Dersin Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U+L (saat/hafta) | Türü (Z / S) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
Koruma Kavramları | KK 501 | Güz-Bahar | 03+00+00 | Seçmeli | 3 | 7.5 |
Akademik Birim: | |
Öğrenim Türü: | Örgün Eğitim |
Ön Koşullar | - |
Öğrenim Dili: | Türkçe |
Dersin Düzeyi: | Yüksek Lisans |
Dersin Koordinatörü: | Füsun ALİOĞLU |
Dersi Veren(ler): | Füsun ALİOĞLU |
Dersin Amacı: | Koruma kültürünün tarihsel evrimi, kavramsal temelleri, koruma kuramları, ulusal, uluslararası yasal düzenlemeler, korumada toplumsal sorumluluk, etik değerler konularında ileri derecede bilgi, kavrayış ve öğrendikleri ile kavramsal tartışma yapabilme becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği: | Korumanın tanımı, amaçları, gerekliliği. Kültür varlıklarının içerdiği korunması gerekli değerler (tarihsel belge olma değeri, kültürel, duygusal, estetik, ekonomik, işlevsel değerler) Korumaya karşı olan görüşler Korunacak kültür varlıklarının tanım ve sınıflandırmaları İlkçağlardan günümüze koruma anlayışının evrimi Başlangıçtan 19.yüzyıl öncesine kadar (özellikle Papa emirnameleri ve kral buyruklarına dayalı) koruma çalışmaları 19. yüzyıldan 1964 Venedik Tüzüğü`ne kadar koruma anlayışındaki değişimler 1964`ten günümüze koruma konusundaki gelişmeler anlatılacaktır |
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ): |
|
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri | Ders anlatımı, tartışma, öğrenci ödevi (sunum ve yazılı), teknik gezi |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Korumanın tanımı, amacı, gerekliliği | - |
2 | Kültürel varlıkların içerdiği korunması gerekli değerler | A.Altınörs, Korumanın Toplumsal ve Kültürel Boyutu Neden Önemli? Biz Nasıl Bakıyoruz? D.Kuban, Çağdaş Koruma,Tasarım Ve Planlama İlişkilerine Kuramsal Bir Yaklaşım F.Alioğlu, Koruma Kavramları ve Koruma Süreci, Restorasyon ve Koruma İlkeleri, S.84-85 |
3 | Korunması gerekli kültür varlıklarının tanımı ve sınıflandırılması, Korumaya karşı görüşler | F.Alioğlu, Koruma Kavramları ve Koruma Süreci, Restorasyon ve Koruma İlkeleri, S.78-83 G.Asatekin, Kültür ve Doğa Varlıklarımız, Neyi, Niçin Nasıl Koruyoruz, s.25-48. |
4 | 19. Yüzyıl öncesinde koruma anlayışı: İtalya ve Fransa | Erder, C., Tarihi Çevre Bilinci (PDF yok): Bölüm 1: Roma’da Ortaçağ’a Geçiş Hazırlığı-Klasiğe Dönüş Bölüm 2: 5.Sixtus ve Kamusal Direniş-Bilinçli Eleştiri Bölüm 3: Ortaçağlarda Fransa-Devrimci Kurtarma Çabaları |
5 | 19. yüzyılda koruma anlayışı | Erder, C., Tarihi Çevre Bilinci (PDF yok): Bölüm 1:Bonapart Devri-Viollet Le Duc H.Togay, Viollet-le-Duc Üzerine Bir Etüd I, (1814-1879) H.Togay, Viollet-le-Duc Üzerine Bir Etüd II (1814-1879) |
6 | 19. yüzyılda koruma anlayışı | Erder, C., Tarihi Çevre Bilinci (PDF yok): Bölüm 1: Haussmanniana-Çelişkili 19.Yüzyıl Bitimi Bölüm 2: Ortaçağda İngiltere-Scott’un Yapıcı Yıkıcılığı Bölüm 3:Aşırı Onarıma Tepki-Tüzel Davranış |
7 | 19. yüzyıl sonunda koruma anlayışı | Erder, C., Tarihi Çevre Bilinci (PDF yok): Aşırı Onarıma Tepki: Üç As: Ruskin, Morris, Web, s.177-181 Alois Riegl, Modern Anıt Kültü, s. 47-66 |
8 | 19. yüzyıl sonunda koruma anlayışı | Alois Riegl, Modern Anıt Kültü, s. 67-124 |
9 | Osmanlıda koruma anlayışı | Ahmet Mumcu, Eski Eserler Hukuku Ve Türkiye 1, s. 65-78 Emre Madran, Osmanlıda Eski Eser ve Onarım: İki bölümde anlatılacak |
10 | 20. Yüzyılda koruma anlayışı | Carta Del Restaura Venedik Tüzüğü C.Erder, Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır Amsterdam Bildirgesi |
11 | 20. Yüzyılda Türkiye’de koruma anlayışı | Emre Madran, Cumhuriyetin İlk Otuz Yılında (1920-1950) Koruma Alanının Örgütlenmesi I , s.63-87. Emre Madran, Cumhuriyetin İlk Otuz Yılında (1920-1950) Koruma Alanının Örgütlenmesi-II |
12 | 20. Yüzyılda koruma anlayışı | Önerilen metinlerin okunması |
13 | 21. Yüzyılda koruma anlayışı | Önerilen metinlerin okunması |
14 | Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye'de koruma kültürü-Öğrenci sunumu | Önerilen metinlerin okunması |
- |
Ahunbay, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul, 1996. Akın, N., "Venedik Tüzüğü Üzerine", Venedik Tüzüğü Yeniden Gözden Geçirilmeli mi ? (R.Lemaire), Selçuk Batur İçin Mimarlık Yazıları, İstanbul, TMMOB Mimarlar Odası Yay., s. 22-23 24-26. Atina Anlaşması(Le Corbusier), İstanbul, Yapı Kredi Yay., 2009. Erder, C., Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Yay., Ankara, 1999. Erder, C., Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Yay., Ankara, 2007. Erder, C., "Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır",ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, sayı:2, Cilt 3, Ankara 1977, s. 167-190. Ersen, A., "Koruma Politikalarına Temel Yaklaşım ve Korumada Estetik Düzeylilik Sorunu", Prof. Doğan Kuban’a Armağan, İstanbul, Eren Yay., 1996, s. 125-127. Kuban, D., "Restorasyon Kriterleri ve Carta del Restauro", Vakıflar Dergisi, Cilt V, Ankara 1962, s. 149-152. Kuban, D.,Modern Restorasyon İlkeleri Üzerine Yorumlar?,Vakıflar Dergisi, Cilt VIII, Ankara 1970, s. 341-354. Kuban, D.,Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu. Kuram ve Uygulama, Kuban, D YEM Yayın, İstanbul 2000. Kunter, H. B.,Türk Abidelerinin İdare, Muhafaza, Bakım ve Onarımı Mevzuunda Tatbik Edilmiş Olan Esaslar,Milletlerarası Birinci Türk Sanatları Kongresi,TTK Basımevi, Ankara 1962, s. 260-267. Jokilehto, J.,History of ArchitecturalConservation, London. 2006. Ruskin, J.,The Seven Lamps of Architecture, Londra 1956. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sayı | Katkı Payı (%) |
---|---|---|
Katılım | 14 | 15 |
Ödev | 1 | 10 |
Sunum/Jüri | 1 | 10 |
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) | 3 | 15 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Total: | 21 | 100 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 4 | 3 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sunum/Jüriye Hazırlık | 1 | 13 | 13 |
Diğer Uygulamalara Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler | 13 | 6 | 78 |
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat): | 187 |
# | PY1 | PY2 | PY3 | PY4 | PY5 | PY6 | PY7 | PY8 | PY9 | PY10 |
OC1 | 3 | 2 | ||||||||
OC2 | 1 | 1 | 1 | |||||||
OC3 | 3 | 2 | 2 | 1 | ||||||
OC4 | 3 | 1 | 2 | |||||||
OC5 | 3 | 3 |