DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Türkiye Kültür Tarihinde Arkadaşlık KHAS 1472 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 5
Akademik Birim: Çekirdek Program
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar (At least intermediate Turkish reading skills are necessary)
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Bu ders, darbe sonrası iki dönemi, 12 Mart ve 12 Eylül askeri müdahalelerini karşılaştırarak Türkiye kültür tarihine arkadaşlık üzerinden yeni bir bakış açısı sunmayı hedefliyor. Bu ders, çeşitli arkadaşlık biçimlerinin ve arkadaş çevrelerinin dönüşümünün daha geniş toplumsal dinamikleri, ilişkileri ve kültürel ortamı nasıl etkilediğini ve yansıttığını incelemeyi amaçlıyor. Ders iki ana soru etrafında şekilleniyor. İlk olarak, seçilen dönemdeki yazarların ve sanatçıların arkadaşlıkları ne tür bir sanatsal üretim ortamı yaratıyor sorusuna odaklanacağız. Bu arkadaşlıklar kültürel ve edebi manzarayı hangi biçimlerde şekillendirdi ve bunun sonucunda hangi ortaklıklar ortaya çıktı? İkinci olarak, kültürel ortamın çıktıları aracılığıyla arkadaşlık ilişkilerinin evrimini ve dönüşümünü nasıl izleyebileceğimizi araştıracağız. Arkadaşlığın ve ilgili yakınlıkların çeşitli tezahürleri -yoldaşlık, kardeşlik, kız kardeşlik ve dayanışma gibi- toplulukların ve bireylerin çeşitli ihtiyaç ve arzularından kaynaklanır. Sonuç olarak, arkadaşlığın önemini ve arkadaşlık biçimlerimizin sosyo-politik atmosferi ve kültürü nasıl etkilediğini, arkadaşlık üzerine bazı felsefi metinlerin yardımıyla sorgulayacağız. Bu amaçlara ulaşmak için seçilmiş Türkiye yapımı filmlerini izleyeceğiz, popüler Türkçe şarkıları analiz edeceğiz ve çeşitli edebi eserler okuyarak 1970-1990 yılları arasında yaşanan sosyo-politik değişimleri gözlemleyeceğiz.
Dersin İçeriği: Bu ders, dünyayla ve dünyaya bağlanma biçimleri olarak arkadaşlık, yoldaşlık ve kardeşliği Türkiye kültür tarihinin 1970-1990 arası üretimine odaklanarak ele alıyor. Arkadaşlık topluluk olabilmenin, birbiriyle ve dünyayla etik bir ilişki kurmanın biricik yoludur. Öyleyse 1970-1990 arası dönemi tüm potansiyelleri ve kayıplarıyla birlikte göz önünde tuttuğumuzda, arkadaşlık daha çoğulcu, kapsayıcı ve demokratik bir topluma kavuşma kapasitemizi ve idealimizi nasıl kurmuş olabilir?
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Arkadaşlık ile ilgili temel teorik çerçeveleri tanımlayabilir ve özetleyebilir.
  • 2- Arkadaşlık hakkında yazan filozofların bakış açılarını yorumlayabilir, özetleyebilir ve başka sözcüklerle ifade edebilir.
  • 3- 1970'ten 1990'a kadar Türkiye tarihini yorumlayabilir ve özetleyebilir.
  • 4- Demokrasi, çoğulculuk ve topluluk hakkındaki tartışmalara aktif olarak katılabilir.
  • 5- Görüşlerini sistematik ve analitik bir şekilde yazılı olarak ifade edebilir.
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Anlatma, sunuş, buluş, araştırma, yazma, tartışma, soru-cevap, proje


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Giriş, izlence özeti Yok
2 Teorik çerçeveye giriş: Aristoteles, Nikomakhos'a Etik Verilen metinlerin okunması
3 Teorik çerçeve: Cicero, Montaigne ve Kant, Erdem Doktrini Verilen metinlerin okunması
4 Teorik çerçeve: Foucault, Derrida, Dostluğun Politikası Verilen metinlerin okunması
5 Teorik çerçeve: Donna J. Harraway, Yoldaş Türler Manifestosu Verilen metinlerin okunması
6 “Lean on me”: 1970-1990 yılları arasında küresel bağlamda dostlukların tarihlerine bakış Verilen metinlerin okunması
7 “Arkadaşlık düşmanlıkla yan yana”: 1970-1990 yılları arasında Türkiye'deki dostlukların tarihlerine bakış Verilen metinlerin okunması, verilen filmin izlenmesi
8 Film gösterimi Yok
9 Sevgi Soysal ve Şafak Verilen metinlerin okunması, verilen filmin izlenmesi
10 1970'lerin ve 1980'lerin popüler şarkıları. Film gösterimi Verilen metinlerin okunması, verilen filmin izlenmesi
11 Film gösterimi Yok
12 1980'ler, Nurdan Gürbilek Vitrinde Yaşamak Verilen metinlerin okunması
13 Latife Tekin, Buzdan Kılıçlar Verilen metinlerin okunması, verilen filmin izlenmesi
14 1990'lardan Sonra. Verilen metinlerin okunması, verilen filmin izlenmesi


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

Ders Sunumu, seçme müzik parçaları, ses parçaları, haritalar, romanlar, filmler, kısa klipler ve çeşitli bilimsel makaleler
• Aristotle, The Nicomachean Ethics
• Kant, Doctrine of Virtue
• Derrida, The Politics of Friendship
• Donna J. Harraway, The Companion Species Manifesto
• Sevgi Soysal, Dawn
• Nurdan Gürbilek The New Cultural Climate in Turkey: Living in a Shop Window
• Latife Tekin, Swords of Ice


DİĞER KAYNAKLAR

PPT sunumları, ses kayıtları, şarkılar, filmler, podcastlar


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Proje 1 40
Ödev 2 30
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 1 30
Total: 4 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Proje12121
Ödev2510
Diğer Uygulamalara Hazırlık14228
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler8324
Toplam İş Yükü (saat):125


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OC1                        
OC2                        
OC3                        
OC4                        
OC5