DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Denizler, Okyanuslar ve Uygarlıklar PSIR 120 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 4
Akademik Birim: Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: 1. Denizlerin ve okyanusların, insanlığın gelişimdeki rolü ve öneminin anlaşılması.

2. İnsan topluluklarının deniz ve okyanuslarla kurdukları ilişkilerin güvenlik ve refahlarına etkilerinin incelenmesi.

3. Tarih boyunca ortaya çıkmış deniz uygarlıklarının önemlilerinin işlenmesi.

4. Deniz ve okyanusların siyasal ve stratejik kültüre etkilerinin karşılaştırılmalı olarak ele alınması.

5. Denizlerin ve okyanusların çevrenin sürdürülebildiği bakımından önemini anlamlandırılması
Dersin İçeriği: Ders, öğrencilere uygarlığın gelişimde deniz ve okyanusların etkisini tanıtır. Toplumların deniz ile okyanus ile kurdukları bağların siyasi kültürlerinin, ekonomik önceliklerinin ve diğer topluluklarla kurdukları ilişkilerin şekillenmesindeki rolüne vurgu yapar. Denize ilişkin temel konulara ve çevresel sorunlara farkındalığı geliştirir.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Denizlerin ve okyanusların kültürleri ve uygarlıkları şekillendirici etkisini tartışabilir.
  • 2- Denizler ve okyanuslar üzerinden kurgu ve gerçek ayrımını örneklerle yapabilir
  • 3- Doğal felaketler ile kültür ve uygarlıkların yükseliş ve düşüşü arasındaki ilişkiyi anlamlandırabilir.
  • 4- Yaşadığı çevredeki kültür ve uygarlık mirasının deniz ve okyanuslarla ilişkisine dair farkındalığı gelişir.
  • 5- Günümüz dünyasında deniz ve okyanusların siyasi, ekonomik ve stratejik önemini değerlendirebilir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Öğretim elemanı derslerde PowerPoint sunuşları, belgesel gösterimleri yapacak, işlenen konulara ilişkin tartışmaları yönetecektir. İşlenecek konularla ilgili okuma ödevleri verecektir. Her hafta ders sonunda o haftanın konularını içeren çevrimiçi sınav yapacaktır. Ayrıca ara sınav ya da final sınavı yapılmayacaktır.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş: Su, Okyanusların Önemi, Dersin Tanıtımı Rock, Sima and Knapen (2020: 532-539)
2 Okyanusların oluşumu De Santos et. al. (2009: 98-102). Isaacs-Thomas (2023).
3 Büyük Tufan: Mit mi Gerçek mi? Wilson (2024: 12-15) Saghir (2019:1-4).
4 Fenikeliler: İlk Deniz Kavmi? Kotsonas (2013: 5297-5299) Monroe (2018: 195-241)
5 Troya Doğu ve Batı arasındaki ilk büyük savaş – Deniz geçitlerinin kontrolü Hogue (2024: 447-487)
6 Deniz Kavimleri/The Sea People Rafaelle D’Amato and Andrea Salimbeti (2015)
7 Peloponez Savaşı: Deniz Gücü Kara Gücüne karşı (İ.Ö.431-404) Lambert, (2018: 45-79)
8 Deniz Gücü Devletleri: Kartaca Lambert, (2018): 80-108
9 Kayıp Liman, İstanbul (İ.Ö. 4 YY) Kocabaş, (2014: 26-41)
10 Deniz Gücü Devletleri: Venedik Lambert (2018), 110-156
11 Balina ve Balina avcılığı (1563-1640) Schmitt (1997), Land and Sea, pp. 13-19.
12 Deniz Gücü Devletleri: Hollanda Cumhuriyeti Lambert (2018: 157-203).
13 Coğrafi Keşifler: Okyanus Aşırı İmparatorluklar Elliot (2015: 200-226)
14 Deniz Gücü Devletleri: Britanya (1806-1956) Lambert, (2018: 266-310).


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

D’Amato, R. and Salimbeti, A. 2015. Sea People of the Bronze Age Mediterranean, c. 1400 BC – 1000 BC. Oxford: Osprey Publishing.

De Santo, N.G., Bisaccia, C., Bilancio, G., Romano, M, Cirillo, M. 2009. The nature of water: Thales’ arkhe. Journal of Nephrology 22. (January).

Elliot, J.J. 2015. Iberian Empires. In H. Scott (ed.), The Oxford Handbook of Early Modern European History (1350-1750). Vol II. Cultures and Power. Oxford: Oxford University Press.

Hogue, Shannon LaFayette. 2024. The Trojan War, a Trojan War, or some Trojan Wars? Considering the Historcity of the Trojan War. In Kvapil, L.A. and Shelton, K. (eds.) Brill’s Companion to Warfare in the Bronze Age Aegean. Boston: Brill.

Isaacs-Thomas, Bella. 2023. How did the Oceans Form? Four Things to Know from past and present, PBS News, (June 8). https://www.pbs.org/newshour/science/how-did-the-ocean-form-4-things-to-know-about-its-past-and-present

Katsonas, Antonis. 2013. Phonecia and Phonecians. In R.S. Bagnall, C.B. Brodersen, Champion, K., E. Ersken, S.E. Heubner (eds.), The Encyclopedia of Ancient History. Blackwell: London.

Kocabaş, Ufuk. 2014. Yenikapı Shipwrecks Excavation and Studies. TİNA: Maritime Archeology Periodical, No. 1. (May).

Lambert, Andrew. 2018. Sea Power States. New Haven and London: Yale University Press.

Monroe, C.M. 2018 Marginalizing civilization: the Phoenician redefinition of power circa 1300–800 BC. In K. Kristiansen, T. Lindkvist and J. Myrdal (eds.), Trade and Civilisation: Economic Networks and Cultural Ties, from Prehistory to the Early Modern Era. Cambridge: Cambridge University Press.

Rock, J, Sima, A, Knapen, M. 2020. What is the Ocean: A Sea-change in our perceptions and values. Aquatic Conservation: Marine and Freshwater Ecosystems. 30. March).

Saghir, Isra Aemen. 2019. Torrent and Tempest and Flood: An Analysis of Flood Myth across Cultures. Young Anthropology 1/1. (Fall).

Schmitt, Carl. 1997. Land and Sea. Washington, D.C., Plutarch Press.

Wilson, Samuel. 2024. Great Floods. Natural History. 132/2. (February).


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Arazi Çalışması 2 30
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 14 70
Total: 16 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Arazi Çalışması236
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler13226
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar13226
Toplam İş Yükü (saat):100


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1                          
OC2                          
OC3                          
OC4                          
OC5