DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sanatta Mekansal Pratikler ARC 328 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Sanat ve Tasarım Fakültesi Mimarlık Bölümü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu ders mekândan kente, çağdaş sanatın toplumsal uzamdaki rolünü
mekân, sanat nesnesi ve izleyici arasındaki ilişkilerle araştırmayı hedefler.
Sanatta mekân odaklı pratiklerin sosyo-politik ve kültürel açıdan
okunmasıyla güncel sanatta yeni roller ve stratejiler hakkında pratik ve teorik
bilgi kazandırmayı hedefleyen ders, öğrencilere mekânsal pratikler ve
sanatın yaratıcı etkileşimi aracılığıyla bu alanlardaki diyalogları genişletme
ve geliştirme fırsatı sunar.
Sanat yapıtı, mekân ve izleyici arasındaki ilişkiyi değerlendirmeye yönelik
olan ders, bu amaçla, modüler birimler halinde hazırlanmıştır.
Dersin İçeriği: Öncelikle, ilk modül modern sanatın özerk ve sınırlı yapısına karşın sosyal
ve pratik olma arzusunu inceleyeceğiz. Buradan hareketle, ‘’Yararcılık ve
İnşa’’ modern sanatın tarihsel avangartlarından biri olan Rus
Konstrüktivizminin biçimler aracılığıyla tasarıma yönelerek yararcı
formasyonların sanata nasıl kazandırıldığını irdeleyeceğiz. Sonrasında,
Avangard sanatın farklı bir düzlemi olan Dada hareketinin toplumsala yönelik
müdahaleci sanat etkinlikleri ve gündelik yaşantıda bulunan nesnelerin hazır
yapıt adı altında geleneksel sanat üretim tekniklerine karşı sunulmasını,
örnekler ve sanatçı metinleri üzerinden inceleyeceğiz. Avangard mirası,
1960’lar geç modern sanatında bakanın bakışına uygun addedilen nesneler
(sanat yapıtı) sunmayı reddeden gerçek uzamdaki gerçek ilişkilere yönelik
yeni bir sanat pratiği inşa edilmesiyle bağlamsallaştırılarak araştıracağız.
Buradan devam eden izlek ‘’Genişletilmiş Alanlar’’ da sanatta uzama yönelik
sorunsallaştırmanın 1970’lerde mimari kavramıyla nasıl ele alındığını ve bu
kavramın katkısıyla sanatın galeri ve müze gibi mekanlar dışında kültürel,
politik ve sosyal uzamlarda kendini nasıl gösterdiğini incelemek üzerinedir.
Bu referanslardan yola çıkarak 1980 sonlarında çağdaş sanatın
ulusaşırılaşmasına odaklanarak, kültürler çoğulluğu ve anlamın
evrenselliğini sosyal ve antropolojik sorunsallar içinde inceleyeceğiz. Güncel
sanattan örneklerle sanatın toplumsal kullanım değerinin günümüzde neden
hala önemini koruduğunu sorgulayacağız. Dönem sonunda, öğrenciler
eğitmenle birlikte yürüttükleri pratik ve teorik araştırmalarını izleyici
katılımının temel gerekliliğini taşıyan bir enstalasyon çalışmasıyla
tamamlayacaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Sanatta mekânsal pratiklerin gelişimini ve günümüzdeki durumunu tanımlayabilme ve önemini/rolünü analiz edebilme
  • 2- Kamusal sanat hakkında incelikli bir seçim yapabilme ve bu konu hakkında bilgi sahibi olmak
  • 3- Mekânsal pratikler üzerine araştırma yürütebilme, eleştirel yaklaşım geliştirme ve mekâna özgü sanat, sanatın sosyo-politik alandaki varlığı üzerine bilgi sahibi olmak
  • 4- Bireysel/kolektif yapılan araştırma ve yerleştirmeyi bağlamsallaştırmayı öğrenmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Derste gerçekleşen modüller sonrası bireysel ve kolektif öğrenci sunumları atölye çalışmalarına yönelerek metinsel ve biçimsel araştırmalar ile farklı öğrenme ortamlarının yaratılmasına vurgu yapar. Görsel ve metinsel olarak desteklenmiş derslerin yanı sıra, saha ve sergi ziyaretleri dersin kombinasyonunu oluşturur. Aynı zamanda ders içeriğine katkı sağlayabilecek profesyonellerin öğrencilerle yapacağı sunum ve söyleşilerde dersin kapsamını desteklemek ve genişletmek üzerinedir.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş Syllabus’un incelenmesi, dersin tanıtımı ve tanışma sunumu
2 Özerk Sanat Önerilen Metinlerin Okunması / Öğrenci Sunum / Tartışma
3 Yararcılık ve İnşa Önerilen Metinlerin Okunması / Öğrenci Sunum
4 Maddi Yapıların İfadeleri Önerilen Metinlerin Okunması / Öğrenci Sunum
5 Avangard’ın Mirası Önerilen Metinlerin Okunması / Öğrenci Sunum
6 Mekâna Özgülüğün Jeneolojisi Önerilen Metinlerin Okunması / Öğrenci Sunum
7 Genişletilmiş Alanlar Önerilen Metinlerin Okunması / Öğrenci Sunum
8 Sanat ve Sosyal Mübadele Biçimleri Önerilen Metinlerin Okunması / Öğrenci Sunum
9 Araştırma Sunumu Araştırma Önerisi Sunumu
10 Sanat ve Toplumsal Katılım Önerilen Metinlerin Okunması
11 Araştırma Sunumu Araştırmayı Geliştirme
12 Araştırma Sunumu Araştırmayı Geliştirme
13 Final için Hazırlık Sergileme için mekânda hazırlık
14 Final: Araştırma çıktısı ve Yerleştirme Yerleştirme


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Kwon, M. (2002). One Place After Another: Site Specific Art and Locational Identity.
The MIT Press.
Meyer, J. (2000). Site Intervention: Situating Installation Art (E. Suderberg, Ed.). University of
Minneapolis.
Kaye, N. (2000). Site-Specific Art: Performance, Place and Documentation.
Osborne, P. (2013). Anywhere or Not at All: Philosophy of Contemporary Art. Verso Books.
Gray, C. (1986). The Russian Experiment in Art: 1863-1922. Thames & Hudson.
Buchloch, B. (1981). Michael Asher and the Conclusion of Sculpture. Performance, Text(e)s
and Documents.
Ranciere, J. (2004). The Politics of Aesthetics (S. Lotringer, Ed.). Continuum.
Harrison, C., & Wood. (2002). Art in Theory, 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas, Wiley-Blackwell
Finkelpearl, T. (2000). Dialogues in Public Art. MIT Press.
Light A. and M.Smith J.(1997) The Production of Public Space In Light A., Smith JM,( eds.)


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 10
Sunum/Jüri 4 40
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 8 20
Final Sınavı 1 30
Total: 27 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Sunum/Jüriye Hazırlık4520
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler8216
Final Sınavı14747
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13
OC1                          
OC2                          
OC3                          
OC4