DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Hikâye Anlatıcılığı: Mitler, Destanlar ve Masallar KHAS 1464 Güz 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Ortak Dersler Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu ders, yüzyıllardır insan hayal gücünü meşgul eden anlatıları araştırır. Dünyanın gizemlerini açıklayan büyüleyici mitlerden, eski uygarlıkların kahramanlık destanlarına ve nesiller boyunca aktarılan zamansız masallara, öğrenciler çeşitli hikâye anlatım türlerini inceleyerek bu hikâyelerin toplum ve kültür üzerindeki derin etkisini keşfedecekler. Bu ders, eleştirel analiz ve yaratıcı katılım yoluyla, farklı kültür ve dönemlerde yankı bulan evrensel temaları ve arketipleri ortaya çıkarmayı ve öğrencilere hikâye anlatımının gücü ve önemi hakkında daha derin bir anlayış sağlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders hem sözlü hem de yazılı gelenekleri kapsayan hikâye anlatımının kökenlerini ve önemini ele alacak. Öğrenciler, önemli mitolojik figürleri keşfederek çeşitli kültürlerden yaratılış mitlerini inceleyecek, efsaneler ve kahramanlık hikayeleri ile kahramanın yolculuğu kavramını öğrenecekler. Derste, epik şiir ve türkü örnekleri incelenecek, ardından ortak temalar ve motifler vurgulanarak halk masalları ve peri masalları ele alınacak. Ayrıca bu klasik hikâyelerin modern medyadaki uyarlamaları analiz edilerek, bunların günümüzdeki önemi vurgulanacak.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Mitlerin, destanların ve masalların tarihsel ve kültürel bağlamlarını anlamak.
  • 2- Bu hikâye anlatım biçimlerine özgü anlatı yapılarını ve temaları analiz etmek.
  • 3- Hikâye anlatımının kültürel kimlik ve değerlerin şekillenmesindeki rolünü keşfetmek.
  • 4- Yaratıcı yazarlık ve hikâye anlatımı becerilerini geliştirmek.
  • 5- Geniş bir araştırma araçları yelpazesi kullanmak ve çalışmalarını izleyicilere hazırlayıp sunma yeteneğini göstermek.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı ve Yazma-Tartışma Çalışmaları; 1. Özet ve eleştirel yanıt paragrafları 2. Poster Sunumu 3. Ödev 4. Final önerisi ve projesi


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 İzlence Tanıtımı ve İçeriğe Genel Bakış Hazırlık gerekmiyor.
2 Hikâye Anlatıcılığının Gücü Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık
3 Mitler ve Mitolojiler Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık
4 Arketipler, Temalar ve Motifler Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık
5 Destanlar ve “Kahramanın Yolculuğu” Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık
6 Doğa ve Hayvan Sembolizmi Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık
7 Epik Şiir ve Türküler Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık
8 Poster sunumu Poster sunumu için hazırlık
9 Peri Masallarında Büyü ve Doğaüstü Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık
10 Sözlü Anlatımdan Milli Edebiyata Halk Hikâyelerinde Kültürel Kalıplar Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık
11 Şehir Efsanelerinde Seks, Suç ve Şiddet Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık
12 Modern Uyarlamalar Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık
13 Kültürel Etki ve Miras Ders materyalinin okunması, yazı çalışması için ön hazırlık
14 Genel Tekrar ve Proje Önerileri Proje önerisi için hazırlık


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Ders Sunumu, seçme metinler, filmler, kısa klipler ve çeşitli bilimsel makaleler:
Raglan, L. (1990). The folk-tale. In O. Rank, L. Raglan, & A. Dundes (Eds.), In quest of the hero (pp. 99-109). Princeton University Press.
Segal, R. A. (2004). Myth and structure. In Myth: A very short introduction (1st ed., pp. 45-67). Oxford University Press.
Joseph Campbell. The Hero with a Thousand Faces. Princeton, NJ: Princeton U P, 1968.
Donna Rosenberg, ed. World Mythology: An Anthology of the Great Myths and Epics. 3rd edition. Lincolnwood, IL: NTC Publishing, 1999.
Sherman, J. (2008). Storytelling: An encyclopedia of mythology and folklore. M.E. Sharpe.
López-Ruiz, C. (2014). Gods, heroes, and monsters: A sourcebook of Greek, Roman, and Near Eastern myths in translation. Oxford University Press.
Garry, J., & El-Shamy, H. (2005). Archetypes and motifs in folklore and literature: A handbook. Routledge.
Ong, W. J. (2012). Orality and literacy: The technologizing of the word. Routledge.


DİĞER KAYNAKLAR

Belgeseller:
“The Power of Myth” (1988) https://www.youtube.com/watch?v=bu4wVTl6sAE
“Mythos” (1996) https://archive.org/details/Mythos1
Filmler:
“The Tale of the Princess Kaguya” (2013) by Studio Ghibli
“Pan’s Labyrinth” (2006) by Guillermo del Toro
Podcastler:
“Timeless Tales and Traditions”: https://open.spotify.com/show/4mdZtkpRMbOkp62RYjm5FK
“Lore”: https://www.lorepodcast.com/


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Proje 1 30
Ödev 1 20
Sunum/Jüri 1 25
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 3 15
Total: 20 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama12112
Proje166
Ödev133
Sunum/Jüriye Hazırlık155
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler12448
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar339
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1                    
OC2                    
OC3                    
OC4                    
OC5