Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Denizler, Okyanuslar ve Uygarlıklar | PSIR 120 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 4 |
Akademik Birim: | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | Yok |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | 1. Denizlerin ve okyanusların, insanlığın gelişimdeki rolü ve öneminin anlaşılması. 2. İnsan topluluklarının deniz ve okyanuslarla kurdukları ilişkilerin güvenlik ve refahlarına etkilerinin incelenmesi. 3. Tarih boyunca ortaya çıkmış deniz uygarlıklarının önemlilerinin işlenmesi. 4. Deniz ve okyanusların siyasal ve stratejik kültüre etkilerinin karşılaştırılmalı olarak ele alınması. 5. Denizlerin ve okyanusların çevrenin sürdürülebildiği bakımından önemini anlamlandırılması |
Dersin İçeriği: | Ders, öğrencilere uygarlığın gelişimde deniz ve okyanusların etkisini tanıtır. Toplumların deniz ile okyanus ile kurdukları bağların siyasi kültürlerinin, ekonomik önceliklerinin ve diğer topluluklarla kurdukları ilişkilerin şekillenmesindeki rolüne vurgu yapar. Denize ilişkin temel konulara ve çevresel sorunlara farkındalığı geliştirir. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Öğretim elemanı derslerde PowerPoint sunuşları, belgesel gösterimleri yapacak, işlenen konulara ilişkin tartışmaları yönetecektir. İşlenecek konularla ilgili okuma ödevleri verecektir. Her hafta ders sonunda o haftanın konularını içeren çevrimiçi sınav yapacaktır. Ayrıca ara sınav ya da final sınavı yapılmayacaktır. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Su, Okyanusların Önemi, Dersin Tanıtımı | Rock, Sima and Knapen (2020: 532-539) |
2 | Okyanusların oluşumu | De Santos et. al. (2009: 98-102). Isaacs-Thomas (2023). |
3 | Büyük Tufan: Mit mi Gerçek mi? | Wilson (2024: 12-15) Saghir (2019:1-4). |
4 | Fenikeliler: İlk Deniz Kavmi? | Kotsonas (2013: 5297-5299) Monroe (2018: 195-241) |
5 | Troya Doğu ve Batı arasındaki ilk büyük savaş – Deniz geçitlerinin kontrolü | Hogue (2024: 447-487) |
6 | Deniz Kavimleri/The Sea People | Rafaelle D’Amato and Andrea Salimbeti (2015) |
7 | Peloponez Savaşı: Deniz Gücü Kara Gücüne karşı (İ.Ö.431-404) | Lambert, (2018: 45-79) |
8 | Deniz Gücü Devletleri: Kartaca | Lambert, (2018): 80-108 |
9 | Kayıp Liman, İstanbul (İ.Ö. 4 YY) | Kocabaş, (2014: 26-41) |
10 | Deniz Gücü Devletleri: Venedik | Lambert (2018), 110-156 |
11 | Balina ve Balina avcılığı (1563-1640) | Schmitt (1997), Land and Sea, pp. 13-19. |
12 | Deniz Gücü Devletleri: Hollanda Cumhuriyeti | Lambert (2018: 157-203). |
13 | Coğrafi Keşifler: Okyanus Aşırı İmparatorluklar | Elliot (2015: 200-226) |
14 | Deniz Gücü Devletleri: Britanya (1806-1956) | Lambert, (2018: 266-310). |
D’Amato, R. and Salimbeti, A. 2015. Sea People of the Bronze Age Mediterranean, c. 1400 BC – 1000 BC. Oxford: Osprey Publishing. De Santo, N.G., Bisaccia, C., Bilancio, G., Romano, M, Cirillo, M. 2009. The nature of water: Thales’ arkhe. Journal of Nephrology 22. (January). Elliot, J.J. 2015. Iberian Empires. In H. Scott (ed.), The Oxford Handbook of Early Modern European History (1350-1750). Vol II. Cultures and Power. Oxford: Oxford University Press. Hogue, Shannon LaFayette. 2024. The Trojan War, a Trojan War, or some Trojan Wars? Considering the Historcity of the Trojan War. In Kvapil, L.A. and Shelton, K. (eds.) Brill’s Companion to Warfare in the Bronze Age Aegean. Boston: Brill. Isaacs-Thomas, Bella. 2023. How did the Oceans Form? Four Things to Know from past and present, PBS News, (June 8). https://www.pbs.org/newshour/science/how-did-the-ocean-form-4-things-to-know-about-its-past-and-present Katsonas, Antonis. 2013. Phonecia and Phonecians. In R.S. Bagnall, C.B. Brodersen, Champion, K., E. Ersken, S.E. Heubner (eds.), The Encyclopedia of Ancient History. Blackwell: London. Kocabaş, Ufuk. 2014. Yenikapı Shipwrecks Excavation and Studies. TİNA: Maritime Archeology Periodical, No. 1. (May). Lambert, Andrew. 2018. Sea Power States. New Haven and London: Yale University Press. Monroe, C.M. 2018 Marginalizing civilization: the Phoenician redefinition of power circa 1300–800 BC. In K. Kristiansen, T. Lindkvist and J. Myrdal (eds.), Trade and Civilisation: Economic Networks and Cultural Ties, from Prehistory to the Early Modern Era. Cambridge: Cambridge University Press. Rock, J, Sima, A, Knapen, M. 2020. What is the Ocean: A Sea-change in our perceptions and values. Aquatic Conservation: Marine and Freshwater Ecosystems. 30. March). Saghir, Isra Aemen. 2019. Torrent and Tempest and Flood: An Analysis of Flood Myth across Cultures. Young Anthropology 1/1. (Fall). Schmitt, Carl. 1997. Land and Sea. Washington, D.C., Plutarch Press. Wilson, Samuel. 2024. Great Floods. Natural History. 132/2. (February). |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Arazi Çalışması | 2 | 30 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 14 | 70 |
Total: | 16 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 13 | 2 | 26 |
Toplam İş Yükü (saat): | 100 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 | PY11 | PY12 | PY13 |
OC1 | |||||||||||||
OC2 | |||||||||||||
OC3 | |||||||||||||
OC4 | |||||||||||||
OC5 |