DERS TANITIM ve UYGULAMA BİLGİLERİ

Dersin Adı Kodu Yarıyıl T+U+L (saat/hafta) Türü (Z / S) Yerel Kredi AKTS
Kültür Varlıklarında Bozulmalar KK 513 Bahar 03+00+00 Seçmeli 3 7.5
Akademik Birim: Fen Bilimleri Enstitüsü
Öğrenim Türü: Örgün Eğitim
Ön Koşullar -
Öğrenim Dili: Türkçe
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans
Dersin Koordinatörü: Füsun ALİOĞLU
Dersin Amacı: Korunması gerekli kültür varlıklarındaki bozulmalar ve nedenleri hakkında ileri düzeyde bilgi ve kavrayışın kazandırılması
Dersin İçeriği: Küçük eser ve yapılar için genel olarak bozulma nedenleri. Küçük eserlere ilişkin sorunlar. Yapıların bozulma nedenleri (konumlanma özellikleri, jeofizik etkiler, iklimsel etkiler, suyun etkisi, biyolojik ve kimyasal etkiler, tasarım, uygulama, yanlış onarımlar ve yanlış kullanımdan kaynaklanan sorunlar, planlama hataları, yanlış imar uygulamalarının etkileri, trafik ve titreşim etkileri, doğal afetler, yangın, savaş, vandalizm vb.). Genel olarak bozulmalar ve neden olan etkinin saptanması, hasarın belgelenmesi (fotoğraf ve çizimle tanıtılması), ölçülmesi, izlenmesi.
Dersin Öğrenme Çıktıları (ÖÇ):
  • 1- Kültür varlıklarında bozulmalar ve nedenlerini çözümleyebilmek
  • 2- Yapı malzemelerinin fiziksel, kimyasal özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak
Dersin Öğrenme Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı, tartışma, öğrenci ödevi (sunum ve yazılı), teknik gezi


HAFTALIK PROGRAM

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Genel Olarak Bozulma Nedenleri -
2 Ahşap Malzeme ve Bozulmalar: Koruma Önerileri Önerilen metinlerin okunması
3 Kagir Malzeme Taş Malzeme ve Bozulmalar: Koruma Önerileri Önerilen metinlerin okunması
4 Toprak (Pişmiş Toprak ve Kerpiç) Malzeme Ve Bozulmalar: Koruma Önerileri Önerilen metinlerin okunması
5 Metal Malzeme ve Bozulmalar: Koruma Önerileri Önerilen metinlerin okunması
6 Deprem ve Yapılar Önerilen metinlerin okunması
7 SINAV, Deprem ve Yapılar Önerilen metinlerin okunması
8 Tasarım, uygulama, yanlış onarımlar. Yanlış kullanım Planlama hataları. Yanlış imar uygulamaları. Doğal Afetler ve Örnekler Önerilen metinlerin okunması
9 Kuramsal yaklaşım: Koruma yöntemleri Önerilen metinlerin okunması
10 Küçük obje koruma Önerilen metinlerin okunması
11 Restorasyonda geleneksel malzeme ve tekniklerin kullanımı Önerilen metinlerin okunması
12 Acil koruma önlemleri Önerilen metinlerin okunması
13 Restorasyon sonrası bakım/Öğrenci sunumu Önerilen metinlerin okunması/Sunuma hazırlık
14 Genel değerlendirme/Öğrenci sunumu Önerilen metinlerin okunması/Sunuma hazırlık


ZORUNLU ve ÖNERİLEN OKUMALAR

-


DİĞER KAYNAKLAR

Ahunbay, Z. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, 1996.
Feilden, Bernard M. , Conservation of historic buildings, Elsevier Architectural Press Amsterdam, 2003
Günay, R. Geleneksel Ahşap Yapılar / Sorunları Ve Çözüm Yolları, 2002
Küçükkaya, A. G. Taşlarin Bozulma Nedenleri Koruma Yöntemleri, Birsen Yayinevi
Uvina Contreras, F. Adobe conservation : a preservation handbook, Sunstone Pres, Santa Fe, NM 2006
Weaver, M. E. Conserving Buildings, 1997.
Zachariadou, Osmanlı İmparatorluğu'nda Doğal Afetler, 2001


DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi ÇalışmalarıSayıKatkı Payı (%)
Katılım 14 15
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Arazi Çalışması - -
Proje - -
Ödev 1 10
Sunum/Jüri 1 10
Derse Özgü Staj - -
Diğer Uygulamalar (seminer, stüdyo kritiği, workshop vb.) 3 15
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler (okuma, bireysel çalışma vb.) - -
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar 1 10
Final Sınavı 1 40
Total: 21 100


İŞ YÜKÜ HESAPLAMASI

EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ders Saati14342
Laboratuvar000
Uygulama000
Arazi Çalışması4312
Proje000
Ödev11010
Sunum/Jüriye Hazırlık11313
Derse Özgü Staj000
Diğer Uygulamalara Hazırlık3412
Dersle İlgili Sınıf Dışı Etkinlikler13678
Ara Sınavlar/Sözlü Sınavlar/Kısa Sınavlar11010
Final Sınavı11010
Toplam İş Yükü (saat):187


PROGRAM YETERLİLİKLERİ (PY) ve ÖĞRENME ÇIKTILARI (ÖÇ) İLİŞKİSİ

# PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10
OC1   2 3              
OC2     3   3   1