DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Koruma Kavramları KK 501 Bahar 03+00+00 Zorunlu 3 7.5
Akademik Birim:
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: Türkçe
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans
Dersin Koordinatörü: Füsun ALİOĞLU
Dersi Veren(ler): Füsun ALİOĞLU
Dersin Amacı: Koruma kültürünün tarihsel evrimi, kavramsal temelleri, koruma kuramları, ulusal, uluslararası yasal düzenlemeler, korumada toplumsal sorumluluk, etik değerler konularında ileri derecede bilgi, kavrayış ve öğrendikleri ile kavramsal tartışma yapabilme becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği: Korumanın tanımı, amaçları, gerekliliği. Kültür varlıklarının içerdiği korunması gerekli değerler (tarihsel belge olma değeri, kültürel, duygusal, estetik, ekonomik, işlevsel değerler) Korumaya karşı olan görüşler Korunacak kültür varlıklarının tanım ve sınıflandırmaları İlkçağlardan günümüze koruma anlayışının evrimi Başlangıçtan 19.yüzyıl öncesine kadar (özellikle Papa emirnameleri ve kral buyruklarına dayalı) koruma çalışmaları 19. yüzyıldan 1964 Venedik Tüzüğü`ne kadar koruma anlayışındaki değişimler 1964`ten günümüze koruma konusundaki gelişmeler anlatılacaktır
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Koruma kültürünün tarihsel evrimi, kavramsal temelleri konusunda ileri derecede bilgi, kavrayış sahibi olmak, eleştirel tartışma yapabilme becerisi kazanmak
  • 2- Korumada ulusal, uluslararası yasal düzenlemeler konusunda ileri derecede bilgi, kavrayış sahibi olmak
  • 3- Korumanın toplumsal sorumluluk ve etik değerleri konusunda ileri derecede bilgi, kavrayış sahibi olmak, eleştirel tartışma yapabilme becerisi kazanmak
  • 4- Kültürel mirasın içerdiği değerleri konusunda ileri derecede bilgi, kavrayış sahibi olmak, eleştirel tartışma yapabilme becerisi kazanmak
  • 5- Koruma konusunda araştırma yaparak sözlü ve yazılı sunabilmek
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı, tartışma, öğrenci ödevi (sunum ve yazılı), teknik gezi


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Korumanın tanımı, amacı, gerekliliği -
2 Kültürel varlıkların içerdiği korunması gerekli değerler A.Altınörs, Korumanın Toplumsal ve Kültürel Boyutu Neden Önemli? Biz Nasıl Bakıyoruz? D.Kuban, Çağdaş Koruma,Tasarım Ve Planlama İlişkilerine Kuramsal Bir Yaklaşım F.Alioğlu, Koruma Kavramları ve Koruma Süreci, Restorasyon ve Koruma İlkeleri, S.84-85
3 Korunması gerekli kültür varlıklarının tanımı ve sınıflandırılması, Korumaya karşı görüşler F.Alioğlu, Koruma Kavramları ve Koruma Süreci, Restorasyon ve Koruma İlkeleri, S.78-83 G.Asatekin, Kültür ve Doğa Varlıklarımız, Neyi, Niçin Nasıl Koruyoruz, s.25-48.
4 19. Yüzyıl öncesinde koruma anlayışı: İtalya ve Fransa Erder, C., Tarihi Çevre Bilinci (PDF yok): Bölüm 1: Roma’da Ortaçağ’a Geçiş Hazırlığı-Klasiğe Dönüş Bölüm 2: 5.Sixtus ve Kamusal Direniş-Bilinçli Eleştiri Bölüm 3: Ortaçağlarda Fransa-Devrimci Kurtarma Çabaları
5 19. yüzyılda koruma anlayışı Erder, C., Tarihi Çevre Bilinci (PDF yok): Bölüm 1:Bonapart Devri-Viollet Le Duc H.Togay, Viollet-le-Duc Üzerine Bir Etüd I, (1814-1879) H.Togay, Viollet-le-Duc Üzerine Bir Etüd II (1814-1879)
6 19. yüzyılda koruma anlayışı Erder, C., Tarihi Çevre Bilinci (PDF yok): Bölüm 1: Haussmanniana-Çelişkili 19.Yüzyıl Bitimi Bölüm 2: Ortaçağda İngiltere-Scott’un Yapıcı Yıkıcılığı Bölüm 3:Aşırı Onarıma Tepki-Tüzel Davranış
7 19. yüzyıl sonunda koruma anlayışı Erder, C., Tarihi Çevre Bilinci (PDF yok): Aşırı Onarıma Tepki: Üç As: Ruskin, Morris, Web, s.177-181 Alois Riegl, Modern Anıt Kültü, s. 47-66
8 19. yüzyıl sonunda koruma anlayışı Alois Riegl, Modern Anıt Kültü, s. 67-124
9 Osmanlıda koruma anlayışı Ahmet Mumcu, Eski Eserler Hukuku Ve Türkiye 1, s. 65-78 Emre Madran, Osmanlıda Eski Eser ve Onarım: İki bölümde anlatılacak
10 20. Yüzyılda koruma anlayışı Carta Del Restaura Venedik Tüzüğü C.Erder, Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır Amsterdam Bildirgesi
11 20. Yüzyılda Türkiye’de koruma anlayışı Emre Madran, Cumhuriyetin İlk Otuz Yılında (1920-1950) Koruma Alanının Örgütlenmesi I , s.63-87. Emre Madran, Cumhuriyetin İlk Otuz Yılında (1920-1950) Koruma Alanının Örgütlenmesi-II
12 20. Yüzyılda koruma anlayışı Önerilen metinlerin okunması
13 21. Yüzyılda koruma anlayışı Önerilen metinlerin okunması
14 Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye'de koruma kültürü-Öğrenci sunumu Önerilen metinlerin okunması


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

-


DİĞER KAYNAKLAR

Ahunbay, Z., Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul, 1996.
Akın, N., "Venedik Tüzüğü Üzerine", Venedik Tüzüğü Yeniden Gözden Geçirilmeli mi ? (R.Lemaire), Selçuk Batur İçin Mimarlık Yazıları, İstanbul, TMMOB Mimarlar Odası Yay., s. 22-23 24-26.
Atina Anlaşması(Le Corbusier), İstanbul, Yapı Kredi Yay., 2009.
Erder, C., Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Yay., Ankara, 1999.
Erder, C., Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Yay., Ankara, 2007.
Erder, C., "Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır",ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, sayı:2, Cilt 3, Ankara 1977, s. 167-190.
Ersen, A., "Koruma Politikalarına Temel Yaklaşım ve Korumada Estetik Düzeylilik Sorunu", Prof. Doğan Kuban’a Armağan, İstanbul, Eren Yay., 1996, s. 125-127.
Kuban, D., "Restorasyon Kriterleri ve Carta del Restauro", Vakıflar Dergisi, Cilt V, Ankara 1962, s. 149-152.
Kuban, D.,Modern Restorasyon İlkeleri Üzerine Yorumlar?,Vakıflar Dergisi, Cilt VIII, Ankara 1970, s. 341-354.
Kuban, D.,Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu. Kuram ve Uygulama, Kuban, D YEM Yayın, İstanbul 2000.
Kunter, H. B.,Türk Abidelerinin İdare, Muhafaza, Bakım ve Onarımı Mevzuunda Tatbik Edilmiş Olan Esaslar,Milletlerarası Birinci Türk Sanatları Kongresi,TTK Basımevi, Ankara 1962, s. 260-267.
Jokilehto, J.,History of ArchitecturalConservation, London. 2006.
Ruskin, J.,The Seven Lamps of Architecture, Londra 1956.


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 15
Ödev 1 10
Sunum/Jüri 1 10
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 3 15
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 10
Final Sınavı 1 40
Total: 21 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Arazi Çalışması4312
Ödev11010
Sunum/Jüriye Hazırlık11313
Diğer Uygulamalara Hazırlık3412
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler13678
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11010
Final Sınavı11010
Toplam İş Yükü (saat):187


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1 3     2            
OC2 1     1   1        
OC3 3   2 2   1        
OC4 3       1 2        
OC5 3           3