DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Sosyal Politika ve Refah PSIR 343 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 6
Akademik Birim: Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: İngilizce
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Koordinatörü: - -
Dersin Amacı: Sosyal politika, kaynakları yeniden dağıtarak, doğrudan ve dolaylı olarak sosyal hizmetler sağlayarak, sosyal hizmetlerin sağlanmasını düzenleyerek vb. toplumun refahını iyileştirmeyi amaçlayan geniş ve heterojen bir program ve yasa manzumesidir. Bu ders, sosyal politika ve refah devletini disiplinler arası bir yaklaşımla ele alır. Eş zamanlı olarak, bu ders refah devletinin gelişimini ve yapısını karşılaştırmalı tarihsel ve siyaset sosyolojisi bir perspektiften tartışır. Refah devletini, kapitalizmin tarihi içerisinde bir olgu olarak ele alarak daha geniş bağlamı içinde konumlandıran ders, refah devletinin gelişiminin nedenleri, farklı biçimleri ve modellerini inceleyerek erken kapitalist dönemden sosyal hakların erimeye başladığı 21. yüzyıla kadar sosyal politikanın tarihsel izleğini inceler.
Dersin İçeriği: Teori, tarih ve araştırmadan yararlanarak, dersin ilk yarısı, öğrencilerin insanlar ve farklı coğrafyalar arasında sosyal sorunların ve dezavantajların doğasını ve dağılımını doğru bir şekilde tanımlamalarını ve açıklamalarını sağlayacak temel kavramları, temaları, mekanizmaları, süreçleri ve kavramsal tartışmaları inceleyecektir. Dersin ikinci yarısı, Küresel Kuzey ve Güney'deki modern refah devletlerinin farklı biçimlerini ve ayrıca emek/istihdam, konut, eğitim, sağlık vb. gibi çeşitli sosyal politika sütunlarını analiz edecektir.
.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Tarihsel ve çağdaş bağlamları açısından göç ve sınırların yönetimine dair teorik ve eleştirel bir anlayış geliştirmek.
  • 2- Göç ve sınırlar ile ilgili güncel tartışmaları eleştirel teori, gerçek vakalar ve yaşanmış deneyimlere dayalı olarak değerlendirmek ve analiz etmek
  • 3- Özellikle Avrupa bağlamında göç ve sınırlara ilişkin toplumsal olgularla ilgili detaylı ve bütünsel bir yaklaşımı edinebilmek
  • 4- Toplumsal olguları incelerken disiplinler arası yaklaşımları bir araya getirebilmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Bu ders, ders anlatımı ve yazma & interaktif tartışma seanslarından oluşmaktadır.


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Ders Çizelgesi ve Giriş
2 Erken Kapitalizm ve Yeni Yoksulluğun Ortaya Çıkışı Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık
3 Toplumsal Hareketler, Sosyal Haklar ve Emek Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık
4 Sosyal Politikanın Tarihi Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık
5 Refah Devleti Üzerine Teoriler Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık
6 Post-1980’ler: Neoliberalizm ve Sosyal Bakım Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık
7 Küresel Batı ve Kuzey Refah Devleti Rejimleri
8 Küresel Güney’de Refah Rejimleri Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık
9 Türkiye’de Sosyal Politika Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık
10 Toplumsal Cinsiyet ve Sosyal Politika Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık
11 21. Yüzyılda Sosyal Politika Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık
12 Sosyal Politika ve Göç Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık
13 Sosyal Politikalar Alanları I Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık
14 Sosyal Politikalar Alanları II Ders materyalinin okunması/izlenmesi; yazma çalışması için ön hazırlık


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

B. Geremek, Poverty: A History, Oxford: Blackwell, 1997, pp. 102- 131.

Asa Briggs, “The Welfare State in Historical Perspective”, Archives Européennes de Sociologie, II (1961), pp. 221-258.

T. H. Marshall, “Citizenship and Social Class” in Essays by T. H. Marshall, New York: Anchor Books, 1965, pp. 71-134.

Piven, Frances Fox, and Richard A Cloward. 1971. Regulating the Poor: The Functions of Public Welfare. New York: Pantheon Books.

Esping-Andersen, Gosta. 1990. The Three Worlds of Welfare Capitalism. Princeton, N.J. Princeton University Press.

R. Lister, Citizenship: Feminist Perspectives, Palgrave MacMillan, 2003, chapters 3 and 4, pp. 68-142.

G. Standing, The Precariat: The New Dangerous Class, London: Bloomsbury Academic, 2011, pp. vii-viii; 1-25.

Buğra, Ayşe, and Çağlar Keyder. 2006. “The Turkish Welfare Regime in Transformation.” Journal of European Social Policy 16 (3): 211–28.


DİĞER KAYNAKLAR



DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 15
Uygulama 5 25
Ödev 1 20
Final Sınavı 1 40
Total: 21 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Uygulama5315
Ödev12525
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar14228
Final Sınavı14040
Toplam İş Yükü (saat):150


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9
OC1                  
OC2                  
OC3                  
OC4