Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Sosyal Politika ve Refah | PSIR 343 | Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 6 |
Akademik Birim: | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | İngilizce |
Dersin Düzeyi: | Lisans |
Dersin Koordinatörü: | - - |
Dersin Amacı: | Sosyal politika, kaynakları yeniden dağıtarak, doğrudan ve dolaylı olarak sosyal hizmetler sağlayarak, sosyal hizmetlerin sağlanmasını düzenleyerek vb. toplumun refahını iyileştirmeyi amaçlayan geniş ve heterojen bir program ve yasa manzumesidir. Bu ders, sosyal politika ve refah devletini disiplinler arası bir yaklaşımla ele alır. Eş zamanlı olarak, bu ders refah devletinin gelişimini ve yapısını karşılaştırmalı tarihsel ve siyaset sosyolojisi bir perspektiften tartışır. Refah devletini, kapitalizmin tarihi içerisinde bir olgu olarak ele alarak daha geniş bağlamı içinde konumlandıran ders, refah devletinin gelişiminin nedenleri, farklı biçimleri ve modellerini inceleyerek erken kapitalist dönemden sosyal hakların erimeye başladığı 21. yüzyıla kadar sosyal politikanın tarihsel izleğini inceler. |
Dersin İçeriği: | Teori, tarih ve araştırmadan yararlanarak, dersin ilk yarısı, öğrencilerin insanlar ve farklı coğrafyalar arasında sosyal sorunların ve dezavantajların doğasını ve dağılımını doğru bir şekilde tanımlamalarını ve açıklamalarını sağlayacak temel kavramları, temaları, mekanizmaları, süreçleri ve kavramsal tartışmaları inceleyecektir. Dersin ikinci yarısı, Küresel Kuzey ve Güney'deki modern refah devletlerinin farklı biçimlerini ve ayrıca emek/istihdam, konut, eğitim, sağlık vb. gibi çeşitli sosyal politika sütunlarını analiz edecektir. . |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Bu ders, ders anlatımı ve yazma & interaktif tartışma seanslarından oluşmaktadır. |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders Çizelgesi ve Giriş | |
2 | Erken Kapitalizm ve Yeni Yoksulluğun Ortaya Çıkışı | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
3 | Toplumsal Hareketler, Sosyal Haklar ve Emek | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
4 | Sosyal Politikanın Tarihi | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
5 | Refah Devleti Üzerine Teoriler | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
6 | Post-1980’ler: Neoliberalizm ve Sosyal Bakım | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
7 | Küresel Batı ve Kuzey Refah Devleti Rejimleri | |
8 | Küresel Güney’de Refah Rejimleri | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
9 | Türkiye’de Sosyal Politika | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
10 | Toplumsal Cinsiyet ve Sosyal Politika | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
11 | 21. Yüzyılda Sosyal Politika | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
12 | Sosyal Politika ve Göç | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
13 | Sosyal Politikalar Alanları I | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
14 | Sosyal Politikalar Alanları II | Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık |
B. Geremek, Poverty: A History, Oxford: Blackwell, 1997, pp. 102- 131. Asa Briggs, “The Welfare State in Historical Perspective”, Archives Européennes de Sociologie, II (1961), pp. 221-258. T. H. Marshall, “Citizenship and Social Class” in Essays by T. H. Marshall, New York: Anchor Books, 1965, pp. 71-134. Piven, Frances Fox, and Richard A Cloward. 1971. Regulating the Poor: The Functions of Public Welfare. New York: Pantheon Books. Esping-Andersen, Gosta. 1990. The Three Worlds of Welfare Capitalism. Princeton, N.J. Princeton University Press. R. Lister, Citizenship: Feminist Perspectives, Palgrave MacMillan, 2003, chapters 3 and 4, pp. 68-142. G. Standing, The Precariat: The New Dangerous Class, London: Bloomsbury Academic, 2011, pp. vii-viii; 1-25. Buğra, Ayşe, and Çağlar Keyder. 2006. “The Turkish Welfare Regime in Transformation.” Journal of European Social Policy 16 (3): 211–28. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 15 |
Uygulama | 5 | 25 |
Ödev | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 21 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 5 | 3 | 15 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 14 | 2 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü (saat): | 150 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 |
OC1 | |||||||||
OC2 | |||||||||
OC3 | |||||||||
OC4 |