Akademik Birim: |
Çekirdek Program |
Öğrenim Türü: |
Örgün Eğitim |
Ön Koşullar |
(At least intermediate Turkish reading skills are necessary) |
Öğrenim Dili: |
İngilizce |
Dersin Düzeyi: |
Lisans |
Dersin Koordinatörü: |
- - |
Dersin Amacı: |
Bu ders, darbe sonrası iki dönemi, 12 Mart ve 12 Eylül askeri müdahalelerini karşılaştırarak Türkiye kültür tarihine arkadaşlık üzerinden yeni bir bakış açısı sunmayı hedefliyor. Bu ders, çeşitli arkadaşlık biçimlerinin ve arkadaş çevrelerinin dönüşümünün daha geniş toplumsal dinamikleri, ilişkileri ve kültürel ortamı nasıl etkilediğini ve yansıttığını incelemeyi amaçlıyor. Ders iki ana soru etrafında şekilleniyor. İlk olarak, seçilen dönemdeki yazarların ve sanatçıların arkadaşlıkları ne tür bir sanatsal üretim ortamı yaratıyor sorusuna odaklanacağız. Bu arkadaşlıklar kültürel ve edebi manzarayı hangi biçimlerde şekillendirdi ve bunun sonucunda hangi ortaklıklar ortaya çıktı? İkinci olarak, kültürel ortamın çıktıları aracılığıyla arkadaşlık ilişkilerinin evrimini ve dönüşümünü nasıl izleyebileceğimizi araştıracağız. Arkadaşlığın ve ilgili yakınlıkların çeşitli tezahürleri -yoldaşlık, kardeşlik, kız kardeşlik ve dayanışma gibi- toplulukların ve bireylerin çeşitli ihtiyaç ve arzularından kaynaklanır. Sonuç olarak, arkadaşlığın önemini ve arkadaşlık biçimlerimizin sosyo-politik atmosferi ve kültürü nasıl etkilediğini, arkadaşlık üzerine bazı felsefi metinlerin yardımıyla sorgulayacağız. Bu amaçlara ulaşmak için seçilmiş Türkiye yapımı filmlerini izleyeceğiz, popüler Türkçe şarkıları analiz edeceğiz ve çeşitli edebi eserler okuyarak 1970-1990 yılları arasında yaşanan sosyo-politik değişimleri gözlemleyeceğiz. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, dünyayla ve dünyaya bağlanma biçimleri olarak arkadaşlık, yoldaşlık ve kardeşliği Türkiye kültür tarihinin 1970-1990 arası üretimine odaklanarak ele alıyor. Arkadaşlık topluluk olabilmenin, birbiriyle ve dünyayla etik bir ilişki kurmanın biricik yoludur. Öyleyse 1970-1990 arası dönemi tüm potansiyelleri ve kayıplarıyla birlikte göz önünde tuttuğumuzda, arkadaşlık daha çoğulcu, kapsayıcı ve demokratik bir topluma kavuşma kapasitemizi ve idealimizi nasıl kurmuş olabilir? |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
- 1- Arkadaşlık ile ilgili temel teorik çerçeveleri tanımlayabilir ve özetleyebilir.
- 2- Arkadaşlık hakkında yazan filozofların bakış açılarını yorumlayabilir, özetleyebilir ve başka sözcüklerle ifade edebilir.
- 3- 1970'ten 1990'a kadar Türkiye tarihini yorumlayabilir ve özetleyebilir.
- 4- Demokrasi, çoğulculuk ve topluluk hakkındaki tartışmalara aktif olarak katılabilir.
- 5- Görüşlerini sistematik ve analitik bir şekilde yazılı olarak ifade edebilir.
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri |
Anlatma, sunuş, buluş, araştırma, yazma, tartışma, soru-cevap, proje |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Giriş, izlence özeti |
Yok |
2 |
Teorik çerçeveye giriş: Aristoteles, Nikomakhos'a Etik |
Verilen metinlerin okunması |
3 |
Teorik çerçeve: Cicero, Montaigne ve Kant, Erdem Doktrini |
Verilen metinlerin okunması |
4 |
Teorik çerçeve: Foucault, Derrida, Dostluğun Politikası |
Verilen metinlerin okunması |
5 |
Teorik çerçeve: Donna J. Harraway, Yoldaş Türler Manifestosu |
Verilen metinlerin okunması |
6 |
“Lean on me”: 1970-1990 yılları arasında küresel bağlamda dostlukların tarihlerine bakış |
Verilen metinlerin okunması |
7 |
“Arkadaşlık düşmanlıkla yan yana”: 1970-1990 yılları arasında Türkiye'deki dostlukların tarihlerine bakış |
Verilen metinlerin okunması, verilen filmin izlenmesi |
8 |
Film gösterimi |
Yok |
9 |
Sevgi Soysal ve Şafak |
Verilen metinlerin okunması, verilen filmin izlenmesi |
10 |
1970'lerin ve 1980'lerin popüler şarkıları. Film gösterimi |
Verilen metinlerin okunması, verilen filmin izlenmesi |
11 |
Film gösterimi |
Yok |
12 |
1980'ler, Nurdan Gürbilek Vitrinde Yaşamak |
Verilen metinlerin okunması |
13 |
Latife Tekin, Buzdan Kılıçlar |
Verilen metinlerin okunması, verilen filmin izlenmesi |
14 |
1990'lardan Sonra. |
Verilen metinlerin okunması, verilen filmin izlenmesi |
Kadir Has Üniversitesi'nde bir dönem 14 haftadır, 15. ve 16. hafta sınav haftalarıdır.
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ
# |
PY1 |
PY2 |
PY3 |
PY4 |
PY5 |
PY6 |
PY7 |
PY8 |
PY9 |
PY10 |
PY11 |
PY12 |
OC1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OC5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Katkı Düzeyi: 1 Düşük, 2 Orta, 3 Yüksek