Akademik Birim: |
Çekirdek Program |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
Yok |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
- - |
Dersin Amacı: |
Bu ders, öğrencilere yapay zeka (AI) teknolojileri ve bu teknolojilerin etik boyutları hakkında kapsamlı bir anlayış kazandırmayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında temel kavramlar, AI uygulamalarının etik perspektiften değerlendirilmesi, tasarım süreçlerindeki etik zorluklar, veri gizliliği ve güvenliği, AI'nın sosyal yaşam ve iş gücü üzerindeki etik etkileri gibi konular ele alınacaktır. Dersin sonunda öğrenciler, AI ve etik ilişkisini kavrayabilecek, farklı AI türlerinin potansiyel risklerini ve fırsatlarını değerlendirebilecek, çeşitli sektörlerdeki AI uygulamalarının etik sonuçlarını analiz edebilecek, sorumlu AI kullanımı konusunda yetkinlik kazanacak ve AI etiğinin geleceğine yönelik eleştirel bir bakış açısı geliştirebileceklerdir. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, yapay zekâ okuryazarlığının temelleri ve etik kavramlarla ilişkisi üzerine bir girişle başlar. AI'nın farklı türleri ve uygulamaları, etik perspektiften ele alınarak incelenir. Dersin ilerleyen bölümlerinde, AI tasarımındaki etik zorluklar, veri gizliliği, bilgi güvenliği ve şeffaflık gibi kritik konulara odaklanılır. AI'nın iş gücü ve toplumsal yaşam üzerindeki etik etkileri analiz edilirken, çeşitli sektörlerdeki uygulamaların doğurduğu etik sorumluluklar da tartışılır. Öğrenciler ayrıca AI araçlarının etkin ve sorumlu kullanımına yönelik pratik bilgiler edinir, etik ilkelere uygun prompt mühendisliği becerilerini geliştirir. Ders, yapay zekâ etiğinin geleceği ve AI'nın toplumsal entegrasyonundaki olası yönelimler üzerine yapılan tartışmalarla tamamlanır. |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Yapay zekâ okuryazarlığının temel kavramlarını ve etikle ilişkisini açıklayabilecek,
- 2- Yapay zekâ uygulamalarında karşılaşılan etik sorunları (yanlılık, gizlilik, şeffaflık, adalet vb.) analiz edebilecek,
- 3- Çeşitli yapay zekâ araçlarını etkili ve etik bir şekilde kullanabilecek,
- 4- Yapay zekânın iş gücü, sosyal yaşam ve farklı sektörler üzerindeki etik etkilerini değerlendirebilecek,
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Teorik bilgiler için anlatım, sınıf içi ve sınıf dışı etkinlikler |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
|
2 |
Yapay Zekâ Okuryazarlığı ve Etik |
|
3 |
Yapay Zekâ Türleri ve Uygulamaları: Etik Perspektifler |
|
4 |
Yapay Zekâ Nasıl Çalışır? Tasarımda Etik Zorluklar |
|
5 |
Veri, Bilgi ve Gizlilik |
|
6 |
Yapay Zekânın Etik Boyutları |
|
7 |
Yapay Zekânın Sosyal Hayattaki Etik Etkileri |
|
8 |
Araştırma Haftası |
|
9 |
Ara Sınav Sunumları |
|
10 |
Yapay Zekânın İş Gücü Üzerindeki Etkisi: Haklar ve Riskler |
|
11 |
Yapay Zekâ Araçlarının Etkin ve Sorumlu Kullanımı |
|
12 |
Prompt Mühendisliği ve Etik Prompt Kullanımı |
|
13 |
Yapay Zekâ Etiğinin Geleceği |
|
14 |
Final Sunumları |
|
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ
# |
PY1 |
PY2 |
PY3 |
PY4 |
PY5 |
PY6 |
PY7 |
PY8 |
PY9 |
PY10 |
PY11 |
PY12 |
OC1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Katkı Düzeyi: 1 Düşük, 2 Orta, 3 Yüksek