundes (Eds.), In quest of the hero (pp. 99-109). Princeton University Press. Segal, R. A. (2004). Myth and structure. In Myth: A very short introduction (1st ed., pp. 45-67). Oxford University Press. Joseph Campbell. The Hero with a Thousand Faces. Princeton, NJ: Princeton U P, 1968. Donna Rosenberg, ed. World Mythology: An Anthology of the Great Myths and Epics. 3rd edition. Lincolnwood, IL: NTC Publishing, 1999. Sherman, J. (2008). Storytelling: An encyclopedia of mythology and folklore. M.E. Sharpe. López-Ruiz, C. (2014). Gods, heroes, and monsters: A sourcebook of Greek, Roman, and Near Eastern myths in translation. Oxford University Press. Garry, J., & El-Shamy, H. (2005). Archetypes and motifs in folklore and literature: A handbook. Routledge. Ong, W. J. (2012). Orality and literacy: The technologizing of the word. Routledge. |
Belgeseller: “The Power of Myth” (1988) https://www.youtube.com/watch?v=bu4wVTl6sAE “Mythos” (1996) https://archive.org/details/Mythos1 Filmler: “The Tale of the Princess Kaguya” (2013) by Studio Ghibli “Pan’s Labyrinth” (2006) by Guillermo del Toro Podcastler: “Timeless Tales and Traditions”: https://open.spotify.com/show/4mdZtkpRMbOkp62RYjm5FK “Lore”: https://www.lorepodcast.com/ |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 10 |
Proje | 1 | 30 |
Ödev | 1 | 20 |
Sunum/Jüri | 1 | 25 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 3 | 15 |
Total: | 20 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 12 | 1 | 12 |
Proje | 1 | 6 | 6 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 12 | 4 | 48 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 3 | 3 | 9 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 |
OC1 | ||||||||||
OC2 | ||||||||||
OC3 | ||||||||||
OC4 | ||||||||||
OC5 |