Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Sanatta Mekansal Pratikler | ARC 328 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 5 |
Akademik Birim: | Sanat ve Tasarım Fakültesi Mimarlık Bölümü |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | Bu ders mekândan kente, çağdaş sanatın toplumsal uzamdaki rolünü mekân, sanat nesnesi ve izleyici arasındaki ilişkilerle araştırmayı hedefler. Sanatta mekân odaklı pratiklerin sosyo-politik ve kültürel açıdan okunmasıyla güncel sanatta yeni roller ve stratejiler hakkında pratik ve teorik bilgi kazandırmayı hedefleyen ders, öğrencilere mekânsal pratikler ve sanatın yaratıcı etkileşimi aracılığıyla bu alanlardaki diyalogları genişletme ve geliştirme fırsatı sunar. Sanat yapıtı, mekân ve izleyici arasındaki ilişkiyi değerlendirmeye yönelik olan ders, bu amaçla, modüler birimler halinde hazırlanmıştır. |
Dersin İçeriği: | Öncelikle, ilk modül modern sanatın özerk ve sınırlı yapısına karşın sosyal ve pratik olma arzusunu inceleyeceğiz. Buradan hareketle, ‘’Yararcılık ve İnşa’’ modern sanatın tarihsel avangartlarından biri olan Rus Konstrüktivizminin biçimler aracılığıyla tasarıma yönelerek yararcı formasyonların sanata nasıl kazandırıldığını irdeleyeceğiz. Sonrasında, Avangard sanatın farklı bir düzlemi olan Dada hareketinin toplumsala yönelik müdahaleci sanat etkinlikleri ve gündelik yaşantıda bulunan nesnelerin hazır yapıt adı altında geleneksel sanat üretim tekniklerine karşı sunulmasını, örnekler ve sanatçı metinleri üzerinden inceleyeceğiz. Avangard mirası, 1960’lar geç modern sanatında bakanın bakışına uygun addedilen nesneler (sanat yapıtı) sunmayı reddeden gerçek uzamdaki gerçek ilişkilere yönelik yeni bir sanat pratiği inşa edilmesiyle bağlamsallaştırılarak araştıracağız. Buradan devam eden izlek ‘’Genişletilmiş Alanlar’’ da sanatta uzama yönelik sorunsallaştırmanın 1970’lerde mimari kavramıyla nasıl ele alındığını ve bu kavramın katkısıyla sanatın galeri ve müze gibi mekanlar dışında kültürel, politik ve sosyal uzamlarda kendini nasıl gösterdiğini incelemek üzerinedir. Bu referanslardan yola çıkarak 1980 sonlarında çağdaş sanatın ulusaşırılaşmasına odaklanarak, kültürler çoğulluğu ve anlamın evrenselliğini sosyal ve antropolojik sorunsallar içinde inceleyeceğiz. Güncel sanattan örneklerle sanatın toplumsal kullanım değerinin günümüzde neden hala önemini koruduğunu sorgulayacağız. Dönem sonunda, öğrenciler eğitmenle birlikte yürüttükleri pratik ve teorik araştırmalarını izleyici katılımının temel gerekliliğini taşıyan bir enstalasyon çalışmasıyla tamamlayacaklar. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Derste gerçekleşen modüller sonrası bireysel ve kolektif öğrenci sunumları atölye çalışmalarına yönelerek metinsel ve biçimsel araştırmalar ile farklı öğrenme ortamlarının yaratılmasına vurgu yapar. Görsel ve metinsel olarak desteklenmiş derslerin yanı sıra, saha ve sergi ziyaretleri dersin kombinasyonunu oluşturur. Aynı zamanda ders içeriğine katkı sağlayabilecek profesyonellerin öğrencilerle yapacağı sunum ve söyleşilerde dersin kapsamını desteklemek ve genişletmek üzerinedir. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | Syllabus’un incelenmesi, dersin tanıtımı ve tanışma sunumu |
2 | Özerk Sanat | Önerilen Metinlerin Okunması / Öğrenci Sunum / Tartışma |
3 | Yararcılık ve İnşa | Önerilen Metinlerin Okunması / Öğrenci Sunum |
4 | Maddi Yapıların İfadeleri | Önerilen Metinlerin Okunması / Öğrenci Sunum |
5 | Avangard’ın Mirası | Önerilen Metinlerin Okunması / Öğrenci Sunum |
6 | Mekâna Özgülüğün Jeneolojisi | Önerilen Metinlerin Okunması / Öğrenci Sunum |
7 | Genişletilmiş Alanlar | Önerilen Metinlerin Okunması / Öğrenci Sunum |
8 | Sanat ve Sosyal Mübadele Biçimleri | Önerilen Metinlerin Okunması / Öğrenci Sunum |
9 | Araştırma Sunumu | Araştırma Önerisi Sunumu |
10 | Sanat ve Toplumsal Katılım | Önerilen Metinlerin Okunması |
11 | Araştırma Sunumu | Araştırmayı Geliştirme |
12 | Araştırma Sunumu | Araştırmayı Geliştirme |
13 | Final için Hazırlık | Sergileme için mekânda hazırlık |
14 | Final: Araştırma çıktısı ve Yerleştirme | Yerleştirme |
Kwon, M. (2002). One Place After Another: Site Specific Art and Locational Identity. The MIT Press. Meyer, J. (2000). Site Intervention: Situating Installation Art (E. Suderberg, Ed.). University of Minneapolis. Kaye, N. (2000). Site-Specific Art: Performance, Place and Documentation. Osborne, P. (2013). Anywhere or Not at All: Philosophy of Contemporary Art. Verso Books. Gray, C. (1986). The Russian Experiment in Art: 1863-1922. Thames & Hudson. Buchloch, B. (1981). Michael Asher and the Conclusion of Sculpture. Performance, Text(e)s and Documents. Ranciere, J. (2004). The Politics of Aesthetics (S. Lotringer, Ed.). Continuum. Harrison, C., & Wood. (2002). Art in Theory, 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas, Wiley-Blackwell Finkelpearl, T. (2000). Dialogues in Public Art. MIT Press. Light A. and M.Smith J.(1997) The Production of Public Space In Light A., Smith JM,( eds.) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 10 |
Sunum/Jüri | 4 | 40 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) | 8 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Total: | 27 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 8 | 2 | 16 |
Final Sınavı | 1 | 47 | 47 |
Toplam İş Yükü (saat): | 125 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 |
OC1 | ||||||||||
OC2 | ||||||||||
OC3 | ||||||||||
OC4 |