DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Yapay Zekâ ve Etik Hususlar KHAS 1040 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar Yok
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilere yapay zeka (AI) teknolojileri ve bu teknolojilerin etik boyutları hakkında kapsamlı bir anlayış kazandırmayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında temel kavramlar, AI uygulamalarının etik perspektiften değerlendirilmesi, tasarım süreçlerindeki etik zorluklar, veri gizliliği ve güvenliği, AI'nın sosyal yaşam ve iş gücü üzerindeki etik etkileri gibi konular ele alınacaktır. Dersin sonunda öğrenciler, AI ve etik ilişkisini kavrayabilecek, farklı AI türlerinin potansiyel risklerini ve fırsatlarını değerlendirebilecek, çeşitli sektörlerdeki AI uygulamalarının etik sonuçlarını analiz edebilecek, sorumlu AI kullanımı konusunda yetkinlik kazanacak ve AI etiğinin geleceğine yönelik eleştirel bir bakış açısı geliştirebileceklerdir.
Dersin İçeriği: Bu ders, yapay zekâ okuryazarlığının temelleri ve etik kavramlarla ilişkisi üzerine bir girişle başlar. AI'nın farklı türleri ve uygulamaları, etik perspektiften ele alınarak incelenir. Dersin ilerleyen bölümlerinde, AI tasarımındaki etik zorluklar, veri gizliliği, bilgi güvenliği ve şeffaflık gibi kritik konulara odaklanılır. AI'nın iş gücü ve toplumsal yaşam üzerindeki etik etkileri analiz edilirken, çeşitli sektörlerdeki uygulamaların doğurduğu etik sorumluluklar da tartışılır. Öğrenciler ayrıca AI araçlarının etkin ve sorumlu kullanımına yönelik pratik bilgiler edinir, etik ilkelere uygun prompt mühendisliği becerilerini geliştirir. Ders, yapay zekâ etiğinin geleceği ve AI'nın toplumsal entegrasyonundaki olası yönelimler üzerine yapılan tartışmalarla tamamlanır.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Yapay zekâ okuryazarlığının temel kavramlarını ve etikle ilişkisini açıklayabilecek,
  • 2- Yapay zekâ uygulamalarında karşılaşılan etik sorunları (yanlılık, gizlilik, şeffaflık, adalet vb.) analiz edebilecek,
  • 3- Çeşitli yapay zekâ araçlarını etkili ve etik bir şekilde kullanabilecek,
  • 4- Yapay zekânın iş gücü, sosyal yaşam ve farklı sektörler üzerindeki etik etkilerini değerlendirebilecek,
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Teorik bilgiler için anlatım, sınıf içi ve sınıf dışı etkinlikler


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş
2 Yapay Zekâ Okuryazarlığı ve Etik
3 Yapay Zekâ Türleri ve Uygulamaları: Etik Perspektifler
4 Yapay Zekâ Nasıl Çalışır? Tasarımda Etik Zorluklar
5 Veri, Bilgi ve Gizlilik
6 Yapay Zekânın Etik Boyutları
7 Yapay Zekânın Sosyal Hayattaki Etik Etkileri
8 Araştırma Haftası
9 Ara Sınav Sunumları
10 Yapay Zekânın İş Gücü Üzerindeki Etkisi: Haklar ve Riskler
11 Yapay Zekâ Araçlarının Etkin ve Sorumlu Kullanımı
12 Prompt Mühendisliği ve Etik Prompt Kullanımı
13 Yapay Zekâ Etiğinin Geleceği
14 Final Sunumları


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Artificial Intelligence: A Guide for Thinking Humans, Melanie Mitchell
A Brief History of Artificial Intelligence: What It Is, Where We Are, and Where We Are Going, Michael Wooldridge
Artificial Intelligence and You, Corona Brezina


DİĞER KAYNAKLAR

Artificial Intelligence: the Basics : The Basics, Kevin Warwick
https://chat.openai.com
https://gemini.google.com/


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Uygulama 5 20
Proje 2 40
Ödev 4 15
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) 5 25
Total: 16 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama5210
Proje22040
Ödev4832
Sunum/Jüriye Hazırlık2612
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler5315
Toplam İş Yükü (saat):151


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1                        
OC2                        
OC3                        
OC4